Neměli jsme ani sklad

27. února 2006, 00:00 - RENATA BARTOŠKOVÁ
27. února 2006, 00:00

PAVEL SLÁMA, ZAKLADATEL DATARTU: „Ze začátku jsme neměli finanční prostředky ani sklad,“ říká generální ředitel a zakladatel společnosti Datart Pavel Sláma. V současné době tvoří řetězec celkově 26 prodejen, z nichž 19 se nachází v České republice a sedm na Slovensku.

PAVEL SLÁMA, ZAKLADATEL DATARTU: „Ze začátku jsme neměli finanční prostředky ani sklad,“ říká generální ředitel a zakladatel společnosti Datart Pavel Sláma. V současné době tvoří řetězec celkově 26 prodejen, z nichž 19 se nachází v České republice a sedm na Slovensku. * Kdy vznikla myšlenka, že otevřete obchod s elektrospotřebiči?

V osmdesátých letech jsme s několika kamarády organizovali koncerty. Po sametové revoluci jsme se však rozhodli, že bychom rádi vyzkoušeli něco jiného. Začínali jsme zcela bez prostředků. Na trhu byl zoufalý nedostatek audiokazet. Od nápadu k realizaci byl už jenom kousek, později jsme naši nabídku rozšířili o videokazety a elektroniku. Potenciální zájemce jsme oslovovali telefonicky, ceníky jsme zasílali faxem, v té době všichni naši zákazníci platili předem, což byla v porevolučních letech běžná praxe. Jedině tak jsme mohli zase my posílat peníze předem našim dodavatelům. Navázali jsme spolupráci se společností Sony. Avšak naše první objednávka byla vykryta pouze z asi 20 procent. To překvapilo nejen nás, ale též naše zákazníky, kteří nám již své peníze svěřili. Naštěstí byla taková poptávka na trhu, že jsme operativně dohodli změnu objednávky a dovezli to, co bylo u dodavatele na skladech.

* Jak byste zpětně zhodnotil začátky svého podnikání?

Z ekonomického hlediska firma fungovala naprosto efektivně. Všechno dovezené zboží jsme prodali najednou. Nepotřebovali jsme žádné sklady. Stačilo si pronajmout parkoviště, kde jsme zboží přes noc vykládali a rozdělovali na hromádky. Zákazníci si připravené zboží odebrali a my jsme opět neměli nic a čekali jsme na další objednávku. Tato situace ale netrvala dlouho, trh se začal přiostřovat a najednou bylo nutné mít zboží k dispozici na skladě.

* Kdy jste otevřeli první kamenný obchod?

První obchod jsme otevřeli ke konci roku 1992 na rohu Perlové a Národní třídy v Praze. Místo jsme si pronajali jen na čtyři měsíce. Obchod se nacházel na dobrém místě přímo u výstupu z metra a přitahoval pozornost kolemjdoucích už sám o sobě. Poptávka výrazně převyšovala nabídku a po tomto úspěchu jsme se rozhodli otevřít další obchod, tentokrát natrvalo.

* Co byste označil za největší překážku, které jste musel v rámci podnikání čelit?

Ze začátku jsem překážky příliš nevnímali, každý problém jsme řešili okamžitě. Přirovnal bych to k roji obtěžujících mušek, které provázejí nějakou důležitou událost. V daném okamžiku vás obtěžují, ale zpětně si na ně ani nevzpomenete. Za největší komplikaci v historii naší firmy považuji povodně v létě roku 2002, kdy bylo vyplaveno celé sídlo firmy v Karlíně. Více jak měsíc jsme vůbec nemohli do kanceláří, dva měsíce nefungovala elektřina, plyn ani telefony a přitom jsme museli zajistit, aby obchody normálně fungovaly.

* Jaká byla konkurence v začátcích a jaká je dnes?

V obchodním životě máte vždycky konkurenci. Konkurence je pro nás výzvou, žene nás dopředu dnes stejně jako před patnácti lety, bez ní by byla nuda. Sledujeme, jak se vyvíjí a děláme všechno pro to, abychom byli vždy o něco dál. Naši konkurenci bych rozdělil do tří kategorií. Patří sem hypermarkety, které nemají spotřební elektroniku jako hlavní zboží. Tyto prodejny často zákazníky lákají na nízké ceny některých výrobků s tím, že ti, kteří přijdou, si ještě koupí rohlíky a máslo.

Druhou skupinou jsou obchodníci specializovaní na elektroniku, kteří jsou na přibližně stejné úrovni jako my co do velikosti nebo rozsahu působnosti. Poslední skupinou jsou lokální hráči, kteří mají třeba v Brně nebo Plzni pět obchodů. Ti mají výhodu, že se většinou v daném městě narodili a zákazník je dobře zná.

* Mohou se podle vašeho názoru udržet malí prodejci elektrospotřebičů navzdory velkým řetězcům? Někteří určitě mohou. Záleží na tom, jak dokáží využít své výhody, která spočívá v orientaci na servis, ve znalosti místního prostředí i zákazníků samotných, kteří kolem obchodu chodí třeba každý den. Lokální prodejce komunikuje přímo se zákazníkem a snadněji si získá jeho důvěru. Naši prodavači jsou dobře vyškoleni, ale v tomhle ohledu je naše pozice obtížnější. * Jaký je váš názor na internetové obchody? Souhlasíte s tím, že svým způsobem parazitují na kamenných obchodech?**

V některém případě se dá říci, že internetové obchody svým způsobem skutečně na kamenných obchodech parazitují. Průzkumy našich sesterských společností ukázaly, že je tomu i naopak. Zákazník nechce vypadat hloupě a než se vydá do obchodu, vyhledá si potřebné informace na internetu. V prodejně se poté ptá na konkrétní zboží, které si už předem vybral.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se daní příjmy z pronájmu bytu?
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Rozdíly v placení zdravotního a sociálního pojištění pro OSVČ
Měli byste se bát, když nakupujete na českých e-shopech?
Když za škodu může sport...
Auta
Další věc, která zamotá pražským taxikářům hlavu: Uber…
Škoda spustí výrobu elektromobilů v roce 2020, plug-in hybridů o rok dřív
Tajemný prototyp z českých silnic přišel o maskování. Jedná se o nové Lynk&Co 02
Elektrický tahač Tesla Semi má po premiéře. Někteří ho ale za žádný zázrak nepovažují
První upoutávky na Mercedes-Benz CLS ukazují předek a digitální interiér
Technologie
Dostupnost šestijader Coffee Lake se asi zlepší v půli prosince, Intel spustí další linku
Operátoři slibují „datování bez počítání“. Je to prachsprostá lež [komentář]
Tip: Firefox vám poradí, čím nahradit nefungující doplňky. Jak na to?
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Google Maps budou přehlednější. Navíc se přizpůsobí chodcům i řidičům
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít