OBCHODNÍ PROSTORY Říká se, že z hlediska realit v Česku existuje Praha a „zbytek“ země. Údaje o nájmech obchodních prostor ukazují, že situace v metropoli a regionech se skutečně výrazně liší. Statistiky o průměrné výši nájmů v obchodních jednotkách (nejsou v nich zahrnuty moderní velkokapacitní prodejní střediska) nedávno publikovala Asociace realitních kanceláří ČR (ARK).
OBCHODNÍ PROSTORY Říká se, že z hlediska realit v Česku existuje Praha a „zbytek“ země. Údaje o nájmech obchodních prostor ukazují, že situace v metropoli a regionech se skutečně výrazně liší.
Statistiky o průměrné výši nájmů v obchodních jednotkách (nejsou v nich zahrnuty moderní velkokapacitní prodejní střediska) nedávno publikovala Asociace realitních kanceláří ČR (ARK). Jak zdůraznil její sekretář Jan Borůvka, výpočty vycházejí pouze z realizovaných transakcí, nikoli z představ či přání, jak by takové ceny měly vypadat. To je také důvodem toho, proč jsou někdy cenové intervaly tak široké.
Vypovídací hodnotu snižuje skutečnost, že ARK sdružuje jen zlomek domácích obchodníků. Nicméně i tak jde o první fundovaný pokus o takovou statistiku. Celkově malý počet vstupů vyrovnává skutečnost, že členy ARK jsou nejvýznamnější realitní kanceláře.
Segment obchodních ploch už dlouhá léta -na rozdíl od rezidenčních objektů - funguje výhradně na tržních principech. Prošel také bouřlivým vývojem. V počátečních letech minulé dekády astronomickou rychlostí narostla poptávka a vzhledem k poměrně mizivé nabídce se nájmy šplhaly směrem vzhůru. Po několika letech se však situace výrazně změnila. Jednak byl sanován prvotní „porevoluční“ hlad po obchodních plochách (mimo jiné také díky využití nebytových prostor v obytných domech), jednak se s jistým zpožděním na trh začaly dostávat nové objekty.
Na počátku tohoto desetiletí začal na trhu působit nový fenomén - velkoplošné supera hypermarkety. Jejich počet rychle narůstal, nejdříve v Praze, pak v regionálních centrech. V současnosti už pronikají až do úrovně okresů. Češi si tyto samoobslužné prodejny, zvláště v podobě multifunkčních komplexů, rychle oblíbili a na základě toho se změnily jejich nákupní zvyky. Pro obchody ve „vnitřních“ městech jsou dnes těžkou konkurencí, a to se samozřejmě odráží i na výši nájmů. Ten v takových lokalitách spíše stagnuje, nebo se snižuje - se standardní výjimkou v podobě hlavních obchodních tříd zejména tam, kde je silnější vliv turistického ruchu, což někdy platí pro celou oblast, například Karlovy Vary.
PRŮMĚRNÁ VÝŠE NÁJMŮ OBCHODNÍCH PROSTOR (v Kč za metr plochy měsíčně) |Město|Kraj|Nájem|
Praha 1 | Praha | 620-840 |
Brno | Jihomoravský | 150-550 |
Jihlava | Vysočina | 150-550 |
Benešov | Středočeský | 300-480 |
Karlovy Vary | Karlovarský | 190-350 |
Liberec | Liberecký | 208-300 |
Děčín | Ústecký | 220-285 |
Plzeň | Plzeňský | 170-260 |
Zlín | Zlínský | 165-250 |
České Budějovice | Jihočeský | 106-215 |
Hradec Králové | Královéhradecký | 120-215 |
Ostrava | Moravskoslezský | 80-167 |
Pardubice | Pardubický | 67-167 |
Olomouc | Olomoucký | 125-160 |
Blansko | Jihomoravský | 75-100 |
Pramen: Asociace realitních společností ČR