Nadějí je rozvoj letiště

05. září 2005, 00:00 - KATEŘINA PELÁNOVÁ
05. září 2005, 00:00

STANISLAV JURÁNEK, HEJTMAN JIHOMORAVSKÉHO KRAJE: Rozvoj dopravní infrastruktury je jednou z hlavních priorit Jihomoravského kraje. Hejtman Stanislav Juránek si hodně slibuje hlavně od dalšího rozšíření služeb mezinárodního letiště v Brně-Tuřanech.

STANISLAV JURÁNEK, HEJTMAN JIHOMORAVSKÉHO KRAJE: Rozvoj dopravní infrastruktury je jednou z hlavních priorit Jihomoravského kraje. Hejtman Stanislav Juránek si hodně slibuje hlavně od dalšího rozšíření služeb mezinárodního letiště v Brně-Tuřanech. * V čem vidíte hlavní přednost vašeho kraje z hlediska podnikání? Jihomoravský kraj je z pohledu potenciálních investorů atraktivní lokalitou. Má strategickou polohu v sousedství Rakouska a Slovenska, nabízí mezinárodní letiště a hustou železniční sít, leží na spojnici dálnice Praha-Brno-Bratislava. Spolu s plánovanou výstavbou dálnice Brno-Vídeň a s dálničním napojením na Polsko tak bude mít náš kraj z hlediska dopravní obslužnosti rozvojový potenciál, který nemá v České republice obdoby. Jihomoravský kraj rovněž nabízí vysokou koncentraci vzdělaného obyvatelstva, řadu univerzit, odpovídající síť vysokých a středních škol, přírodní bohatství a široké kulturní zázemí. * Jak jste na tom nyní s pracovní silou? Dlouhodobě se v kraji potýkáme s vysokou nezaměstnaností - v rámci Česka se pohybuje na čtvrtém až pátém nejhorším místě. V rámci kraje jsou na tom nejhůře jižní regiony -Hodonínsko, Znojemsko a Břeclavsko. Průměrná míra nezaměstnanosti v Jihomoravském kraji se pohybuje kolem 10,5 procenta. * Které části kraje jsou z hlediska podnikání nejúspěšnější?

Daří se zejména díky rozvoji mezinárodního letiště v Brně-Tuřanech a průmyslových zón v Modřicích a na Černovické terase. Ostatní části kraje mají svůj rozvojový potenciál dosud skrytý a nedokáží ho zcela využít.

* Častým problémem řady regionů je nedostatečné rychlostní spojení s Prahou. Brno už ho řadu let má…

S ohledem na dálnici je spojení s Prahou v porovnání s jinými regiony relativně dobré. Je však nutno poukázat na její poddimenzovanost. Svou propustností už nevyhovuje stávajícím požadavkům, dochází k zácpám a kolonám. Dobré spojení umožňuje také modernizovaný první železniční koridor (Děčín-Praha-Česká TřebováBrno-Břeclav).

* Co podle vás podnikatelům ve vašem kraji nejvíce vadí?

Myslím si, že jde zejména o úroveň infrastruktury, tedy o odpovídající silniční komunikace a letecké spojení se světem. Klíčový je v této oblasti již zmíněný rozvoj mezinárodního letiště v Brně-Tuřanech. Chceme ho rozšířit tak, aby splňovalo všechny podmínky Evropské unie, a dosáhnout toho, aby se z Brna pravidelně létalo nejen do Londýna, ale také na jiná významná mezinárodní letiště.

* Jaké další úkoly ve vztahu k podpoře podnikání a ekonomickému rozvoji regionu vás čekají v nejbližším roce? Vedle budování potřebné infrastruktury jde zejména o hledání všech možností jak „dosáhnout“ na peníze z evropských fondů. Nejbližší dva roky jsou obdobím, které se v tomto smyslu už nebude opakovat. Jihomoravský kraj proto hledá tu nejlepší cestu k přijetí úvěru ve výši jedné miliardy korun na financování projektů z fondů Evropské unie. * Jak spolupracujete s krajskou hospodářskou komorou?

Dosavadní spolupráci hodnotím jako dobrou. Podařilo se vybudovat devět regionálních informačních center pro podnikatele a dalších 11 expozitur ve všech jihomoravských městech s rozšířenou působností. Pracovníci krajského úřadu se jako lektoři podílejí na vzdělávacích akcích pořádaných komorou pro podnikatele. Spolupracujeme rovněž při zpracování strategie rozvoje hospodářství kraje, tematických seminářích, konferencích a při zahraničních akcích.

* Myslíte, že se podnikatelé v kraji dokáží organizovat a vystupovat v případě potřeby jednotně?

Domnívám se, že to moc neumí. Existuje sice Krajská hospodářská komora, ale ta nezasahuje do všech segmentů podnikání. Možná by pomohlo povinné členství podnikatelských subjektů v Hospodářské komoře České republiky.

**ING. STANISLAV JURÁNEK

Narodil se 24. ledna 1956 v Brně. Vystudoval Experimentální matematicko-fyzikální základní školu, na stejné obory se zaměřil i na gymnáziu. V roce 1985 absolvoval Mendelovu zemědělskou a lesnickou univerzitu, konkrétně studoval lesní inženýrství na lesnické fakultě. Od roku 1977 až do roku 1990 pracoval jako dělník, mistr a stavbyvedoucí u Jihomoravských státních lesů. V letech 1990-1994 byl vedoucím střediska u stavební firmy Ekostavby, v letech 1995-1996 pracoval jako okresní tajemník KDU-ČSL Brno-město. Činnost v samosprávě zahájil v roce 1994 jako radní městské části Brno-Židenice, poté se stal starostou této městské části a posléze radním města Brna. Mezi jeho koníčky patří běh, lehká atletika, vážná hudba, básně a příroda.


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kolik vás bude stát návrat dětí do školy?
Už jste někdy za oběd zaplatili Facebookem?
Co je dobré vědět o rozdílech mezi hrubou a superhrubou mzdou
9 otázek, na které se chcete zeptat při žádosti o starobní důchod
V Česku je již 131 dobíjecích stanic pro elektroauta
Auta
Retro: Lotus Omega ve své době zastínil BMW M, Mercedesy…
BMW poprvé ukazuje novou generaci řady 3. Zatím ale jako maskovaný prototyp
Seat Ibiza 1.0 TGI na brzdě: Jak se liší parametry při spalování CNG a benzinu?
Za stočený tachometr pokuta až půl milionu? Ministerstvo chce vytloukat klín klínem
Jaká jsou nejoblíbenější auta v zemích Evropy? O Octavii se zákazníci perou nejen u nás
Technologie
Asus ZenFone 5: poprvé v první lize smartphonů (vyzkoušeno)
Neskutečný bezdrátový boom. Počet zařízení s podporou Qi nabíjení letos zdvojnásobil
Jak vést úspěšnou firmu? Programy MBA radí nejen ve finančním rozhodování
Microsoft má robota, který vám přinese pivo. Otevřít a zavřít lednici mu trvá tři minuty (video)
Jak pořídit snímek obrazovky (print screen) na počítači i mobilním telefonu?
Hry pro příležitostné hráče