Nechtěná památka čeká na spásu

11. srpna 2008, 08:00 - Robert Šimek
11. srpna 2008, 08:00

JEZDECKÁ KASÁRNA V MOSTĚ - Severočeské město Most není bohaté na kulturní památky. Když se však loni stala památkou bývalá jezdecká kasárna, jejich majitelé z toho velkou radost neměli. Areál totiž chtěli srovnat se zemí, což už nyní nemohou.

Budovy bývalých jezdeckých kasáren vystavěné v secesním slohu leží v severní části Mostu mezi ulicemi Čsl. armády a Jana Opletala. Původně se jednalo o celkem 18 budov, mezi nimiž byl důstojnický a poddůstojnický pavilon, dvě budovy mužstva, strážnice, čtyři budovy stájí, marodka, infekční pavilon, márnice, budova pro nemocné koně, kovárna, malá a velká jízdárna, remíza pro vozy a opravna postrojů.

Funkce jednotlivých objektů se časem měnily, kasárna však fungovala až do konce minulého století. Teprve po zrušení zdejšího útvaru nastalo chátrání a úpadek. Stav budov se rychle zhoršoval a majitelé zažádali o demoliční výměr. Stavební úřad ale demolici razantně zamítl, protože se mezitím začalo jednat o zapsání areálu do seznamu kulturních památek. To se nakonec uskutečnilo koncem minulého roku k pramalé radosti vlastníků (několika firem v čele se společností Canton). Ti teď nemohou budovy zbourat, a nabízejí je proto k prodeji. Cena je 10,5 milionu korun.

POPIS OBJEKTU

  • *název - jezdecká kasárna místo - Most kraj - Ústecký adresa - Čsl. armády typ - kasárna stav - havarijní využití - žádné kult. památka - od roku 2007 vlastník - Canton, a.s. cena - 10,5 milionu Kč Josefovská inspirace Historie jezdeckých kasáren se začala psát roku 1906, kdy byl na jednání městské správy vysloven souhlas s jejich výstavbou. Bylo rozhodnuto o vykoupení pozemků při Žatecké ulici a vyhlášena veřejná soutěž na podobu areálu. Budovy měly být postaveny ze železobetonu a střechy měly mít ocelovou konstrukci. Na stavbě, která začala hned roku 1906, se nakonec podílelo několik firem, například Erste Brüxer Fabrik, Josef Ulbricht či Robert Malik. Objekty projektoval mostecký stavitel Friedrich Kny, který se údajně inspiroval ve vojenské pevnosti Josefov (dnes součást Jaroměře). Kasárna byla oficiálně nazvána „Nová jezdecká kasárna jubilea císaře Františka Josefa I.“, název byl ale později změněn na „Štefánikova kasárna“. Při příležitosti 10. výročí bitvy u Buzuluku v nich byl pak roku 1928 odhalen i pomník legionářům. Vystaráno má jen část**

Za éry socialismu byl areál využíván Československou lidovou armádou, po revoluci v roce 1989 byly však budovy opuštěny a hledalo se pro ně nové využití. Několik objektů se skutečně dočkalo rekonstrukce a slouží dnes jako sídla různých firem, obchody či skladovací prostory. Většina staveb je však v dezolátním stavu a zatím marně čeká na oživení.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik…
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce rozsvítí tyto kontrolky?
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Technologie
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Procesory ARM proráží už i v superpočítačích. Na ThunderX2 s jádry Vulcan sází sám Cray
Parádní akce: Samsung Galaxy S7 za 8200 Kč a S7 Edge za 10 600 Kč
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít