Menu Zavřít

Naše podmínky nejsou fér

11. 10. 2004
Autor: Euro.cz

PRODUCENTI BIOPOTRAVIN Zemanovi mají ekologicky šetrný životní styl, ale myslí přitom ekonomicky. Založili infocentrum pro zdravou výživu. Zájem o biologické produkty a ekologický přístup se u manželů Zemanových zrodil na vysoké škole.

BRAND24

PRODUCENTI BIOPOTRAVIN Zemanovi mají ekologicky šetrný životní styl, ale myslí přitom ekonomicky. Založili infocentrum pro zdravou výživu. Zájem o biologické produkty a ekologický přístup se u manželů Zemanových zrodil na vysoké škole. Starost o dopady životního stylu na prostředí a společnost vyvrcholila odchodem inženýra ekonomie z lukrativní pozice manažera, která se s jeho názory a postoji neslučovala. A zřejmě právě manažerské zkušenosti Jana Zemana nasměrovaly firmu Albio jinam a jinak, než tomu bývá u podnikatelů zabývajících se zdravým životním stylem. Racionální přístup, namísto obvyklého emotivního, udělal své. „V šechno jsme dlouho plánovali, bylo nám jasné, že jen malé, dílčí kroky nestačí. Původně jsme mysleli na projekt přímo na venkově, ale potom nás napadlo vytvořit celý komplex,“ vzpomíná Hana Zemanová a zároveň tím vysvětluje dnešní tvář Albia. Vše souvisí s projektem infocentra, které se ovšem nevěnuje pouze potravinám, nabízí zázemí hned třem organizacím. Místo zde našli ochranáři zvířat, společnost pro zdravé rodičovství a liga pro propagaci bio potravin. Ve stejných prostorách sídlí restaurace a hned vedle najdeme prodejnu, kde je distribuována mimo jiné ivlastní produkce. Jedná se o výrobky certifikované pekárny, která apeluje na tradiční přípravu pečiva, například kvaskového chleba pečeného z mouky mleté kameny. K přednáškám a projektům je určen sál v patře. DOBŘE NAJEZENÍ ZÁKAZNÍCI Asi hlavním „posláním“ restaurace je, kromě snahy dobře nakrmit návštěvníky, ukázat, že bio potraviny je možné upravit chutně a esteticky. Za úspěch je zde považováno, že klientelou se staly i komerční typy mužů, které jinak tradičně alternativní život i stravu odmítají. Co Zemanovy trápí, není nezájem klientů, ale nedostatek některých zdrojů. Navazování kontaktů s farmami je leckdy obtížné, protože producentům vzaly důvěru špatné zkušenosti. Na druhou stranu má Albio dodavatelům co nabídnout. Zajišťuje za ně například i dopravu, právě kvůli její absenci je totiž často pro producenty obtížné najít odběratele. Největší předností Albia je ale skutečný důraz na bio produkty, tedy výrobky, které mají zákonem povolené označení vypovídající o určité kvalitě. Zemanová upozorňuje na to, že provozovny zdravé výživy nabízejí i výrobky, které této normě neodpovídají, také je třeba si uvědomit, že zdravá výživa a bio potraviny nejsou synonymem. A třeba ani vegetariánské restaurace nevaří z bio produktů. „Tím, že nefunguje jasné odlišení, je vlastně narušena hospodářská soutěž. Skutečné bio produkty jsou mnohem dražší.“ S tím se potýká i restaurace Albia, která kvůli konkurenceschopnosti nestanovila skutečné ceny. „Lidem se nejdříve musí vysvětlit, že tato výroba není levná a také proč není a že je to správná investice. Jedná se o cílené rozhodnutí, kterým dělám něco pro sebe a zároveň podporuji konkrétního zemědělce, farmáře.“ Výtka v této oblasti náleží i politice státu, která k této problematice přistupuje stále liknavě. Jiné státy, třeba Německo, finančně podporují projekty, které mají za cíl osvětu a propagaci biologických produktů. MIMO PRAHU TO JDE ZTĚŽKA**

Plán na zbudování podobného centra iv jiném městě však zůstává pouhou vizí. N ejvětší překážkou je zřejmě menší kupní síla mimopražských zákazníků. Pokud by centrum chtělo obstát, znamenalo by to pro ně určitý nutný odklon od jasného zaměření na bio. To ovšem neznamená, že se rozvoj Albia zastavil. V nejbližší době se chystá otevření dalšího obchodu, ten v pořadí už třetí bude největší takto zaměřenou prodejnou v republice.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).