Nákupní centra hlásí rekord

20. března 2006, 00:00 - (pk, čtk)
20. března 2006, 00:00

RŮST HYPERMARKETŮ V Česku bylo loni otevřeno šest velkých nákupních center a 31 hypermarketů. V tuzemské historii jde zatím o rekord. Loňský rok přinesl rekord v expanzi velkoplošných nákupních center a hypermarketů.

RŮST HYPERMARKETŮ V Česku bylo loni otevřeno šest velkých nákupních center a 31 hypermarketů. V tuzemské historii jde zatím o rekord.

Loňský rok přinesl rekord v expanzi velkoplošných nákupních center a hypermarketů. „V Česku vyrostlo šest nových velkoplošných nákupních center a 31 hypermarketů, což je více než kdykoliv v historii,“ říká František Diviš ze společnosti Incoma Research.

Všechna nová nákupní centra (Centrum Chodov, Galerie Butovice, OKC Eden, Vaňkovka Brno, Varyáda Karlovy Vary, Olomouc City) lze zařadit mezi 20 největších obchodních komplexů v České republice. „Pražský Chodov se stal s více než 200 nájemci dokonce vůbec největším nákupním centrem v Česku co do počtu jednotek,“ podotýká Diviš.

MÍŘÍ DO CENTRA

Zatímco dříve nákupní centra vyrůstala na okrajích měst, tak nyní se staví ve stále větší blízkosti městských center. „Ze šesti nově otevřených shopping center potvrzují toto pravidly celkem čtyři,“ upřesňuje Diviš.

Dalším výrazným trendem je zvětšování průměrné velikosti nákupních center. Nyní na českém trhu funguje již deset nákupních center s více než 100 nájemci a dalších zhruba 30 center s padesáti a více nájemci.

Na konci loňského roku fungovalo v Česku celkem 192 hypermarketů. Nejvíce jich bylo v Moravskoslezském (30), Ústeckém a Středočeském kraji (po 20). Nejvíce nových hypermarketů loni otevřel obchodní řetězec Kaufland, v dravé expanzi však pokračuje i společnost Tesco Stores, která se nyní zaměřuje na menší města. „Některá města jsou z hlediska hypermarketů již velmi silně saturovaná, na druhou stranu však stále existují lokality se slušnými expanzními možnostmi,“ domnívá se Diviš.

Celkem je v Česku 206 nákupních center s plochou nad 5000 metrů čtverečních (do počtu center jsou započítány i hypermarkety s malými obchody).

UŽ NEJEN HYPERMARKET „Výzkum potvrdil, že u největších nákupních komplexů je stále nejsilnějším magnetem hypermarket. Význam nákupních galerií nicméně roste a již 36 procent nakupujících tvrdí, že při návštěvě centra tráví v nákupní pasáži více času než v hypermarketu,“ říká Diviš. Právě hypermarkety mají na českém maloobchodním trhu největší podíl. Podle údajů společnosti Incoma na ně připadá 27 procent tržeb. Zhruba 16procentní podíl patří diskontním prodejnám. Supermarkety, které z trhu v posledních letech vytlačují dravé diskonty, mají 15 procent. Dvě procenta patří velkoobchodním prodejnám typu cash&carry a zbývajících 41 procent připadá na nezávislý maloobchod. V pasážích 206 nákupních center se nachází celkem 4197 prodejen. Největší zastoupení mají obchody s oděvy a textilem (1111), za kterými s velkým odstupem následují prodejny s obuví a koženým zbožím (406) a prodejny nabízející klenoty, hodinky a dárky (332). Nejvyšší dynamikou se vyznačuje segment módy. V centrech lze mimo jiné najít i 467 gastronomických jednotek, 53 zábavních zařízení a 337 provozoven služeb. DALŠÍCH DVACET**

Letos by podle odhadů odborníků ze společnosti Incoma Research mělo být v Česku otevřeno 20 nových hypermarketů. Trh se rozroste také o nová nákupní centra v Praze i menších městech. Například na sídlišti Lhotka v Praze 4 bude na jaře otevřeno nové obchodně-zábavní centrum Novodvorská plaza. V komplexu se nachází přes 110 obchodů, restaurace, kavárny, multikino, billiardová herna či diskotéka. Zásadní rozšíření plánuje také nákupní centrum v Letňanech.

„Ještě v průběhu roku 2006 tak Česko překročí hladinu jednoho milionu metrů čtverečních hypermarketových prodejních ploch a dalšího jednoho milionu metrů čtverečních čistých ploch maloobchodu v nákupních pasážích,“ podotýká Diviš.

Plocha moderních nákupních center se loni v Česku podle údajů společnosti Cushman&Wakefield Healey&Baker rozrostla zhruba o pětinu na více než 1,3 milionu metrů čtverečních. V přepočtu na obyvatele bylo v republice 132 metrů čtverečních těchto ploch na 1000 lidí, což je přibližně 20 procent pod průměrem Evropské unie. S ohledem na plánovanou výstavbu by Česko mohlo evropského průměru dosáhnout během příštích tří let.

Někteří nájemci center si již stěžují, že zákazníků není tolik, kolik majitelé těchto center slibovali.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Volby 2017: kde volit, aneb jak najít volební místnost
Auta
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT?…
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto, které má velký potenciál
Kam se poděl Natural 95 a běžná nafta? Nikam, teď se značí E5 a B7
Kolik může stát Škoda Karoq „v plné palbě“? Klidně přes milion
Technologie
Samsung udělá z mobilů ještě lepší počítače. Na Galaxy S8 a Note8 poběží Linux
Nejlepší protipirátská ochrana Denuvo padla. Cracky vznikají ještě v den vydání her
Podle výrobců grafik ještě těžní mánie nekončí, vydrží prý minimálně do konce roku
Tip: Jak odložit instalaci Windows 10 Fall Creators Update na pozdější dobu?
HP představilo pracovní konvertibilní tablet pro lidi pracující s nástroji firmy Adobe
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít