Nemějte firmu, raději podnikejte

26. května 2008, 00:00 - Tomáš Stingl
26. května 2008, 00:00

Zlatokopové let devadesátých se určitě rádi chlubili, že mají firmu.

Jednou z nejmoudřejších knih dvacátého století je podle mne stěžejní opus Ericha Fromma Mít nebo být? Strhující dílo německého sociologa a psychoanalytika bývá při povrchnějším pohledu často interpretováno prostě jako kritika konzumního způsobu života. Ovšem Fromm jde samozřejmě daleko hlouběji než jen k oné malicherné lidské snaze hromadit majetek a jeho prostřednictvím iluzorně zaplnit jinak prázdný život. Být a mít jsou ve Frommově podání dva zcela odlišné přístupy ke světu, které se zásadně odrážejí snad ve všech činnostech, které člověk dělá.

Zajímavé je, jak zřetelně je tato dichotomie patrná i v podnikání. A také by se dala dost možná vysledovat jistá souvislost mezi úspěchem či neúspěchem podnikatelů, kteří charakterově přináleží k módu „být“ či módu „mít“.

Zkusme jen na moment pracovat s poněkud neuctivou zkratkou jinak velmi komplexní, mnohavrstevné a složité Frommovy myšlenky. Být, to znamená produktivní orientaci, aktivní vstoupení do světa kolem, účastné prožívání. Mít, to je naopak sterilní uchopení dějů nebo citů, aniž bychom je skutečně pochopili a prožili.

Za zjednodušený a zároveň poněkud extrémní příklad slouží třeba situace, kdy jde člověk krajinou a vynoří se před ním krásná hora. Jedinec v módu být se bude prostě kochat pohledem na ni a bude prožívat jedinečné kouzlo okamžiku. Člověk v módu mít naopak hned bude chtít zjistit, jak se ta hora jmenuje nebo jakou má nadmořskou výšku. A tím si ji v jistém smyslu přivlastnit.

Fromm ukazuje, že touha vlastnit se v moderní společnosti prozrazuje i v jazyce. Lidé čím dál víc říkají: mám názor, mám přání, mám rád. Namísto: myslím si, přeji si, miluji. A někteří možná i mám firmu namísto podnikám.

Právě na tuto teorii si často vzpomenu, když mluvím s úspěšnými českými podnikateli. Zkuste si toho někdy také všimnout – ti opravdu úspěšní, pravověrní podnikatelé většinou jakoby splňovali ideál onoho produktivně orientovaného člověka. Nechtějí jen mít firmu, nechtějí jen mít na vizitkách titul generální ředitel, chtějí prostě žít oblíbeným oborem. A většinou ani netouží mít za každou cenu kupu peněz. Vracejí je do svého podniku. Myslím, že zlatokopové let devadesátých se určitě rádi chlubili, že mají firmu. Většinu podnikatelů s úspěšnou historií naopak slyším říkat: podnikám.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Black friday je tu! Nakupte snadno, rychle a bez nervů
Chcete mít jako živnostník slušný důchod?
Rozhovor se zakladatelem Trip.market aneb jak si sestavit dovolenou podle vlastních představ
dTest: Které dary musíte zdanit a kolik odvedete státu?
Práce pro více zaměstnavatelů během roku 2017 a daně
Auta
Také Apple připravuje autonomní řízení. Jeho systém má být…
Srážka se zvěří hrozí nejen na podzim. Co v takovém případě dělat?
Automobilce Mini došla trpělivost. Na Dakar pošle auta s pohonem 4×4 i zadokolky
Je pohon na LPG ohrožený druh? Originálních aut na plyn už moc nekoupíte
Škoda představuje model Ke Luoke. Je to prodloužený Karoq pro Čínu
Technologie
Herní počítač pod stromeček II: levná sestava do 20 tisíc [Vánoce 2017]
T-Mobile se skamarádil s Netflixem. Ale nejde o to, na co myslíte…
Tržní podíly výrobců grafik v Q3 2017: Nvidia vylétla nahoru, získává tržní podíl
Vyšel Vivaldi 1.13. Vylepšuje stahování a práci desítkami listů
Transcend RDC2: multifunkční čtečka karet pro smartphony (vyzkoušeno)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít