Nechtěná památka čeká na spásu

11. srpna 2008, 08:00 - Robert Šimek
11. srpna 2008, 08:00

JEZDECKÁ KASÁRNA V MOSTĚ - Severočeské město Most není bohaté na kulturní památky. Když se však loni stala památkou bývalá jezdecká kasárna, jejich majitelé z toho velkou radost neměli. Areál totiž chtěli srovnat se zemí, což už nyní nemohou.

Budovy bývalých jezdeckých kasáren vystavěné v secesním slohu leží v severní části Mostu mezi ulicemi Čsl. armády a Jana Opletala. Původně se jednalo o celkem 18 budov, mezi nimiž byl důstojnický a poddůstojnický pavilon, dvě budovy mužstva, strážnice, čtyři budovy stájí, marodka, infekční pavilon, márnice, budova pro nemocné koně, kovárna, malá a velká jízdárna, remíza pro vozy a opravna postrojů.

Funkce jednotlivých objektů se časem měnily, kasárna však fungovala až do konce minulého století. Teprve po zrušení zdejšího útvaru nastalo chátrání a úpadek. Stav budov se rychle zhoršoval a majitelé zažádali o demoliční výměr. Stavební úřad ale demolici razantně zamítl, protože se mezitím začalo jednat o zapsání areálu do seznamu kulturních památek. To se nakonec uskutečnilo koncem minulého roku k pramalé radosti vlastníků (několika firem v čele se společností Canton). Ti teď nemohou budovy zbourat, a nabízejí je proto k prodeji. Cena je 10,5 milionu korun.

POPIS OBJEKTU

  • *název - jezdecká kasárna místo - Most kraj - Ústecký adresa - Čsl. armády typ - kasárna stav - havarijní využití - žádné kult. památka - od roku 2007 vlastník - Canton, a.s. cena - 10,5 milionu Kč Josefovská inspirace Historie jezdeckých kasáren se začala psát roku 1906, kdy byl na jednání městské správy vysloven souhlas s jejich výstavbou. Bylo rozhodnuto o vykoupení pozemků při Žatecké ulici a vyhlášena veřejná soutěž na podobu areálu. Budovy měly být postaveny ze železobetonu a střechy měly mít ocelovou konstrukci. Na stavbě, která začala hned roku 1906, se nakonec podílelo několik firem, například Erste Brüxer Fabrik, Josef Ulbricht či Robert Malik. Objekty projektoval mostecký stavitel Friedrich Kny, který se údajně inspiroval ve vojenské pevnosti Josefov (dnes součást Jaroměře). Kasárna byla oficiálně nazvána „Nová jezdecká kasárna jubilea císaře Františka Josefa I.“, název byl ale později změněn na „Štefánikova kasárna“. Při příležitosti 10. výročí bitvy u Buzuluku v nich byl pak roku 1928 odhalen i pomník legionářům. Vystaráno má jen část**

Za éry socialismu byl areál využíván Československou lidovou armádou, po revoluci v roce 1989 byly však budovy opuštěny a hledalo se pro ně nové využití. Několik objektů se skutečně dočkalo rekonstrukce a slouží dnes jako sídla různých firem, obchody či skladovací prostory. Většina staveb je však v dezolátním stavu a zatím marně čeká na oživení.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Volby prezidenta druhé kolo: kde volit, aneb jak najít volební místnost
Jedete autem na hory? Víte, na co si dát pozor?
Jak vysoké může být sociální pojištění za rok 2017?
Co dělat při ztrátě kartičky zdravotní pojišťovny?
Kdy budou jarní prázdniny ve vašem okrese?
Auta
Policie stále nemá dost, kupuje další Superby 4×4 DSG.…
Dacia Logan jako prémiové auto? Podívejte se, jak by mohla vypadat
Také Range Rover Velar se dočká silného osmiválce v provedení SVR
Galerie: 10 fascinujících traktorů, kvůli kterým se budete chtít stát zemědělcem
Nechcete čekat na Škodu Kodiaq RS? Čip od BSR zvedne výkon na 260 koní
Technologie
Unikly parametry chystaných nových procesorů Coffee Lake. Na pultech možná už v únoru
Vyšel Firefox 58. Je zase rychlejší a nabízí více možností při pořizování snímků webů
Microsoft chystá nástroj na prohlížení a odstranění diagnostických dat ve Windows 10
Android 8.1 vám řekne, jak rychlé jsou dostupné sítě Wi-Fi. Vyberete si tak tu nejlepší
T-Mobile spouští hybridní satelitní televizi. Nabízí méně stanic a stejně potřebuje internet
Hry pro příležitostné hráče