Nepojištěných škod vloni ubylo

07. května 2010, 02:00 - Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů
07. května 2010, 02:00

Máme za sebou první rok účinnosti povinného příspěvku nepojištěných do garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP) a zároveň první rok, kdy ČKP úhradu příspěvku na ­neplatičích velmi důsledně uplatňovala.

Jsem rád, že se zavedení příspěvku pozitivním způsobem promítlo do snížení nepojištěných škod a také do snížení počtu nepojištěných vozidel. V roce 2009 počet nepojištěných škod ve srovnání s rokem 2008 poklesl o 20 procent a dostal se pod hranici 4000 nepojištěných škod, evidovaných v jednom kalendářním roce.

Z českých silnic zároveň ubylo 200 tisíc nepojištěných vozidel. Podíl nepojištěných vozidel na celkovém počtu registrovaných vozidel díky tomu klesl pod 10 procent. Zásluhu na těch­to pozitivních trendech má především zavedení příspěvku nepojištěných do garančního fondu ČKP. Výrazně se také zvýšil počet vozidel vyřazených z registru vozidel – loni jich bylo vyřazeno o polovinu více než v roce předcházejícím. V roce 2008 bylo vyřazeno z registru 185 tisíc automobilů, vloni už to bylo 285 tisíc. Také počet nepojištěných škod klesl o dvacet procent, ale průměrná výše nepojištěné škody roste. V roce 2009 bylo nahlášeno celkem 3909 nepojištěných škod, což je o celých 986 méně než v roce 2008. Průměrné plnění z garančního fondu za nepojištěnou škodu v roce 2009 činilo 70 990 korun, což oproti roku 2008 představuje nárůst o zhruba 15 procent. Hlavním důvodem tohoto nárůstu je především vysoký podíl závaž­ných škod na zdraví, které velmi výrazně zvyšují závazky garančního fondu. Z garančního fondu bylo v roce 2009 vyplaceno téměř 400 milionů korun.

Odhadujeme, že vzhledem k zefektivňování procesů a k současnému tempu obesílání a inkasa dosáhne celková suma vybraná v roce 2010 až dvojnásobku sumy vybrané v roce 2009. Jestliže tedy bylo od 1. 1. do 31. 12. 2009 vybráno do garančního fondu kolem 65 milionů korun, celkové inkaso za rok 2010 bude dalších 121 milionů korun. Postupně se tak narovnává nespravedlivý systém, kdy za nepojištěné škody v konečném důsledku platili poctiví plátci povinného ručení.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Volby 2017: kde volit, aneb jak najít volební místnost
Už jste požádali finanční úřad o prominutí pokuty za kontrolní hlášení?
Známé tváře a volby. Které osobnosti podporují SPD, TOPku, či Piráty?
Známé tváře a volby: Které známé osobnosti podporují ANO, KSČM, či ODS?
Auta
Jaguar zvažuje nástupce modelu XK. Použil by upravenou…
Volkswagen chce závodit s elektrickým prototypem. Zřejmě zkusí Pikes Peak
Koncept Toyota Fine-Comfort Ride je vodíkový soupeř Mercedesu třídy S
Galerie: Šemík, knedlík, mandelinka a další legendární autobusy z ČSSR
Nový Jeep Compass má za sebou testy IIHS. Obstál bez vyznamenání
Technologie
Nokia 7 je tady. Sympatická střední třída má skleněná záda a punc od Zeisse
Asus: Coffee Lake by mohlo být kompatibilní s deskami generace Z270, kdyby Intel chtěl
Linuxáci si vymodlili vlastní smartphone. Librem 5 se chce odlišit od Androidů i iPhonů
S cenami operačních pamětí to prý bude mizérie i příští rok, nedostatek čipů má trvat
Sdílení polohy na mapě láká další aplikace. Kde všude se můžete nechat sledovat?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít