Menu Zavřít

Nejlevnější čtyřkolka

28. 2. 2005
Autor: Euro.cz

VYZKOUŠELI JSME: FIAT PANDA 4X4 Italský Fiat přišel na český trh se zajímavou novinkou. Malé Pandě přisoudil pohon na všechna čtyři kola a začal ji prodávat za 340 tisíc korun. Je to tedy nejlevnější auto se systémem 4x4. Panda dostala nedávno nový vzhled a teď i možnost pohonu na všechna čtyři kola.

VYZKOUŠELI JSME: FIAT PANDA 4×4 Italský Fiat přišel na český trh se zajímavou novinkou. Malé Pandě přisoudil pohon na všechna čtyři kola a začal ji prodávat za 340 tisíc korun. Je to tedy nejlevnější auto se systémem 4×4. Panda dostala nedávno nový vzhled a teď i možnost pohonu na všechna čtyři kola. Týdeník Profit minulý týden stroj otestoval v obtížných podmínkách letošního únorového počasí. Měli jsme mírně upravenou verzi Climbing, která má zvýšený podvozek o pět centimetrů. Připlácí se za ni dvacet tisíc korun. Pod kapotou nebylo žádné dělo, čtyřválec o objemu 1,2 litru a výkonu šedesáti koní. Šlo tedy o raritu: slabé miniauto předělané na jakýsi terénní vůz. Jak se s ním jezdí? Na suché silnici člověk nepozná, že řídí čtyřkolku. Auto táhnou jen přední kola a zadní se automaticky přidávají až ve chvíli, kdy začne předek prokluzovat. Může za to viskózní spojka, která ve zlomku sekundy sama pozná problém a zavelí zadku, aby se vrhl do akce. Auto v testu skutečně projelo řadu obtížných pasáží - cesty pokryté sněhem i kluzká stoupání. Pochopitelně, že Panda není určena k projíždění potoků jako velké džípy. Má smysl jen v lehčím terénu, ideální je pro jízdu na rovném kluzkém povrchu. Stroj je určen především ženám, čemuž odpovídá i snadnost jeho ovládání. Má velký volant a krátkou řadicí páku, která je umístěna uprostřed palubní desky. Toto krátké řazení je praktické - hlavu páky stačí posunovat prsty, není třeba obtížně hledat rychlost. Panda má elektrický posilovač řízení, u něhož lze pouhým stiskem tlačítka volit dva stupně ovládací síly. A je obratná - poloměr otáčení činí pouhých 9,6 metru, takže ji lze bez couvání otočit na silnici. K nevýhodám auta patří dostupnost některých ovladačů na palubní desce. Například pro ladění rozhlasových stanic se musí řidič naklánět hodně dopředu a doleva, protože rádio je umístěno vysoko a mimo dosah pravé ruky. Chce to přikoupit si multifunkční volant a mačkat stanice na něm. Problematický je také výhled. Dopředu a do stran je výborný, při couvání vadí vysoká záď a řidič se musí spolehnout na postranní zrcátka. Kromě toho je přední lem střechy dost vysunutý dopředu a na některých křižovatkách zakrývá semafor. A co výkony a spotřeba? Panda umí jet rychlostí až téměř sto padesát kilometrů v hodině, výrobce udává spotřebu 6,6 litru benzinu na sto kilometrů jízdy. To ale nelze dosáhnout v zimě, my jsme jezdili za zhruba sedm a půl litru. Zarážející je neustálá potřeba tankovat, auto má nádrž velkou jen třicet litrů, a tak na ni ujede pouze zhruba 300 kilometrů. Na závěr ke kufru. Má objem 200 litrů, což je tak na dvě velké tašky, ale při sklopených zadních sedadlech toho lze převážet hodně. Fiat Panda je ideální auto pro krátké jízdy v obtížném terénu, ocení ho třeba majitelky horských chat. Pro jízdy na dlouhé trasy je lepší rozhlédnout se jinde. Není to také žádný závodník: kdo chce silnější stroj, musí si počkat na připravovanou verzi s mírně větším a silnějším motorem 1,3 l/70 koní. FIAT PANDA 4×4

BRAND24

Typ vozu pětidveřový minivůz Motor čtyřválec 1,2 litru Max. výkon 44 kW Zrychlení 0-100 19,5 s Max. rychlost 145 km/hod Spotřeba 7,5 l/100 km Cena (základ) 339 900 Kč SILNIČNÍ VETERÁN

**Fiat Panda není žádným nováčkem. Jeho první generace sjela poprvé z výrobního pásu už před čtvrtstoletím. Po třech letech na trhu se dočkala v roce 1983 verze s pohonem všech čtyř kol. Krátkou pákou vedle klasické řadicí páky se k pohonu předních kol připojil i pohon zadních.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).