Ne nafta, ale trh

14. června 2012, 16:16 - Petr Chocholatý
14. června 2012, 16:16

Změny nabídky či poptávky hýbou s cenami za dopravu mnohem více než ceny paliva

Ceny pohonných hmot se v uplynulých týdnech šplhaly ke svým maximům. Většinou kopírují ceny ropy na světových trzích a někdy je to také o maržích distributorů. Na přelomu století byl svět o trochu jednodušší. Ceny ropy nebyly takto rozkolísané a všichni jsme věřili, že vše se bude vyvíjet stále nahoru, lépe, kvalitněji… A silniční logistika neznala slovní spojení „palivový příplatek“.
Nyní je realita trochu jiná. Palivový příplatek se již začíná pravidelně objevovat jako nedílná součást logistických smluv. Co to vlastně je? Jde o instrument, jenž prioritně chrání dopravce před náhlými výkyvy cen pohonných hmot během smluvního vztahu. Cena paliva reprezentuje výraznou část celkových dopravních nákladů. A tak při jejím růstu logicky rostou i celkové dopravní náklady. Většinou se podíl ceny paliva pohybuje mezi 25 až 40 procenty dopravních nákladů a závisí jak na mzdové úrovni v dané zemi, tak na výši leasingových splátek či spotřební dani. A tak bychom zde mohli vyjmenovat celý obsah kalkulačního vzorce.
Můžeme říci, že pro eliminaci rizik spojených s nepředvídatelným vývojem cen paliva by tedy bylo dobré dohodnout vždy na začátku smluvního vztahu mezi dodavatelem logistických služeb a odběratelem vstupní podmínky. Ze své vlastní zkušenosti vím, že pro většinu odběratelů bylo v minulosti těžko akceptovatelné, že by se měli spolupodílet na nesení těchto rizik, když v minulosti to po nich nikdo nechtěl. Obecný přístup vždy velel, přenes vše, co můžeš na dodavatele, a když to nezvládnou, tak je vyměň.

Úbytek kapacity

Většina obchodního světa se soustředí na prodej, vztahy se zákazníky a vytváří se ještě sofistikovanější CRM systémy (customer relationship management – řízení vztahů se zákazníky), jež shromažďují a vyhodnocují informace o zákaznících, tak abychom byli schopni pochopit a předvídat potřeby zákazníků. Mezi odběrateli se však někdy vyskytují i vizionáři, jež se mimo řízení vztahu se zákazníky snaží pochopit a řídit i vztahy s dodavateli. Proč by to měli dělat? Proč by to mohlo být důležité?
Vichr finanční krize v minulých letech výrazně proklestil logistický les. Důvodů pro tento výrazný úbytek dopravních a logistických firem je mnoho a bylo by to na ještě jeden článek. Faktem však je, že ubyla dostupná kapacita na trhu, a všudypřítomné zákony klesající poptávky či rostoucí nabídky jsme tak mohli sledovat v přímém přenosu a na vlastní kůži.
Dovolím si trochu teorie. Během období „normálního“ hospodářského růstu – tj. v období zvýšené nabídky a poptávky – se předpokládá, že objem výroby a přepravní kapacita roste stejným tempem, a tak jsou sazby téměř stabilní. Nicméně když hospodářský růst začne zpomalovat, tak nabídka (kapacita) pokračuje stále v růstu, poněvadž dopravci nepracují na „dokonalém“ trhu. Proto jejich rozhodování o tom, zda přidávat další kapacitu či ji odebírat zaostává za vývojem trhu a přebytek kapacity je nutí snižovat sazby. V určitém bodě si však dopravci uvědomí, že své kapacity musí přizpůsobit poptávce a nabídka začne klesat. Ekonomika však později při poklesu dosáhne dna a poptávka po logistických službách začíná růst. Vzhledem k opožděnému efektu nedokonalého trhu dopravci stále odebírají kapacitu z trhu, tudíž mají problémy pokrýt veškerou poptávku a ceny začínají růst. Později opět začnou nakupovat dopravní prostředky (zvyšovat kapacitu) a cyklus se uzavírá.

Nepříjemné překvapení

Po „krizových“ zkušenostech z minulých let mohu říci, že výkyvy v cenách při převisech nabídky a poptávky jsou výrazně vyšší než výkyvy způsobené pohybem cen paliva. A tak nastávaly situace, kdy byli zákazníci, kteří nemají smluvně podchycené logistické dodavatele, vystaveni nepříjemným překvapením ve vývoji sazeb.
A ač by se tedy mohlo zdát, že přistoupením na ujednání o palivovém příplatku se odběratel zbavuje své pomyslné konkurenční výhody (tak tomu ale ve většině případů není, protože ceny vstupů rostou všem přibližně stejně), může si ve smlouvě dostupnou kapacitu vyjednat a vyvarovat se tím výkyvům sazeb v závislosti na ekonomickém vývoji. Je logické, že i toto vyjednávání musí být dobře časově naplánováno.
Co z toho tedy plyne? > Je určitě výhodné řídit i vztahy s logistickými dodavateli (nejen se zákazníky), zvážit, zda je palivový příplatek skutečně tak nebezpečný a není vhodným vyvážením za rizika spojená s makroekonomickým vývojem. Mohl bych zde říci, že na makroekonomický vývoj ještě nikdo žádný příplatek nevymyslel, ale pravdou je, že na západ od našich hranic se už v minulých letech některé logistické firmy příplatek za nedostatek kapacity zavést pokoušely.
Pokud bude stále svítit slunce a budou masově zavedeny nákladní dopravní prostředky schopné jezdit na sluneční energii, nebude nutné mít palivový příplatek (i když lidská kreativita je neomezená). Když se trh stane dokonalým a nebude docházet k převisům nabídky či poptávky, budou i logistické sazby stabilní. Protože jsme lidé a svět je světem, tak se tato realita rychle nezmění.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC…
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto, které má velký potenciál
Technologie
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Vyšel Total Commander 9.10. Co je nového?
Philips začíná upgradovat své televizory na Android 7.0, na rozdíl od Sony ale ne všechny
Bitcoin na novém rekordu. Právě pokořil cenu 6000 dolarů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít