Menu Zavřít

Nejistá budoucnost bez lidí

26. 11. 2007
Autor: Euro.cz

Možná už příští rok přesáhne tuzemská produkce aut magickou hranici jednoho milionu kusů. I nadále na trh přicházejí jak samotní výrobci aut, tak jejich dodavatelé. A právě mezi nimi se stále častěji prosazují i skutečně české firmy. Celý obor ale brzy může narazit na nepřekonatelnou zeď – nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců.

Automobilový průmysl Možná už příští rok přesáhne tuzemská produkce aut magickou hranici jednoho milionu kusů. I nadále na trh přicházejí jak samotní výrobci aut, tak jejich dodavatelé. A právě mezi nimi se stále častěji prosazují i skutečně české firmy. Celý obor ale brzy může narazit na nepřekonatelnou zeď – nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců.

Během prvního pololetí přilákal CzechInvest do Česka celkem 83 investičních projektů v celkové hodnotě 49 miliard korun. Více než 18 procenty se na tom podílely zakázky pro automobilový průmysl. Podle průzkumu společnosti Ernst & Young patří Česko v evropském srovnání mezi země s nejvyšším podílem investic právě do tohoto odvětví. V loňském roce vedl automobilový průmysl jak v počtu projektů, tak v celkovém objemu investic. Avšak podíl vytvořených vysoce kvalifikovaných pracovních míst na celkovém počtu nových pracovních pozic nedosáhl ani deseti procent.

Kvalitu je třeba vychovat

Vysoká koncentrace automobilového průmyslu na relativně malém prostoru, jakým je Česká republika, není pro ekonomiku podle odborníků až tak velkým problémem. I po spuštění továrny Hyundai v Nošovicích, plánovaném na rok 2008, prý podíl autoprůmyslu na celkové produkci dosáhne jen 22 procent. Základním rizikovým faktorem ale bude nedostatek kvalifikovaných pracovníků.

„Každá z firem, které vstupují do Moravskoslezského kraje, žádá tisíce lidí. Vedle Hyundai jsou to například Sungwoo, Behr, Plakor nebo Cromodora Wheels. Je pravda, že se sháněním lidí asi vzniknou problémy. Bude třeba rozvíjet učňovské školství, doškolit lidi, možná pro zaměstnance budeme muset sáhnout přes hranice,“ říká prezident Moravskoslezského automobilového klastru Erich Zipser.

Podle prezidenta Svazu automobilového průmyslu Vratislava Kulhánka bude ale problémem zejména dosažené vzdělání cizinců. „Kvantitu lze dovést z okolních zemí, ale kvalitu je třeba vychovat si přímo na místě,“ zdůrazňuje. Automobilka Hyundai, která už nyní intenzivně shání zaměstnance, by do roku 2011 chtěla zaměstnat okolo 3500 lidí. Personalisté této firmy tvrdí, že se zajištěním pracovníků nebudou mít problém.

V současné době automobilka eviduje okolo 4200 žádostí o práci. Díky Hyundai se rozhodly v kraji investovat i další, především korejské firmy. V této chvíli je podle mluvčí ostravského úřadu práce Svatavy Baďurové stále ještě čas vyškolit dostatečné množství lidí. „Problém je ovšem v tom, že úřady práce nemají oporu v zákoně, aby donutily lidi rekvalifikovat se na žádané obory,“ zdůrazňuje Baďurová.

VÝZNAMNÍ DODAVATELÉ AUTOPRŮMYSLU

AGC Automotive Czech – čelní, boční a zadní automobilová skla

  • *Barum Continental – pryžové výrobky, pneumatiky Behr Czech – topení, chlazení a klimatizační zařízení motorových vozidel Bentel ČR – svařované díly pro osobní automobily Bosal ČR – výfukové systémy, tažná zařízení, střešní nosiče Brano Group – autozámky, centrální zamykání, díly brzd, tlumiče pérování, topení Brisk Tábor – zapalovací a žhavicí svíčky, diagnostické přístroje Construct Czech – mechanické zabezpečovací zařízení motorových vozidel ČZ – převodovky pro osobní auta, turbodmychadla, řetězy Denso Manufacturing – klimatizační jednotky Fezko – textilie pro dopravní prostředky Gumotex – výplně sedadel, hlavové opěrky, sluneční clony Hella Autotechnik – světelná technika pro motorová vozidla Jihostroj – hydraulické silové okruhy servořízení a sklápění Knorr-Bremse – brzdové systémy pro užitková vozidla Magneton – startéry, alternátory, rozdělovače Motor Jikov – odlitky, malé motory, díly Pérovna – pružiny Robert Bosch – díly brzd pro NA, kompresory, palivová čerpadla Saint Gobain Sekurit ČR – čelní automobilová skla Siemens VDO Automotive – palubní přístroje, systémy měření paliva Tesla Blatná – zapalovací kabely, ploché tavné pojistky Velvana – autokosmetika, chladicí a brzdové kapaliny Witte Nejdek – zamykací systémy pro motorová vozidla Pár desítek lidí je problém Zatímco Hyundai tvrdí, že s hledáním lidí zatím problémy nemá, společnost Automotive Lighting, která v Jihlavě vyrábí světlomety pro automobily, nyní horko těžko shání 200 dělníků. Společnost proto zahájila rozsáhlou náborovou kampaň, jejíž pomocí se snaží získat pracovníky i ze vzdálenějších regionů. „Nyní v Česku zaměstnáváme přibližně 1800 lidí. Do konce roku 2007 potřebujeme obsadit zhruba 200 nových dělnických pozic. Jelikož ale není na trhu dostatek pracovních sil, je to poměrně obtížné, a to i přesto, že na dělnické pozice neklademe žádné speciální nároky,“ tvrdí jednatel společnosti Petr Novotný. Podobné problémy se sháněním nových pracovníků mají podle průzkumu Hospodářské komory kvůli klesající nezaměstnanosti tři čtvrtiny českých firem. Nejvíce lidí je zapotřebí v průmyslu, kde je shání 88 procent firem. Citelně chybějí také řidiči kamionů, prodavači a IT specialisté. Třetina firem se spoléhá na cizince. Jednou z možností jak sehnat lidi, je svážet je ze širšího okolí. Například firma Witte Automotive Nejdek, která vyrábí zamykací systémy a kliky pro automobilový průmysl, vozí své zaměstnance až ze Sokolovska. „Tady hodláme ve spolupráci s obecními a městskými úřady hledat personál hlavně pro montážní práce i v budoucnu. Uplatnění u nás našla už asi stovka lidí především z Rotavy nebo Kraslic. Vznikla také zvláštní autobusová linka mezi Nejdkem a Rotavou,“ říká mluvčí firmy Martina Poštová. Automobilky zvyšují výrobu Nové lidi budou pravděpodobně potřebovat i dvě již fungující automobilky, tedy TPCA a Škoda Auto. Kolínská TPCA chce letos překročit výrobu 300 tisíc vozů a další růst plánuje i na příští rok. Loni společný podnik Toyoty, Peugeotu a Citroenu vyrobil 293 650 aut. Automobilka vyrábí rovným dílem malé vozy Toyota Aygo, Citroen C1 a Peugeot 107. Celkem 99 procent produkce vyváží do západní Evropy. Největší domácí výrobce Škoda Auto chce letos vyrobit přes 600 tisíc vozů a do roku 2010 zvýšit produkci na jeden milion. Ruku v ruce se zvyšováním počtu vyrobených aut rostou i požadavky na dodavatele, kteří musejí rovněž rozšiřovat své závody. Dodavatelé ve vleku S růstem poptávky ze strany automobilek se rozšiřují již existující továrny subdodavatelů. Například britská společnost Eurac dokončuje ve své dceřiné společnosti Brzdové automobilové kotouče Hradec Králové investici ve výši 180 milionů korun. Jejím cílem je zdvojnásobení výroby. Roční kapacita hradecké firmy by se měla zvýšit až na sedm milionů kotoučů. Na export z Hradce Králové směřuje přibližně 90 procent produkce. Společnost Jäkl Karviná zase zvýší výrobu automobilových trubek pro Fuji Koyo Czech, která je následně dodává kolínské automobilce TPCA. Zatímco loni plzeňské pobočce japonského holdingu dodala karvinská firma milion kusů speciálních trubek, letos bude objem dodávek navýšen o třetinu. Jihlavská firma Automotive Lighting pro změnu rozšiřuje svůj závod na výrobu světlometů k automobilům v Jihlavě-Pávově. Do nové haly s rozlohou 5200 metrů čtverečních se technologie budou montovat od konce tohoto roku. Stavba, která nyní čeká na kolaudaci, je spolu s nákupem nových technologií součástí dlouhodobých investic za 2,6 miliardy korun. Podnik na ně získal investiční pobídky. Sever Moravy bude korejský Ale nerozšiřují se pouze provozy stávajících firem z oblasti autoprůmyslu. Bývá zvykem, že každá automobilka má své dvorní dodavatele, kteří jdou za ní, pokud se rozhodne investovat v novém teritoriu. Jiné to nebude ani v případě automobilky Hyundai. Tato firma se pro svůj nový nošovický závod zatím dohodla s 59 výrobci autodílů, většina jich působí ve vzdálenosti do 250 kilometrů od Nošovic. Z necelé šedesátky dodavatelů je 16 korejských, Sejong, Plakor, Donghee nebo Matador Dongwon staví své nové továrny v blízkosti automobilky. Sedmnáct budoucích dodavatelů Hyundai podniká na území Česka, 11 firem je na Slovensku a deset v Polsku. Dodávky součástek pro automobily Hyundai budou pocházet i z Turecka, Indie, Maďarska, Itálie, Rumunska, Tuniska, Francie, Německa a Číny. Zatím je jasné, že automobily Hyundai z Nošovic budou vybaveny pneumatikami z produkce otrokovické Barum Continental. Z českých firem uspěl ještě výrobce automobilových bezpečnostních systémů TRW, společnost BTV Plast z Jablonce nad Nisou nebo Siemens VDO z Brandýsa. Ocelové disky pro kola Hyundai bude dodávat ostravská firma Autokola Hayes Lemmerz, která je zároveň jediným dodavatelem ocelových disků kol pro kolínskou TPCA. Nejen pro domácí automobilky Řada firem působících v oblasti výroby autodílů samozřejmě nezásobuje jen tuzemské automobilky, ale jejich produkce míří do celého světa. Výrobce plastových dílů pro přední světové automobilky, společnost Thermolast, získal v posledních týdnech nové zakázky za více než 330 milionů korun. Plastové díly dodává například pro vozy Audi, BMW, Ford, Mercedes a Škoda. „Kromě stávajících zákazníků jsme uspěli i u tří nových odběratelů, jde většinou o zakázky na období příštích pěti let,“ říká generální ředitel Thermolastu Roman Hanzl. Firma sídlí v Dětřichově na Liberecku, kde letos otevřela novou výrobní halu za 150 milionů korun. Přestěhovala do ní veškeré technologie ze starých nevyhovujících prostor, které měla v pronájmu. Přikoupila také pět nových speciálních vstřikovacích jednotek pro výrobu plastových komponent. Daří se i českým firmám Ačkoli drtivá většina firem působících v oblasti autoprůmyslu je v rukou zahraničních vlastníků, na trhu se daří také skutečně českým firmám. Jednou z nich je například Magneton Kroměříž, který se zabývá především výrobou alternátorů a startérů. V posledních letech tržby této firmy stoupají zejména díky dodávkám alternátorů pro firmu Thermo King a výrobě výkonných startérů pro těžkou zemědělskou a stavební techniku. „V letošním roce se objem dodávek zřejmě ještě zvýší,“ poznamenává předseda představenstva firmy Petr Peštuka. Dalším klíčovým produktem firmy je startér s redukcí a výkonem tři kilowatty, který je určen pro těžkou techniku. V prvovýrobě používají agregát například firmy Zetor či John Deere. V roce 2006 jich firma vyrobila asi 150 tisíc kusů, letos to bude zřejmě více. Společnost naopak musela loni ukončit výrobu startérů Axial, které pro prvovýrobu využíval koncern Volkswagen. „Ani přes intenzivní snahu se nám nepodařilo vylepšit ekonomiku výrobku, jeho produkce byla ztrátová,“ dodává Peštuka. Brzdové snímače pro Audi Další z českých výrobců automobilových komponentů, společnost Brisk Tábor, uspěl v soutěži na dodávku snímačů pro brzdový systém ABS německé automobilce Audi z koncernu Volkswagen. Kontrakt předpokládá roční dodávku 4,5 milionu snímačů za téměř 200 milionů korun. S dodávkami má firma začít ve druhé polovině příštího roku. Brisk patří spolu se společnostmi Bosch a Beru mezi tři největší evropské výrobce zapalovacích svíček; ve světě pak mezi silnou šestku. Loni firma utržila 800 milionů korun, na čemž se brzdové snímače podílely 16 procenty. Novou zakázkou se podíl výroby snímačů v Brisku zvýší na 40 procent. Společnost kontrakt od Audi vyhrála v mezinárodním tendru. Utkala se v něm s osmi světovými výrobci, mezi nimi firmami Bosch, Siemens, Ate nebo Electricfil. Kvůli nové zakázce Brisk chystá novou montážní linku, do které investuje přibližně 28 milionů korun. Brisk s produkcí snímačů začal poté, co ve druhé polovině 90. let ukončil výrobu diagnostických přístrojů a analyzátorů výfukových plynů. Snímače už dodává například automobilkám Škoda Auto a Volkswagen. Jediným majitelem Brisku je od loňského července Mojmír Čapka, který předtím ve firmě řadu let působil jako předseda představenstva (jeho profil jsme přinesli v Profitu číslo 45/2007). NEJVÝZNAMNĚJŠÍ INVESTICE V AUTOPRŮMYSLU V LETECH 1993 AŽ 2007 investor                                    země původu                  výše investice             místo investice**

Hyundai Motor Company               Jižní Korea                         30 mld. Kč                      Nošovice

Toyota/PSA                                 Japonsko/Francie               30 mld. Kč                        Kolín

Volkswagen                                 Německo                           19 mld. Kč                 Mladá Boleslav

Nemak                                        Mexiko                               11 mld. Kč                      Havraň

Denso                                         Japonsko                           10 mld. Kč                      Liberec

Bosch Diesel                                Německo                            9 mld. Kč                       Jihlava

Siemens VDO Automotive             Německo                            6 mld. Kč            Brandýs nad Labem

BRAND24

Volkswagen                                 Německo                            6 mld. Kč                 Mladá Boleslav

Pramen: CzechInvest

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).