Menu Zavřít

Nemohl to být Orlík ani Zálesák

18. 7. 2005
Autor: Euro.cz

STANISLAV BERNARD Vyrábí pivo Bernard, což je značka, kterou zná skoro každý Čech. Vedle imaginárního Hliníka, co se odstěhoval do Humpolce, je dnes možná nejznámějším obyvatelem tohoto města. V roli úspěšného podnikatele vystupuje i v televizní reklamě.

| |
Stanislav Bernard. foto: Profit - Martin Siebert|
STANISLAV BERNARD

Vyrábí pivo Bernard, což je značka, kterou zná skoro každý Čech. Vedle imaginárního Hliníka, co se odstěhoval do Humpolce, je dnes možná nejznámějším obyvatelem tohoto města. V roli úspěšného podnikatele vystupuje i v televizní reklamě.

Stanislav Bernard, zakladatel a spolumajitel Rodinného pivovaru Bernard, není původem z Vysočiny. Pochází z Háje ve Slezsku. V Humpolci bydlí teprve patnáctým rokem. Není ani z oboru -vystudoval Vysokou školu dopravy a spojů v Žilině a po revoluci začal pracovat na okresním úřadě v Opavě.

Už tehdy ale věděl, že by chtěl podnikat. V roce 1991 využil nabídky malé privatizace a spolu se dvěma dalšími společníky šel do dražby pivovaru v Humpolci. Nabídka ho lákala, i když pivo nikdy předtím nevařil. „Chtěl jsem konečně zkusit něco dělat pořádně a se vším všudy,“ vzpomíná nyní pro Profit.

PRVNÍ KROK: MALÁ PRIVATIZACE Začátky byly krušné. O pivovar byl zájem a cena v dražbě vystoupala z účetní hodnoty 9,5 milionů korun na téměř pětinásobek. Spolu s pivovarem se kupovaly i zásoby, takže celková cena vyšplhala na 52 milionů korun. To byla v té době nevídaná suma a nový majitel ji musel zaplatit v poměrně krátkém termínu. On a jeho dva společníci sice měli chuť do práce, ale ani jeden z nich neměl peníze. „Vůbec nejhůř mi bylo, když jsme po té dražbě nemohli sehnat úvěr. To se nám nakonec podařilo těsně před vypršením měsíčního termínu,“ upřesňuje Bernard. Za největší plus naopak považuje fakt, že se přes tehdejší stav pivovaru podařilo poměrně brzy rozjet výrobu. Respektive ji za jediný rok zvýšit z předchozích 40 tisíc na 108 tisíc hektolitrů. „My jsme tehdy dělali skoro dvacet hodin denně, v pivovaru jsme byli i o sobotách a nedělích,“ dodává. Firma byla zpočátku napsaná jen na něj, což jí podle Bernarda ušetřilo spoustu peněz na spotřebních daních. Zdůrazňuje však, že byla vždycky společným dílem. Také to, že nese jeho jméno, je spíš náhoda. Při jeho hledání totiž se společníky hned zkraje zavrhli původní značky Orlík, Zálesák a Humpolecké pivo. Jeden z nich navrhl název Bernard. „Zpočátku jsem to odmítl, ale nic lepšího, co by dost znělo a bylo chytlavé, jsme nevymysleli. A když mi pak sládek Josef Vávra slíbil, že i s tímto jménem bude vařit dobré pivo, souhlasil jsem,“ říká Stanislav Bernard s úsměvem. Rozhodnutí, že budou vařit specifické pivo, které bude mít vlastní jméno a nezaměnitelnou chuť, považuje za jeden ze zlomových momentů společného podnikání. DRUHÝ ZLOM: VSTUP BELGIČANŮ

Josef Vávra není taková mediální hvězda jako Stanislav Bernard. V podniku je i společníkem - od začátku má stejný podíl. Zatímco Vávra fungoval jako sládek a vždycky se věnoval výrobě, Bernard se od začátku staral o obchod a marketing, obecný lobbing a pivovar zastupoval i na veřejnosti. Na konci devadesátých let, kdy už zůstali jen dva a firmu i značku vlastnili napůl, se rozhodli, že do ní pustí další partnery. „Pivovar byl tehdy v krizi, v ostrém konkurenčním boji ztrácel zákazníky a my jsme potřebovali peníze na rozvoj,“ vysvětluje Bernard (viz Profit č. 4/2005). Partnery pro kapitálový vstup našli v Belgii. Společnost Duvel Moorgat, která patří dvěma bratrům, má od roku 2002 v Rodinném pivovaru Bernard padesátiprocentní podíl.

Přestože rodiny Stanislava Bernarda a Josefa Vávry vlastní po čtvrtině akcií, oba původní majitelé podle dohody dál firmu řídí. V pivovaru se od začátku angažují i jejich manželky a další rodinní příslušníci nebo příbuzní. Například Helena Bernardová má na starosti ekonomiku a lidské zdroje. Ve firmě už pracuje také Bernardův syn Filip: vloni byl na stáži v USA a pomáhal tam mapovat možnosti pro vývoz. Jinak se stará o kontroling a některé ekonomické záležitosti.

PRŮBĚŽNĚ: DAŇOVÝ MAJSTRŠTYK

BRAND24

Málokterá soukromá firma věnovala propagaci své značky tolik jako pivovar z Humpolce. Stanislav Bernard dostal za rok 2000 prestižní marketingový titul Brand manažer roku a ve stejné době ho vyhlásili „pivovarskou osobností století“. Ocenění získal hlavně za svůj boj o výhody pro malé pivovary. Zahájil ho v roce 1993, kdy založil Český svaz malých nezávislých pivovarů s cílem, aby po vzoru německých tradic prosadil i v Česku daňové úlevy pro malé soukromé výrobce. Podařilo se mu to už v následujícím roce, kdy po nevídané lobbistické akci, při níž v parlamentu hostil zákonodárce pivem Bernard, hlasovala pro podporu českého piva většina poslanců, a to napříč politickými stranami. Časopis Týden, který schválené snížení daní označil za „Bernardův pivní majstrštyk“, předloni odhadl, že tím státní pokladna přišla nejméně o půl miliardy korun. Úspěšný lobbista dnes připouští, že malé pivovary ušetřily téměř miliardu.

Stanislav Bernard před časem potvrdil, že jeho firma věnuje na propagaci značky nejméně deset procent obratu. V posledních dvou letech se prezentuje netradiční billboardovou kampaní „Svět se zbláznil“, v níž na velkoplošných plakátech upozorňuje na absurdity politického a veřejného života. V dodatku naznačuje, aby se lidé drželi osvědčených jistot (tedy piva Bernard). Billboardy s českou „antisuperstar“ Aničkou Dajdou, policejními odposlechy nebo ozbrojenými dětmi, vyvolaly i řadu negativních reakcí, v každém případě se ale o nich mluvilo. Podobně jako o televizním angažmá, v němž Stanislav Bernard nyní propaguje finanční produkty Komerční banky. V reklamním spotu o výhodách „jistoty finančního zázemí“ se střídá se střelkyní Kateřinou Kůrkovou, režisérem Hřebejkem nebo ředitelem pražské ZOO Petrem Fejkem. „Byla to atraktivní nabídka v dobré společnosti, zajímavá pro mě i pro pivovar,“ vysvětluje svou motivaci majitel pivovaru. Přínos reklamy je podle něj těžké vyčíslit, ale ohlasy má příznivé a věří, že přispěje i k širšímu vnímání značky Bernard. 

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).