Názor: Zákaznická orientace v ČR

18. října 2012, 13:44 - Jan Kranát, ŠkoFIN
18. října 2012, 13:44

Většina z nás strávila dovolenou či služební cestu na západ od našich hranic. Již brzy po překročení hranic jste jistě zaznamenali značné rozdíly.

Čisté ulice, více lidí, kteří se na sebe smějí, přátelský úsměv prodavaček v obchodě či recepčních v hotelu. Proč je to tak jiné? Proč v Česku neodpovídá cena kvalitě nabízených služeb a mnohdy jsou ceny dokonce vyšší než na západ od našich hranic? Dle mého názoru se jedná o pozůstatek z období před pádem železné opony a určitě to souvisí s českou mentalitou.

Jsem přesvědčen o tom, že tržní postavení společnosti, její ziskovost a spokojenost zaměstnanců bude určovat zákaznická orientace dané společnosti. Bohužel dnes najdeme v každém sektoru jen několik málo příkladů, kde se zákaznická orientace odlišuje od průměru.

Ve strategii společnosti, která chce být dlouhodobě úspěšná, musí být jedním z KPIs (key performance indicators) zákaznická spokojenost. Ta musí být podporována managementem společnosti v pravidelných intervalech (nejlépe na kvartální bázi) a musí docházet k jejímu vyhodnocení. Vývoj daného ukazatele musí být v korelaci s bonusy, které pobírají manažeři dané společnosti a podstatné je také promítnutí do systému odměňování pracovníků, kteří jsou v pravidelném kontaktu se zákazníkem.

Z mé zkušenosti se musí začít z úplně jednoduchých věcí, jako je nahrávací zařízení a vyhodnocování telefonních hovorů klientského centra či nastavení standardů pro externí komunikaci se zákazníkem. Určitě není na škodu dodržovat tak zdánlivé maličkosti, jako jsou pravidla oblékání či neparkování na místech určených pro zákazníky. To vše patří k firemní kultuře.

Pokud základní věci nebudou podporovány managementem, společnost je odsouzena k postupnému zhoršování obchodních výsledků. Bohužel si nemyslím, že změny nastanou rychle, ale zostřený konkurenční boj a pomalejší vývoj ekonomiky určitě přinutí vedení společností uvědomit si, že zákazník je až na prvním místě, a dle toho jednat.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak získat hypotéku, nebo půjčku, kterou vám banka odmítá schválit
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Auta
Porsche 911 Carrera T má kratší manuální převodovku a nižší…
Retro: Ford Mustang přežil i zlé časy. A dnes je to úplný rebel
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC ztrácí. ABT má řešení
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Technologie
Compact od Sharpu dostojí svému názvu. Navíc má nejrychlejší displej
Zotac uvádí krátkou GeForce GTX 1080 Ti s vodním chlazením, pro kompaktní highendová PC
OLED, QLED a Smart TV. Jaké jsou nejlepší televizory roku 2017?
Jak (ne)funguje propojení počítače s mobilem ve Windows 10 Fall Creators Update?
Mladí Číňané soutěží ve virtuálním tleskání prezidentovi, mají na to aplikaci
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít