Námořní (r)evoluce na obzoru. Vzejde z Panamy

Pavel Michl 12. května 2016, 07:00  -  mic
12. května 2016, 07:00

Koncem června čeká Střední Ameriku dlouho očekávaná událost. Dojde ke slavnostnímu otevření rozšířeného Panamského průplavu, což může mít významné ekonomické dopady. Očekává se, že kanál, který umožňují proplout lodím s 2,5krát větší kapacitou než dosud, podpoří obchod východního pobřeží USA s Asií a překreslí mapy obchodních tras.

Rozšíření průplavu, k jehož dokončení v roce 1913 dal slavnostní povel – telegrafem z Bílého domu – americký prezident Woodrow Wilson, stálo 5,25 miliardy dolarů (125 miliard korun). Slavnostního otevření 26. června se tentokrát účastní světoví státníci přímo na místě, vedle Barracka Obamy i čínský prezident nebo španělský král.

Ročně Panamským průplavem putuje kolem šesti procent celosvětové námořní přepravy. Předpokládá se, že toto číslo naroste. Asie (samozřejmě hlavně Čína) získá lepší přístup k jihoamerické ropě, americké kukuřici nebo brazilské sóje. Čínské produkty v opačném směru budou pochopitelně dostupnější pro celou Ameriku. Jednou z předpokládaných tras, která má zažít největší boom, je cesta z Asie na východní pobřeží Spojených států.

Náklady na této trase výrazně klesnou. Větší lodě jsou ekonomicky výhodnější a mají na jednotku zboží nižší náklady. Dosud tradiční cesta asijského zboží vede lodí na západní pobřeží USA a následně na východ země po železnici. Pokud ale náklady na cestu přes Panamu klesnou dostatečně, americké železnice, které operují na západě země, se určitě radovat nebudou.

Čtěte, co potkalo Američany na zbytku kontinentu:

Jak Číňané vytlačili Američany z Latinské Ameriky

Nejvíce se to může dotknout pobřeží Golfského zálivu. „Zboží mířící do Houstonu (východní Texas) běžně jde přes západní pobřeží,“ prozradil webu businessinsider.com Nerijus Poskus, analytik mezinárodní přepravy společnosti Flexport. Největší námořní přepravci jako Maersk nebo MSC již oznámili, že zavedou linky do přístavu Mobile v Alabamě.

Evoluce, nikoli revoluce

Existují ale i skeptičtější názory. „Myslím si, že přístavy na západním pobřeží zůstanou velmi silnými a životaschopnými konkurenty,“ říká Eric Butler z železniční společnosti Union Pacific. Další odborníci poukazují na to, že na západ USA stále budou mít přístup lodě ještě větší, než které budou moci proplout dopravním uzlem v Panamě.

Maximální kapacita lodí v rozšířeném Panamském průplavu bude činit 13 tisíc kontejnerů, dosud byla pět tisíc. Lodě dnes běžně plující na západ USA dosahují kapacity až dvaceti tisíc kontejnerů.

Problémem je i omezená kapacita přístavů na východním pobřeží USA, která se však do budoucna může zvýšit. Takové plány již zvažují v Miami, Baltimoru nebo Charlestonu. Například vody v Charlestonu v Jižní Karolíně jsou příliš mělké, přístupu do New Yorku a New Jersey zase brání nízký Bayonne Bridge.

Vzhledem k těmto překážkám může trvat několik let, než dojde k výrazné obměně obchodních tras. Poskus tak dodává: „Změna bude spíše evolucí než revolucí.“

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Parádní akce: Samsung Galaxy S7 za 8200 Kč a S7 Edge za 10 600 Kč
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Nereferenční Radeony Vega konečně tady? PowerColor chystá vydání před koncem listopadu
Cnews FM: Platíme mobilem s Android Pay. Vydrží nám to? [podcast]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít