Menu Zavřít

Nejdřív to byla legrace

20. 12. 2004
Autor: Euro.cz

OD GEOLOGIE KE STROJÍRENSTVÍ A PORCELÁNUZpočátku neměli vystudovaní geologové Martin Wichterle a Marek Stanzel žádné velké ambice. Spíše jen tak pro zábavu se pustili do podnikání. Dnes v jejich firmách pracuje tisícovka lidí.

Bral jsem to jako prodloužení prázdnin, říká ke svým podnikatelským začátkům Martin Wichterle. foto: Profit - Martin Siebert

OD GEOLOGIE KE STROJÍRENSTVÍ A PORCELÁNU Zpočátku neměli vystudovaní geologové Martin Wichterle a Marek Stanzel žádné velké ambice. Spíše jen tak pro zábavu se pustili do podnikání. Dnes v jejich firmách pracuje tisícovka lidí. Když na jaře roku 1990 skončil Martin Wichterle vysokou školu, zvažoval, jestli má pokračovat ve studiích geologie, nastoupit do státního podniku, nebo se má vrhnout do státní správy. „Byla to taková hektická doba, nakonec jsem se rozhodl, že to zkusím na vlastní noze. Moje podnikatelské začátky byly více méně pro legraci, jako prodloužení prázdnin,“ vzpomíná Martin Wichterle. Do podnikání se pustil s Markem Stanzelem, který geologii dostudoval jen o pár let dříve. Brzy pochopili, že mohou být úspěšní a začali brát svoji práci vážně. Časem vybudovali inženýrskou a konzultantskou firmu Kap, která zaměstnávala dvě stě padesát lidí. Firmu později prodali a se získanými penězi se pustili do oblasti strojírenství a výroby porcelánu. Dnes ve svých podnicích s ročním obratem přes miliardu korun zaměstnávají kolem tisíce lidí. Peníze si nikdy nepůjčovali a všechny investice financovali z vlastních zdrojů. PRŮZKUM BOJEM

„Zpočátku to byl průzkum bojem. Dělali jsme s firmou Kap ekologické audity, posuzování investic z hlediska ekologie, průzkumy znečištění a geografické informační systémy,“ vzpomíná Wichterle. Získávání zakázek bylo ale stále těžší, protože Česká republika začala být pro jejich firmu postupně malá. „U prodeje duševních služeb lze produkt jen obtížně popsat a vše je víceméně postaveno na důvěře zákazníka, že mu dobře poradíme. Nebylo snadné si v cizině vybudovat dobré renomé, protože pro mnohé jsme v devadesátých letech byli z dalekého východu. Je to, jako kdybyste se rozhodl, že si půjdete nechat vyoperovat slepé střevo do Ulánbátaru,“ vypráví. N edařilo se jim špatně, ale například na velké projekty, na něž bylo třeba vynaložit více peněz, pořád těžko dosahovali. Proto firmu Kap před dvěma lety prodali. Druhým důvodem byla velmi dobrá nabídka americké firmy Earth Tech, která je vůbec největším hráčem v tomto oboru na světě. Protože jejich inženýrská společnost generovala značnou potřebu laboratorních analýz, založili Stanzel a Wichterle už v roce 1991 firmu Ecochem, která je zpracovávala. Tu si nechali. V roce 2002 k ní od vyrovnávacího správce ČKD Holding koupili ČKD Technické laboratoře, malou firma zabývající se částečně analytickou chemií. A oba podniky pak spojili.

AKVIZICE V BRITÁNII

„Když jsme dokončili zmíněný obchod s vyrovnávacím správcem, tak nám naznačil, že toho prodává více. Byla nám představena firma ČKD Hronov, která se zabývá výrobou převodovek a ozubených kol a speciálních velkých převodových zařízení. Velmi se nám líbila, protože byla v dobré finanční kondici a měla a má dobrý produkt. Jsou tam schopní lidé, dobře ji řídí, a tak jsme se rozhodli pro investici do strojírenské výroby. Samozřejmě i cena byla pro nás zajímavá,“ líčí Wichterle. Letos v červnu skončila licenční smlouva na používání značky ČKD, takže společnost přejmenovali na W ikov MGI. K ní, již pod zastřešující hlavičkou Wikov Industry, přikoupili firmu Škoda Gear od Škody Holding, která se zbavovala řady dceřiných firem. Měla totiž velice podobný výrobní program. Třetí „dcerou“ se brzy stane britská Orbital 2, kterou oba podnikatelé nedávno získali. Wichterle vysvětluje: „V ěříme, že každá dobrá firma musí mít svůj silný vývoj a výzkum a musí prodávat myšlenky, protože za chvilku každý něco vyrobí někde v Číně. Dali jsme dohromady tým samostatných špičkových konstruktérů v oblasti převodovek, a ti by nám měli pomáhat stát na špici evropského a světového vývoje.“ Orbital 2 nyní vybuduje pobočku v Plzni, kde chce postupně zaměstnávat své konstruktéry na vývoji nových převodovek.

PORCELÁNKY V RAKOUSKU I ŠVÝCARSKU

Třetí společná investice Marka Stanzela a Martina Wichterleho směřovala do výroby profesionálního porcelánu. A ne ledajakého. V roce 2002 koupili od správce konkurzní podstaty známou karlovarskou firmu Hotelový porcelán, která rok předtím zkrachovala. K ní pořídili ještě jednu porcelánku ve Švýcarsku, v Rakousku pak firmu Lilien Austria včetně duševních a průmyslových práv. Porcelán se vyrábí pod známkami G. Benedikt, což je historicky starší název, který provází výrobky karlovarské porcelánky, a Lilien Austria. Vrcholem nabídky je luxusní řada hotelového porcelánu Langenthal. „Původní švýcarský vlastník zbankrotoval a my jsme to celé opět spojili,“ vypráví Wichterle.

BRAND24

DUŠEVNÍ MAXIMUM

Na otázku, jak dva vlastníci zvládají řízení tolika firem, říká: „Už o ničem jiném nechci slyšet. Toto je maximum, co se dá duševně pojmout. Všechny naše společnosti vydělávají, investují do sebe. Už nechceme růst do jiných segmentů trhu, pouze se díváme po jiných možnostech v oboru mimo Českou republiku.“ Obrat všech tří oblastí podnikání dohromady přesáhl miliardu korun. Ve výrobě porcelánu pracuje tři sta osmdesát, ve strojírenství čtyři sta čtyřicet a analytická chemie zaměstnává sto osmdesát lidí. A co je klíčem k úspěchu? Kromě dobré intuice i to, že se oba společníci dokázali shodnout. „Nemáme střety zájmů. Na obchodním poli spolupracujeme skoro patnáct let, a tak je to takový druh manželství. Po tak dlouhé době toho hodně zkousnete nebo akceptujete. Vždycky jsme našli to ideální řešení,“ usmívá se Wichterle. Pokud jde o růst společné firmy, vyznávají konzervativnější filozofii. A když investují, tak pouze z vlastních zdrojů. „Samozřejmě, že jsou okamžiky, a ty se objeví v éře jakékoliv firmy, kdy to nejde - třeba když jde trh dolů. Potom je nutné sáhnout i k nepopulárním řezům ve firmě. Je to vždycky lepší než čekat, až se to všechno sesype,“ uzavírá Wichterle.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).