Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

 50. ATR 72-600 dodaný letecké společnosti Wings Air (Indonésie)
50. ATR 72-600 dodaný letecké společnosti Wings Air (Indonésie)
Autor: Avions de transport régional

Nehoda s 68 oběťmi vyšachovala letadla ATR z USA. Teď usilují o návrat

05. května 2016, 11:30  -  Jiří Červenka
 50. ATR 72-600 dodaný letecké společnosti Wings Air (Indonésie)
50. ATR 72-600 dodaný letecké společnosti Wings Air (Indonésie)
Autor: Avions de transport régional
05. května 2016, 11:30

Evropský výrobce turbovrtulových dopravních letadel pro regionální tratě pořádá propagační turné po Spojených státech. Doufá v návrat na velký trh, který zatím dává přednost kanadskému Bombardieru, ale ještě častěji nasazuje i na krátké tratě proudová letadla.

Nejen evropské automobilky uvažují o vstupu či návratu na lukrativní severoamerický trh. Francouzsko-italská společnost ATR (Avions de transport régional) vyrazila do Ameriky na propagační turné s modelem ATR 72-600. Jedná se o nejnovější provedení turbovrtulového letounu na regionální tratě, jehož starší varianty dobře znají i tuzemští cestující.

V Evropě i Asii běžné, v USA raritou

České aerolinie provozují aktuálně tři letouny ATR 42-500 (pro 48 cestujících) a stejný počet ATR 72-500 (pro 64 cestujících). K významným evropským provozovatelům patří skandinávský SAS nebo francouzský HOP!, mimořádně rozšířené jsou ATR třeba v Indonésii. V Americe jsou však stroje tohoto typu exotickým zjevem. V nákladní verzi je používá FedEx, osobní ATR nelétá v USA ani jedno. Tamnímu trhu dominují turbovrtulové letouny kanadského výrobce Bombardier.

Letadla ATR zmizela z amerických letových tras po nehodě letu American Eagle 4184, při kterém v roce 1994 zahynulo všech 68 osob na palubě. Vyšetřování ukázalo, že příčinou nehody byla ztráta ovladatelnosti způsobená námrazou. Následně došlo ke konstrukčním změnám na odmrazovacím zařízení a zejména v provozních příručkách. Podobná nehoda se už nikdy neopakovala, ale ATR se už na tamějším trhu prosadit nedokázalo.

Amerika dává přednost tryskáčům

Při aktuálním turné se ATR 72-600 zastaví v Torontu, Chicagu, White Plains, Hyannis, Washingtonu DC, Charlotte, Dallasu, Seattlu a Cincinnati. Akce má i vlastní hashtag na sociální síti Twitter: #ATR4US.

Výrobce doufá, že provozovatele přesvědčí pořizovacími a provozními náklady, které jsou menší než v případě Bombardieru, o letadlech s proudovými motory nemluvě. Americké letecké společnosti totiž vůbec nejčastěji nasazují i na krátké tratě regionální „tryskáče“, jako je brazilský Embraer, řada CRJ od Bombardieru anebo dosluhující McDonnell Douglas.

ATR přitom argumentuje tím, že 30 procent tratí obsluhovaných v USA regionálními proudovými letadly je kratších než 300 námořních mil (cca 556 km), na nichž má ATR 72-600 „bezkonkurečně“ nízké provozní náklady.

ATR vs. Bombardier: Turbovrtulová regionální letadla v číslech
Typ ATR 72-600 Bombardier Q400
Kapacita 78 cestujících 78 cestujících
Cestovní rychlost 509 km/h 667 km/h
Dolet 1528 km 1567 km
Dostup 25 000 stop (7620 m) 27 000 stop (8230 m)
Typická nosnost 7500 kg 8670 kg
Délka x rozpětí 27,17 x 27,05 m 32,81 x 28,4 m
Cena 24,7 mil. USD (581 mil. Kč) 27 mil. USD (635 mil. Kč)

Ve hře je rozchod s Airbusem

Společnost ATR byla založena v roce 1981 jako společný podnik Aérospatiale (dnešní Airbus) a Aeritalia (dnes součást italské průmyslové skupiny Leonardo-Finmeccanica). Finální montáž letounů ATR probíhá v Toulouse. Vztahy mezi oběma spoluvlastníky jsou v posledních letech napjaté. Generální ředitel Finmeccaniky Mauro Moretti řekl koncem dubna na setkání s akcionáři, že s Airbusem vyjednává o možném převzetí kontroly nad ATR. „Naši partneři nechtějí investovat do vývoje, takže je musíme přesvědčit, aby buď investovali, nebo s námi uzavřeli dohodu, která by nám dala plnou kontrolu,“ řekl.

Příčinou neshod je rozdílný náhled na nutnost vývoje nového modelu. Ředitel ATR Patrick de Castelbajac vnímá potřebu zcela nového stroje s kapacitou až 90 míst, ale Airbus tyto plány blokuje. Argumentuje přitom skutečností, že ATR má pro sebe 80 až 90 procent trhu. (Zbytek připadá na Bombardier.) Největší penetraci má firma v Asii.


Čtěte dále:

Obří Airbus A380 začne od května létat i do Prahy

Nebeská kuchyně: top aerolinky lákají foodies


Čtěte také

Události Sociolog Oto Sedláček

Stálo to za to, vzpomíná na listopad 89 sociolog Oto Sedláček

Propadám skepsi, když lidé nadávají. Listopad byla skvělá změna, vzpomíná Oto Sedláček,…

17. listopadu 2019

Pavel Páral

Třicet let čím dál menší svobody

Postupné odlamování kousků svobody moc palčivě nevnímáme, a o to je nebezpečnější.

17. listopadu 2019

 Václav Klaus mladší na Národní třídě

Babiše, Hamáčka i Klause mladšího lidé na Národní třídě vypískali

Za skandování a pískání zhruba 15 protestujících dnes ráno po 07:15 premiér a předseda…

17. listopadu 2019

Praha Parkování v Praze

Městské části Praha 5 a 6 rozšíří parkovací zóny

Na území městských částí Prahy 5 a 6 se od pondělí 18. listopadu rozšíří parkovací zóny.…

17. listopadu 2019

 Andrew Darwin

Šéf DLA Piper Darwin: Už nepotřebujeme armádu právníků, která hledá jednu větu

S šéfem jedné z největších advokátních kanceláří na světě Andrew Darwinem o tom, jak se…

17. listopadu 2019

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Za jakých okolností budete mít nárok na pohřebné?
Jak se připravit na pracovní pohovor?
Jak žádat o mateřskou, když studujete? A jak o ní žádá otec či jiná osoba?
Mince či bankovky jsou lákavější investicí než zlato, zhodnotí se rychleji
Změnil jsem dodavatele a platím víc! I k tomu může dojít
Auta
Listopad 89 v motoristickém tisku: Sovětské koncepty,…
Škoda Favorit vs. Škoda Octavia: Rozdíl třiceti let v praxi
Grafická demododávka společnosti 3M na veletrh CzechBus
VW vystavuje v Praze posla své elektrické budoucnosti. Kvóta pro ČR je už prodaná
Peugeot se vrátí do Le Mans. Deset let poté, co vytrvalostní závody opustil
Hry pro příležitostné hráče