Návrat slavných botasek

10. listopadu 2010, 11:10 - Dagmar Koudelková
10. listopadu 2010, 11:10

K českým značkám, které v současnosti zažívají úspěšný „comeback“, patří i oblíbená sportovní obuv Botas. Svého času představovala jedinou ryze domácí sportovní obuv, která byla na českém trhu k dostání.

Foto: Botas

Botasky nosívali lidé všech věkových kategorií a obouvali je i významní čeští sportovci, mezi nimi mistři světa v tancích na ledě Eva a Pavel Romanovi, gymnastka Věra Čáslavská nebo skokan na lyžích Jiří Raška.

Oblíbené botasky se vyráběly v Botaně ve Skutči, v oblasti s dlouholetou tradicí obuvnictví. Výrobní program Botany, založené v roce 1949, byl sice zaměřen na pánské vycházkové boty (malou část tvořila lyžařská a bruslařská obuv), postupně se však podnik přeorientoval na obuv sportovní. V roce 1988 tvořila již více než 80 procent produkce. V novém výrobním závodu vybudovaném v 70. letech se vyvíjely nové typy obuvi, takže v roce 1974 nabízela Botana pod značkou Botas na 230 vzorů pro téměř všechna sportovní odvětví. Byly exportovány do 35 zemí světa, nejvíce do Sovětského svazu. Postupně získaly mnohá ocenění na mezinárodních veletrzích v Brně, Liberci nebo Lipsku.

Vznik označení Botas, složeného ze slova „bota“, k němuž je připojeno písmeno „s“, udávající přívlastek „sportovní“ a současně určující místo vzniku – Skuteč, se datuje do roku 1963. Botasky „classic“, které byly na počátku nového tisíciletí zařazeny mezi 100 ikon českého designu, navrhl v roce 1966 Marcel Scheinpflug. V 80. letech minulého století jim dal modernější podobu Milan Mlynář a v předloňském roce je vrátila do výroby dvojice mladých designérů Jan Kloss a Jakub Korouš.

Vývoj Botany v porevolučních letech byl poznamenán majetkoprávními změnami, privatizací, a poté postupným útlumem. V první polovině desetiletí vyráběla sice pro významné světové značky (např. Puma, Jofa, Adidas) a pro firmu Salomon technologicky nejnáročnější obuv pro snowboard, trekking nebo lyžařskou běžeckou obuv, k celkovému oživení produkce však bylo třeba rázného kroku. Nová kapitola historie se píše po roce 1995, kdy se vlastníkem stala společnost Benal. Další vývoj předznamenala v roce 2000 změna názvu na Botas provázená novým logotypem.

Botas vyrábí a prodává sportovní obuv a doplňky pro letní a zimní sporty. Velká část produkce přitom směřuje do zahraničí. Zásadní zlom přinesla firmě spolupráce se studenty grafického designu Vysoké školy uměleckoprůmyslové: Jan Kloss a Jakub Korouš v rámci úkolu navrhnout vlastní obuv vytvořili unikátní kolekci Botas Classic 66. Tvar boty zůstává víceméně stejný, na první pohled ale upoutá originální barevné řešení. Kolekce obsahující 12 modelů a jeden na oslavu 60. výročí založení firmy se ihned stala obrovským hitem; byla pro ni zaregistrována nová ochranná známka a logotyp sestávající ze dvou šestek. Autoři vytvořili také obaly, plakáty a další doprovodné materiály.

A čím se botasky vlastně odlišují od ostatní sportovní obuvi? Na první pohled tvarem, speciální podešví a „retro páskem“, kombinací usně a štípenky, dále perforovanou stélkou, vyšívaným logem na jazyku a na patě. Jejich překvapivý úspěch podpořený významnými oceněními, jakými jsou Národní cena za studentský design 2009 nebo první místo v soutěži ED-Awards ve Stockholmu v roce 2008, svědčí o dobré práci designérů i o správnosti směru, kterým se výrobce vydal. Kolekce Botas Classic 66 napomohla firmě také k ceně Výrobce roku v soutěži Czech Grand Design 2009.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
dTest: Které dary musíte zdanit a kolik odvedete státu?
Práce pro více zaměstnavatelů během roku 2017 a daně
Povinné ručení? Nejlevnější není vždy nejlepší
Chcete si přivydělat? Staňte se členem volební komise
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Auta
Srážka se zvěří hrozí nejen na podzim. Co v takovém případě…
Automobilce Mini došla trpělivost. Na Dakar pošle auta s pohonem 4×4 i zadokolky
Je pohon na LPG ohrožený druh? Originálních aut na plyn už moc nekoupíte
Škoda představuje model Ke Luoke. Je to prodloužený Karoq pro Čínu
Subaru Impreza páté generace dorazila do ČR. Je to vážně zajímavé auto
Technologie
Vznikl velký výrobce procesorů ARM pro servery, Marvell a Cavium se spojí za 6 miliard $
Připravte si lyže. NaSvah.cz vám najde nejlepší střediska v Česku a na Slovensku
Čína nemá ráda ani Skype. Ten tak zmizel z katalogů aplikací
Uber zlepšuje podmínky pro své řidiče a přidává živé sledování
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít