Menu Zavřít

Nejasný výhled nové technologie

2. 1. 2007
Autor: Euro.cz

DIGITÁLNÍ VYSÍLÁNÍČeská republika je jedním z nejkonzervativnějších televizních trhů v Evropě. Dosud v ní dominuje pozemní vysílání. Tuzemské televize se však chystají vstoupit na novou platformu a o zájem diváků nebude zřejmě nouze. K prohlédnutí programů televizních stanic, které využívají pozemní vysílání, nepotřebujete příliš času.

DIGITÁLNÍ VYSÍLÁNÍ Česká republika je jedním z nejkonzervativnějších televizních trhů v Evropě. Dosud v ní dominuje pozemní vysílání. Tuzemské televize se však chystají vstoupit na novou platformu a o zájem diváků nebude zřejmě nouze. K prohlédnutí programů televizních stanic, které využívají pozemní vysílání, nepotřebujete příliš času. Od České televize dostanete porci veřejnoprávního vysílání a na obou komerčních kanálech, TV Nova a Prima TV, zase typické přízemní soutěže a reality show. To je obsah, který většina Čechů konzumuje déle než deset let. Pozemní vysílání v současné době sleduje 65 procent českých domácností. To je po Litvě a Lotyšsku třetí největší objem ve střední a východní Evropě a sedmý v Evropské unii. Naproti tomu v zemích silně orientovaných na kabelovou televizi (Belgie, Nizozemí a Německo, kde má pozemní televize pouze desetiprocentní podíl na trhu) se stalo prakticky zastaralou záležitostí. Navzdory okázale konzervativnímu přístupu vkládá telekomunikační sektor velké naděje do nových technologií a platforem. „Pro kabelovou televizi a internetové vysílání existuje v Česku velký potenciál růstu,“ říká analytik makléřské společnosti Cyrrus Petr Bártek. TELEFÓNICA VYSÍLÁ, VOLNÝ TESTUJE Společnost Telefónica O2 Czech Republic byla prvním telekomunikačním operátorem, který v loňském září spustil internetové vysílání v České republice. Její produkt O2 TV získal do konce listopadu přes 10 tisíc účastníků a v pořadníku čekají další zájemci. Alternativní operátor Czech On Line, veřejnosti spíš známý pod obchodní značkou Volný, v současné době testuje vlastní internetové vysílání. Spuštění komerčního provozu firma plánuje na první čtvrtletí letošního roku. K dispozici bude až 45 procentům z 2,53 milionu pozemních linek v Česku. Alternativní telekomunikační společnost Radiokomunikace internetové vysílání rovněž testuje. Datum spuštění však dosud podle mluvčího firmy Pavla Kočiše nebylo stanoveno. Pomalý rozjezd kabelových a satelitních platforem u českých zákazníků je důsledkem toho, že v zemi chybí velký investor. „Největší hráč na trhu, kabelový operátor UPC Česká republika, je, co se týče investic, poměrně konzervativní,“ tvrdí nezávislý poradce a telekomunikační expert Martin Zikmund. Dodává však, že s nástupem Telefónica O2 a s novými vlastníky Radiokomunikací se to pravděpodobně změní. PRŮKOPNÍCI INTERNETOVÉHO VYSÍLÁNÍ Podle Zikmunda mají Radiokomunikace pro tento typ vysílání velký potenciál. Především díky početné klientele, která se díky akvizici alternativní telekomunikační společnosti Tele2 v květnu 2006 navýšila na 450 tisíc zákazníků. „Letos na podzim oznámili novou strategii zaměřenou na domácnosti. Internetové vysílání je dalším logickým krokem,“ tvrdí Martin Zikmund. Očekává, že noví investoři zajistí solidní finanční krytí s cílem urychlit zahájení vysílání. Do konce roku 2007 může mít podle Zikmunda O2 TV přibližně 80 až 100 tisíc účastníků. Ostatní hráči mohou dodat dalších několik tisíc. O2 TV může výrazně čerpat ze zkušeností s vysíláním, které má její mateřská společnost ve Španělsku. Její výhodou je i silný marketing. „Volný nemá takovou podporu od majitele (tím je Telekom Austria, pozn. red.), aby byl pro společnost Telefónica O2 skutečnou konkurencí,“ podotýká Bártek. Internetové vysílání má nicméně potenciál, který může představovat vážnou konkurenci pro kabelové společnosti. „Pro širokou veřejnost je ale dosud komplikované,“ tvrdí šéfredaktor portálu DigiZone.cz Jan Potůček. Dodává, že pouze Telefónica O2 používá brožurku, která má za cíl obeznámit uživatele s touto službou. „Popularita internetového vysílání u diváků závisí na dobrém marketingu operátorů. A na lepším vysvětlení toho, že televize na internetu je pouze jedním z produktů, které nabízejí,“ dodává Potůček. PROMĚNU ČEKÁ I REKLAMA S tím, jak televizní vysílání přechází na nové platformy, dochází k radikální proměně v odvětví reklamy. Zástupci místních televizních stanic prohlásili, že nové platformy jsou nesmírně atraktivní. Zároveň dodávají, že s jejich pomocí mohou televizní stanice oslovit více diváků. „Každá nová platforma představuje mediální příležitost,“ hovoří za všechny výkonný ředitel pražské mediální agentury MindShare Zoran Jovanovič. „V důsledku vývoje nových technologií se životní styl a životní návyky rapidně mění,“ prohlašuje. „Internetové vysílání je pro inzerenty zajímavé. Obousměrná komunikace totiž umožňuje televizním divákům nakupovat zboží a služby interaktivně prostřednictvím dálkového ovládání,“ objasňuje Potůček. CO ČEKÁ MOBILNÍ DIVÁKY

Další nově vznikající platformou je mobilní televize známá pod názvem DVB-H (digital video broadcasting-handheld) - televizní obsah šířený do mobilních telefonů. Její spuštění na domácí půdě však bylo oddáleno kvůli legislativním a regulačním problémům. Mobilní operátor T-Mobile Czech Republic ve spolupráci s Radiokomunikacemi dokončil v prosinci šest týdnů trvající test DVB-H.

„Displeje mobilních telefonů mají dostatečné rozlišení, snadno se používají a signál byl spolehlivý,“ řekla mluvčí společnosti T-Mobile Martina Kemrová. Operátor chce vysílání zahájit v roce 2007. Čeká však na dodatek zákona o elektronických komunikacích, který by poskytovatelům telekomunikačních služeb umožnil vlastnit licence na mobilní vysílání a na vysílání televizních pořadů. Kdy budou legislativní změny přijaty, není jasné. „Toto je pouze jeden příklad toho, jak politika škodí obchodu,“ řekla Kemrová.

Vysílání plánují i jiní operátoři, čelí však stejným potížím. Podle Stanislava Kůry, výkonného ředitele pro strategii a rozvoj produktů společnosti Telefónica O2, nebude takové vysílání v Česku ještě nejméně další dva roky.

SKEPTICKÝ VÝHLED

Analytici vidí úspěch mobilní televize skepticky. „Je to (pro operátory) tak nákladné vysílání, že ho nikdo nespustí, dokud nebudou právní a regulační problémy zcela vyřešeny,“ řekl Zikmund.

Ceny mobilní televize nebyly zatím oznámeny. T-Mobile již v minulosti informoval, že paušální cena pro účastníky se má pohybovat okolo 100 korun (3,50 eura) měsíčně. Další poplatky by operátoři účtovali za video na vyžádání a za takzvané premium channels.

Vysílání by mohlo podle Zikmunda mít v roce zahájení 50 tisíc účastníků. Ostatní analytici jsou opatrnější. Podle Potůčka vysílání zajímá manažery a teenagery. „Neočekávám, že by mobilní televize získala enormní počet klientů,“ říká. Zároveň dodává, že půjde o módní záležitost u mladých lidí, která je za čas přestane bavit.

BRAND24

TELEVIZE V POČÍTAČI

Internetové vysílání slouží k šíření digitálního televizního obsahu. Vysílání nabízí určité výhody - například video na vyžádání a přístup k videoarchivu. Tento druh vysílání je v celé kontinentální Evropě stále v plenkách. Podle údajů poradenské firmy pro průzkum trhu Dataxis ho od září 2005 využívá pouze 0,6 procenta všech domácností v Evropské unii.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).