Neplacení pojištění se prodraží

20. října 2008, 03:00 - Libuše Frantová
20. října 2008, 03:00

Nepojištěné vozidlo se od ledna příštího roku může vymstít.

Kromě vysoké pokuty bude muset motorista, který neplatí povinné ručení, uhradit za každý nepojištěný den příspěvek do garančního fondu.

Cílem novely zákona o povinném ručení, která zavádí povinné příspěvky do garančního fondu a zvyšuje vymahatelnost zákona, je přimět neplatiče povinného pojištění k zaplacení příspěvku a hlavně povinného ručení. Do garančního fondu České kanceláře pojistitelů bude muset motorista od 1. ledna 2009 hradit za každý den, kdy nemá vozidlo pojištěno, příspěvek v částce, která se bude podle druhu vozidla pohybovat od 20 do 300 korun denně.

Pokutu zaplatí stejně

Přesto, že povinné příspěvky za dobu, kdy není vozidlo pojištěno, značně převýší hodnotu povinného ručení, nenahradí ho. „I když řidič nepojištěným vozidlem způsobí škodu, zaplatí ji stejně,“ upozorňuje výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů Jakub Hradec. Stejně tak ho zaplacení příspěvku neuchrání od sankcí za provozování vozidla bez povinného ručení, které mu mohou udělit policie nebo správní orgány.

Česká kancelář pojistitelů získala v zákoně také plné kompetence na vymáhání peněz. Neplatiče zjistí porovnáním dat z centrální databáze v registru motorových vozidel a databáze pojištěných vozidel. Příspěvek se platí zpětně za období, kdy vozidlo nebylo pojištěno. Tomu, kdo je v určené lhůtě nezaplatí nebo nedokáže, že neužíval vozidlo v rozporu se zákonem, hrozí soud a exekuce majetku. Zaplacení se tak nevyhne žádný majitel vozu.

Každý devátý řidič není pojištěný

KOLIK UHRADÍ NEPLATIČ DO GARANČNÍHO FONDU

  • *druh vozu - denní sazba**

motocykl do 350 ccm - 20 Kč

motocykl nad 350 ccm - 30 Kč

osobní auto do 1850 ccm - 50 Kč

osobní auto nad 1850 ccm - 70 Kč

autobus - 160 Kč

náklaďák do 12 tun - 130 Kč

náklaďák nad 12 tun - 300 Kč

traktor - 40 Kč

Podle údajů České kanceláře pojistitelů je u nás registrováno přibližně 850 tisíc vozidel bez povinného ručení. To znamená, že každý devátý řidič není pojištěn. Přitom právě oni způsobí ročně více než pět tisíc nehod s celkovou výší škod zhruba 500 milionů korun. „Pokud způsobí škodu nepojištěný řidič, hradí poškozeným jejich oprávněné nároky Česká kancelář pojistitelů z garančního fondu. Peníze pak vymáhá na viníkovi,“ uvádí Hradec.

Ročně tak garanční fond na náhradách škod vyplatí kolem 300 milionů korun. Jeho závazky dosáhly už výše 2,7 miliard korun a neustále rostou. Problém je v tom, že při vymáhání náhrad po nepojištěných škůdcích jsou úspěšní jen asi ve třiceti procentech vyplácených škod. To znamená, že zbývajících 70 procent nákladů garančního fondu zatím financují slušní motoristé, kteří poctivě platí povinné ručení. Do garančního fondu totiž přispívají pojišťovny a ty si tyto náklady promítají do ceny pojištění.

Dosavadní sankce proti neplatičům nebyly dostatečně účinné a situace se nezlepšila ani poté, co se v letošním roce pokuta za provozování vozidla bez pojištění zvedla až na 40 tisíc korun. Vedení České kanceláře pojistitelů věří, že se podaří snížit počet nepojištěných vozidel stejně jako ve Finsku a Švédsku, kde institut povinného příspěvku do garančního fondu používají. V severských zemích klesl počet nepojištěných vozidel pod jedno procento. V Česku dnes činí 12 procent.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Prezidentské volby 2018: vše, co potřebujete vědět o druhém kole
7 důvodu, proč nevolit Miloše Zemana
Na co si dát pozor při vyplňování přehledu pro zdravotní pojišťovnu?
Kolik si odkládat na penzi?
7 důvodu, proč nevolit Jiřího Drahoše
Auta
Retro: Preston Tucker byl Elon Musk své doby. Z jeho auta…
Audi RS 3 je lidový supersport. Podívejte se, jak při sprintu potrápí Porsche, RS 5 a další
Wankel od Mazdy míří jako generátor do autonomních elektromobilů Toyota
Nissan Design Europe slaví 15 let. Toto je 15 nejlepších aut, která zde vznikla
Mercedes končí s vidlicovými šestiválci. Přejde jen na ty řadové
Technologie
Jak je to s opravami chyby Spectre. Aktualizace mikrokódu, operačního systému a důsledky
Letí na vás raketa! Chyba operátora poplašného softwaru způsobila na Havaji paniku
Cnews FM: Prodali byste svou digitálně vlastněnou hru? Robot Cache to umožní [podcast]
Restarty po opravách díry Spectre se týkají i dalších CPU Intel, problém s AMD vyřešen
Pohodlí je důležitější než bezpečnost. Dvoufázové ověření účtů používá jen 10 % uživatelů Googlu
Hry pro příležitostné hráče