Nákladově ořezaná televize

20. října 2010, 17:56 - Ondřej Hergesell
20. října 2010, 17:56

...Zdeňkem Šámalem

Zpravodajská televize Z1 prošla během posledního roku náročnou restrukturalizací, jejímž motivem bylo zeštíhlit stav spolupracovníků a především snížit generovanou ztrátu. S tímto cílem přišel loni v červnu do První zpravodajské (společnost provozující Z1) Zdeněk Šámal, zkušený novinář a erudovaný mediální manažer, který v minulosti například vybudoval zpravodajské kanály ČT24 či TA3. Restrukturalizace „zet jedničky“, kterou označuje za bolestivou pro všechny zúčastněné, se prý vydařila. „Cíl, s kterým jsem do Z1 původně přišel – snížit náklady a dělat televizi, za kterou se nebudeme stydět my ani naši akcionáři – se snad podařilo naplnit. Vím ale, že větší část práce je stále před námi. Soustředit se budeme muset zejména na obchod a marketing, tedy způsob, jak peníze vydělat,“ říká Šámal v rozhovoru pro týdeník EURO.

EURO: O kolik procent snížila Z1 pod vaším vedením náklady? V jakých oblastech se šetřilo nejvíce? ŠÁMAL: Náklady jsou nižší asi o 40 procent oproti stavu, který ve firmě panoval před tím, než jsme společně s novým finančním ředitelem Radkem Hovorkou začali s restrukturalizací. Kvůli zjednodušení programového schématu i úsporám v produkci jsme přestali vyrábět některé typy pořadů. Z původního počtu pracovníků proto odešla polovina lidí, například jsme zcela zrušili celou redakci publicistiky. Prostě nebylo zbytí. Také jsme ale zefektivnili výrobu, například na pořadu Interview Z1 dříve pracovalo pět lidí, dnes to dělá jeden. Samozřejmě využívá služeb produkčního oddělení, ale i to jsme zracionalizovali, ze čtrnáctičlenného týmu jsme na třech lidech. A také to funguje. Celkově tady dnes pracuje kolem 150 lidí včetně externistů.

EURO: Televize přestala po vašem nástupu zpravodajsky pokrývat víkendy a vsadili jste na dokumenty. Jak to zpětně hodnotíte? ŠÁMAL: Hodně nám to pomohlo. Víkendové zpravodajství málokdy přináší něco nového, obzvlášť z ekonomické oblasti. Navíc nám poměrně dobře začaly fungovat dokumenty, takže jsme si i v této době mohli dovolit vyčlenit na jejich nákup stabilní částku, která je vyšší než dříve. Od začátku letošního roku Z1 vysílá šest dní v týdnu premiérové dokumenty, které nám zvedají sledovanost, a navíc tento typ pořadu není v programu to nejdražší. Finančně náročnější je zpravodajství.

EURO: Kdy by si měla Z1 vydělat na svůj provoz? ŠÁMAL: Společně s akcionáři jsme postavili pětiletý byznysplán, na jehož konci by televize neměla být ztrátová, měli bychom si na sebe vydělat. Proto za svůj aktuální hlavní úkol považuji změnu obchodní strategie, musíme se zaměřit na příjmovou stranu rozpočtu. Televize, jako je ta naše, nebude nikdy pracovat s velkou masou diváků, ale se specificky zacíleným divákem. Zároveň musím říct, že deset tisíc diváků určitého zaměření je pro nás cennější než čtvrtmilionová indiferentní masa lidí. Jsme televize pro chytré diváky. S ohledem na to bychom měli i individuálně přistupovat k potenciálním inzerentům, a také vyvíjet specializované reklamní žánry. Osvědčil se nám například komerční realitní pořad Reality Guide, tento pětiminutový reklamní blok máme až do konce roku vyprodaný.

EURO: Projevily se změny na sledovanosti? A kdy vstoupíte do elektronického měření, takzvaných peoplemetrů? ŠÁMAL: Poslední průzkumy, které máme k dispozici, jsou téměř rok staré. Z nich vyplývá, že nás denně sleduje 205 tisíc diváků, měsíčně 1,65 milionu lidí. Co se týká peoplemetrů, jsme interně připraveni a nejpozději do roka do tohoto měření vstoupíme.

EURO: S tím, jak roste pokrytí Česka digitálním televizním signálem, rostou výdaje jednotlivých kanálů za vysílání. Podle serveru Digizone.cz platíte společnosti Czech Digital Group (CDG) měsíčně tři a půl milionu korun. Neuvažujete o odchodu z DVB-T formátu? ŠÁMAL: Téma vysílacích poplatků mne pálí, nemáme totiž s CDG dlouhodobou smlouvu a za šíření signálu platíme na základě měsíčních objednávek. Problém spočívá v tom, že CDG nehodlá přijmout jakýkoli kompromisní návrh na cenu, neustoupí ani o procento. Bude se to muset nějak vyřešit, pozemní vysílání přes DVB-T nechceme opustit, ale na druhé straně nechci dospět do situace, kdy tato televize bude platit více peněz za vysílání, tedy distribuci signálu, než za výrobu programu a nákup pořadů.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Volby 2017: kde volit, aneb jak najít volební místnost
Auta
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto,…
Kam se poděl Natural 95 a běžná nafta? Nikam, teď se značí E5 a B7
Kolik může stát Škoda Karoq „v plné palbě“? Klidně přes milion
Jaguar zvažuje nástupce modelu XK. Použil by upravenou platformu z F-Typu
Volkswagen chce závodit s elektrickým prototypem. Zřejmě zkusí Pikes Peak
Technologie
Tip: Jak odložit instalaci Windows 10 Fall Creators Update na pozdější dobu?
HP představilo pracovní konvertibilní tablet pro lidi pracující s nástroji firmy Adobe
Levněji to ještě nebylo. Office 365 na celý rok jen za 599 Kč
Až do soboty zdarma. Stáhněte si tahovou strategii Civilization III
Jdete zítra volit? Liftago, SmileCar a Rekola vás k urně svezou zadarmo
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít