Nehoda autobusu je strašná věc, je třeba upřít pozornost na režim řízení a odpočinku

17. března 2003, 00:00 - Dvoustranu připravil Karel Nový auta@profit.cz
17. března 2003, 00:00

Pohled policisty Vyšetřování havárie Neoplanu v jižních Čechách, při níž zahynulo 19 cestujících, pracovalo i s hypotézou mikrospánku řidiče. I když se toto podezření nakonec vyvrátilo, znovu se ukázalo, jak hrozivě se s přestávkami v dopravě podvádí. Upozorňuje na to šéf středočeské dopravní policie major Stanislav Huml.

Pohled policisty

Vyšetřování havárie Neoplanu v jižních Čechách, při níž zahynulo 19 cestujících, pracovalo i s hypotézou mikrospánku řidiče. I když se toto podezření nakonec vyvrátilo, znovu se ukázalo, jak hrozivě se s přestávkami v dopravě podvádí. Upozorňuje na to šéf středočeské dopravní policie major Stanislav Huml.

* Vaši lidé mají přece řidiče kontrolovat, zda neřídí moc dlouho.

My se s tím samozřejmě setkáváme při silničních kontrolách, ale zajišťovat účinnou kontrolu má tzv. státní silniční dohled.

* A dělá něco?

Podle analýzy BESIPu počet jejich kontrol dost razantně klesal. Takže si myslím, že dopravci nad sebou necítí žádný bič a podvádějí.

* Jak?

Třeba tak, že využívají rozdílu v předpisech: pro mezinárodní dopravu musí mít řidič u sebe pět kotoučů z tachografu. U vnitrostátní ne. Tam stačí potvrzení od podniku, že měl přestávku.

* Nevyjde to nastejno?

Ne! Kotouče jsou jasné, ale papír, na kterém stojí, že „ten a ten nebyl činný v dopravě“, si může napsat a orazítkovat kdokoliv. Jenomže řidiče unavím stejně, když ho pošlu na Dachstein, jako když ho budu honit mezi Karlovými V ary a Ostravou. Firmy řidiče dřou, mají samozřejmě zájem, aby auta jezdila. Když stojí na dvoře, tak samozřejmě nevydělávají.

* Ale sami řidiči by měli mít rozum a odpočinky dodržovat. Jinak přeci riskují svůj život.

Vím, že firmy často zneužívají jejich třásně. Najímají řidiče třeba až z těch částí republiky, kde je vysoká nezaměstnanost. No a takový zaměstnanec je potom ochoten jezdit za málo peněz a navíc i podvádět. Jenom aby si tu práci udržel.

* Co s tím?

Jednak bych okamžitě sjednotil předpisy tak, aby i ve vnitrostátní dopravě bylo povinností mít těch pět kotoučů zpátky u sebe. A pak bych podstatně zvýšil kontrolní práci státního dozoru. Mají možnost uložit až jeden milion korun pokuty. To by mohl být pro menšího dopravce likvidační postih, takže by se bylo čeho bát!

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Babišov: 10 důvodů, proč ANO vyhrálo volby
Investujeme do podílových fondů
Jak získat hypotéku, nebo půjčku, kterou vám banka odmítá schválit
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Auta
Lotus Elise Cup 260 je další z řady britských specialit.…
Šéf VW Matthias Müller se obul do Tesly: „Vyhazují stovky milionů dolarů z okna“
Video: Podívejte se, jak Tatra zdolala jednu z nejvyšších uměle vytvořených překážek světa
Navrhují automobilky auta na míru bariérovým testům? Nový test IIHS ukázal, že spíše ne
Porsche 911 Carrera T má kratší manuální převodovku a nižší hmotnost
Technologie
Chrome 62 má častěji upozornit na nezabezpečené weby. Nějak to ale nefunguje
Samsung má hotový 8nm proces, poslední před EUV. Výroba může začít, zájem má Qualcomm
Jak ve Windows 10 Fall Creators Update odstraněním staré instalace systému ušetřit pár „giga“?
Photoshop se naučí nová kouzla. Chybějící obraz doplní díky umělé inteligenci
Vodafone reaguje na konkurenci. Za 599 Kč nabídne neomezený LTE internet na doma
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít