Menu Zavřít

Návrat opatrného optimismu

26. 10. 2010
Autor: Euro.cz

... Alešem Janků

Trh hotovostních úvěrů patří k nejkonkurenčnějším oblastem finančního trhu vůbec. K významným hráčům v této oblasti patří i britská společnost Provident Financial, která v Česku registruje kolem 260 tisíc zákazníků a na Slovensku dalších 121 tisíc klientů. „Oproti loňskému roku, kdy si lidé pod vlivem krize nechtěli půjčovat, zájem o půjčky v současnosti mírně stoupá, řádově jde o jednotky procent. Je to dáno hlavně zlepšující se ekonomickou situací a lepším výhledem do budoucna,“ říká jednatel a ředitel vnějších vztahů české pobočky společnosti Provident Financial Aleš Janků.

EURO: Tvrdíte, že zájem o půjčování roste. O kolik naopak klesla poptávka po službách Providentu po příchodu finanční krize? JANKŮ: Velký propad nastal ke konci roku 2008. Nebyl to ale jen důsledek krize, Provident navíc zpřísnil podmínky pro získání půjček, aby předešel zhoršení kvality úvěrového portfolia. Jako firma působící ve Velké Británii jsme měli signály o postupujících ekonomických těžkostech. Nyní se naopak snažíme pravidla úvěrování opět trochu uvolňovat. Hodně zájemců musíme odmítat, někdy to je až 40 či 50 procent žadatelů. Půjčujeme totiž poměrně rizikové skupině osob, a to bez zajištění. Velmi pečlivě proto dbáme na riziko.

EURO: Jak vysoký podíl neplatičů registrujete? JANKŮ: Přesné číslo s ohledem na konkurenci neřeknu. Obecně se ale kvůli výše přijatým opatřením podíl neplatičů na celkovém portfoliu výrazně snížil. Podíl rizikových úvěrů se značně liší zejména dle geografických oblastí. Především severní Čechy a severní Morava mají logicky větší problémy se splácením než třeba Praha či Brno a další velké aglomerace, kde se lépe hledá práce.

EURO: Vaši obchodní zástupci navštěvují klienty doma každý týden. Proč tak často, neprodražuje to výrazně cenu půjček? JANKŮ: Naše klientela je velmi specifická, proto s nimi musíme udržovat častý kontakt. Díky němu naši obchodní zástupci vidí změny, ke kterým v domácnostech klientů dochází, což umožní lépe předcházet riziku neplacení. Při návštěvách jednou měsíčně by se navíc splátka úvěru mohla vyšplhat až na několik tisíc korun. To pro naše zákazníky, většinou osoby s nízkými příjmy, představuje hodně peněz, které by pravděpodobně utratili. Klienti Providentu kromě toho často nemají bankovní účet a nejsou zvyklí posílat peníze, raději platí hotově. A oproti tradiční představě se nejedná o nějaké svalnaté vymahače dluhů, naopak dvě třetiny našich obchodních zástupců tvoří ženy.

BRAND24

EURO: Jak vnímají vaši klienti skutečnost, že RPSN u úvěrů Providentu může přesahovat i pět set procent? JANKŮ: RPSN u krátkodobých půjček není objektivní ukazatel. Je pravda, že půjčka u Providentu opravdu není levná, ovšem její cena zahrnuje celou řadu služeb, které naši zákazníci oceňují. Kromě zmíněných pravidelných návštěv obchodních zástupců přímo doma to je i možnost snížení nebo odkladu splátek na několik měsíců bez sankcí či dodatečných poplatků. Navíc obsluhujeme lidi, kteří peníze potřebují a jimž často nikdo jiný nepůjčí. A také s našimi klienty jednáme korektně. Celá smlouva má jen půldruhé strany a je napsána velkým písmem. To loni potvrdila i analýza vypracovaná obecně prospěšnou společností Člověk v tísni. A ještě k RPSN, jeho výše odráží kromě osobní obsluhy klienta i rizikovost naší cílové skupiny a pokrývá skutečnost, že některé úvěry prostě musíme odepsat. Na druhé straně uvažujeme od začátku příštího roku o rozšíření našich služeb i na bezhotovostní půjčky. Zde bude RPSN významně nižší, ale klient přijde o servis našich obchodních zástupců.

EURO: Můžete předcházet tomu, aby klienti Providentu padali do dluhové pasti? JANKŮ: Stává se, že klienti splácejí půjčky od jiných poskytovatelů a neřeknou nám to. Jelikož ale půjčujeme do 50 tisíc korun a nevybíráme sankční poplatky, naši klienti se do dluhové pasti jen kvůli naší půjčce rozhodně nedostanou.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).