Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Technologie ARISTON pomohou v Grónsku rozkrýt globální oteplování

Společnost Ariston zůstává věrná svému cíli přinášet pohodlí každému a oznámila úspěšné…

Jak si připomenout 100. výročí založení Československé republiky? Svatováclavským dukátem!

Právě dnes slavíme snad nejvýznamnější výročí, jaké naše republika dosud zažila. Je jím…

Zbrojaři mají pomocníka na ministerstvu obrany. Už čtvrtý rok

Firmám podává pomocnou ruku odboru průmyslové spolupráce. Jeho úkolem je, aby se české…

Nesmrtelný paroháč

17. března 2008, 00:00 - Petra Sýkorová
17. března 2008, 00:00

Mýdlo s jelenem - Mýdlu s Jelenem už je víc než sto padesát let. Svou smrt přežilo v roce 2006. Před dvěma lety jelen nasadil nové parohy a znovu vyběhl na cestu za čistším prádlem.

Udělat nóbl mýdlo z nóbl surovin není umění. Udělat mýdlo ze špíny a svinstva, které se válí všude, je úkol hodný vědce – tato slova vložil spisovatel Zdeněk Jirotka do úst zesnulého manžela tety Kateřiny. Bylo to v Saturninovi, který poprvé vyšel v roce 1942. Na první pohled je to jen originální Jirotkův vtípek a nic víc. Ve skutečnosti ovšem tato věta není tak docela původní. A její úsměvnost navíc kazí fakt, že výsledek podobné úvahy byl tou dobou na trhu již bezmála sto let. Známka, která ho chránila, byl – a stále je – jelen ve skoku.

Výroby mýdla se chopil obyčejný řezník od Liberce – Georg Schicht – v první polovině 19. století. Historické prameny o přesném datu mlčí. Pravděpodobně i proto, že Schicht své mýdlo vyráběl ještě před tím, než k tomu měl oficiální oprávnění. Živnostenské povolení k výrobě mýdla získal až 6. července 1848. Z řezníka se stal mydlář. A miliardová akciová společnost Setuza dnes ten okamžik hrdě prohlašuje za datum svého vzniku.

Dům z mýdla

„Nakupuj levné suroviny, prodávej levně dobré zboží.“ Pod tímto heslem vyráběla celá Schichtova rodina ve sklepě jeho domku původně snad ještě bezejmenné mýdlo. Časem se z něj stalo rodinné stříbro. Prodávalo se ho stále víc. Výnosy z jeho prodeje zaplatily nový dům a pak i továrnu.

Není jisté, kdy Schichtovi na mýdlo vyrazili prvního jelena. První zaručené zmínky o Jelenovi, coby ochranné známce, pocházejí až z roku 1891. A už vůbec není jasné, proč si vybrali právě jelena. „Pravděpodobně je inspirovaly okolní lesy s množstvím zvěře a tehdy oblíbené lovy,“ říká k tomu Marie Logrová, tisková mluvčí Setuzy – dnešního vlastníka této ochranné známky.

„Používat jelena k propagaci mýdla se jeví být poměrně nesmyslné. Kdyby to byl alespoň bílý jelen, spotřebiteli by to ve smyslu cosi sdělovalo. Bílá se přece rovná čistá. Jenže Schichtův jelen byl prý docela obyčejný. Vedle symbolu jelena používali Schichtové i další známky – například labuť. Spojení labutě a mýdla se zdá být mnohem lepší marketingovou strategií. Labuť je klasickým symbolem čistoty, svěžesti a neposkvrněnosti. Ale jelen čistotností nikterak nevyniká. Pro jelena mluví snad jen to, že je originálnější,“ zamýšlí se Martin Švarc, projektový manažer reklamní agentury Euro RSCG 4D Digital.

JELENOVA FILOZOFIE

Georg Schicht předal podnik roku 1878 čtyřem synům, z nichž nejschopnější byl Johann. Ten ve své době patřil, vedle Bati nebo Škody, k nejznámějším průmyslníkům. Jeho mottem bylo: „Pokud možno co nejvíce vyrábět a co možná nejméně spotřebovat. Žít tak, abychom si mohli na konci říci: Ty jsi měl podíl na pokroku lidstva.“ Protože, alespoň podle Johanna Schichta: „Život pro sebe nemá cenu”.

Vzkříšení legendy

Kdoví, proč si Schichtovi vybrali zrovna jelena. Ale čas ukázal, že to byla správná volba. Zatímco mýdlo s labutí je nic neříkající slovní spojení, mýdlo s Jelenem je legenda.

Praly s ním naše babičky, praly s ním i babičky našich babiček. Bylo levné, béžové, dobře pěnilo a skvrny likvidovalo poměrně spolehlivě. Jeho vůni nicméně smířlivější jedinci nazývali slovem „specifická“. Ti ostatní neváhali říct, že mýdlo s Jelenem páchne. Přesto Jelen přežil znárodnění i porevoluční vlnu zaručeně nejlepších zahraničních pracích prášků. Zemřel až v roce 2005, kdy vedení Setuzy rozhodlo o zrušení jeho výroby. Důvodem byly neúměrně vysoké náklady spojené s inovací výrobního postupu. Ta ovšem byla z ekologického hlediska nutná. Setuza spočítala, že by taková investice byla nerentabilní. To Jelenovi zlomilo vaz.

Věrné hospodyňky na něj však nezapomněly. Svého Jelena chtěly zpět a nemlčely o tom. I obměkčila se Setuza, ocenila jejich oddanost a Jelena v roce 2006 vzkřísila. A od té doby už není Jelen béžový, ale bílý. Vzkříšený jelen dokonce nesmrdí. Voní po citronech a šťastně pere dodnes.


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Kdy začít nakupovat na Vánoce?
Zájem o úvěry na bydlení v září lámal rekordy
Ceny elektřiny se domácnostem prodraží až o 15 %. Kdy můžete odejít k jinému dodavateli?
Podporu z pracáku nedostanete vždy a její součástí mohou být poukázky (2)
Nové zálohy pro OSVČ v roce 2019: kolik a kdy si změnit platební příkazy?
Auta
Huawei Mate 20 Pro: nejočekávanější smartphone je plný…
Sedm chyb při předjíždění, kterými můžete i někoho zabít
Test asistovaného řízení: Žádné dnešní auto nenabízí autonomní řízení. Ani Tesla ne
Kvíz: Poznáte správně model auta podle fotografie?
Zákazníci vzali Ford GT útokem. Automobilka proto znovu začne přijímat objednávky
Technologie
Cnews FM: Óda na Windows 10 October „ještě to není dokonalé“ Update [podcast]
Biostar Racing X470GT8 – vyplatí se dát šanci Biostaru? (uživatelská recenze)
Vyšly testy Core i9-9900K, i7-9700K a i5-9600K. Jaká je pájka, OC, spotřeba a výkon?
Konec čekání. Po pěti letech vychází „nový“ Winamp
Auto Pilot od Tesly opravdu není autonomní řízení (test + video)
Hry pro příležitostné hráče