Nadějí je rozvoj letiště

05. září 2005, 00:00 - KATEŘINA PELÁNOVÁ
05. září 2005, 00:00

STANISLAV JURÁNEK, HEJTMAN JIHOMORAVSKÉHO KRAJE: Rozvoj dopravní infrastruktury je jednou z hlavních priorit Jihomoravského kraje. Hejtman Stanislav Juránek si hodně slibuje hlavně od dalšího rozšíření služeb mezinárodního letiště v Brně-Tuřanech.

STANISLAV JURÁNEK, HEJTMAN JIHOMORAVSKÉHO KRAJE: Rozvoj dopravní infrastruktury je jednou z hlavních priorit Jihomoravského kraje. Hejtman Stanislav Juránek si hodně slibuje hlavně od dalšího rozšíření služeb mezinárodního letiště v Brně-Tuřanech. * V čem vidíte hlavní přednost vašeho kraje z hlediska podnikání? Jihomoravský kraj je z pohledu potenciálních investorů atraktivní lokalitou. Má strategickou polohu v sousedství Rakouska a Slovenska, nabízí mezinárodní letiště a hustou železniční sít, leží na spojnici dálnice Praha-Brno-Bratislava. Spolu s plánovanou výstavbou dálnice Brno-Vídeň a s dálničním napojením na Polsko tak bude mít náš kraj z hlediska dopravní obslužnosti rozvojový potenciál, který nemá v České republice obdoby. Jihomoravský kraj rovněž nabízí vysokou koncentraci vzdělaného obyvatelstva, řadu univerzit, odpovídající síť vysokých a středních škol, přírodní bohatství a široké kulturní zázemí. * Jak jste na tom nyní s pracovní silou? Dlouhodobě se v kraji potýkáme s vysokou nezaměstnaností - v rámci Česka se pohybuje na čtvrtém až pátém nejhorším místě. V rámci kraje jsou na tom nejhůře jižní regiony -Hodonínsko, Znojemsko a Břeclavsko. Průměrná míra nezaměstnanosti v Jihomoravském kraji se pohybuje kolem 10,5 procenta. * Které části kraje jsou z hlediska podnikání nejúspěšnější?

Daří se zejména díky rozvoji mezinárodního letiště v Brně-Tuřanech a průmyslových zón v Modřicích a na Černovické terase. Ostatní části kraje mají svůj rozvojový potenciál dosud skrytý a nedokáží ho zcela využít.

* Častým problémem řady regionů je nedostatečné rychlostní spojení s Prahou. Brno už ho řadu let má…

S ohledem na dálnici je spojení s Prahou v porovnání s jinými regiony relativně dobré. Je však nutno poukázat na její poddimenzovanost. Svou propustností už nevyhovuje stávajícím požadavkům, dochází k zácpám a kolonám. Dobré spojení umožňuje také modernizovaný první železniční koridor (Děčín-Praha-Česká TřebováBrno-Břeclav).

* Co podle vás podnikatelům ve vašem kraji nejvíce vadí?

Myslím si, že jde zejména o úroveň infrastruktury, tedy o odpovídající silniční komunikace a letecké spojení se světem. Klíčový je v této oblasti již zmíněný rozvoj mezinárodního letiště v Brně-Tuřanech. Chceme ho rozšířit tak, aby splňovalo všechny podmínky Evropské unie, a dosáhnout toho, aby se z Brna pravidelně létalo nejen do Londýna, ale také na jiná významná mezinárodní letiště.

* Jaké další úkoly ve vztahu k podpoře podnikání a ekonomickému rozvoji regionu vás čekají v nejbližším roce? Vedle budování potřebné infrastruktury jde zejména o hledání všech možností jak „dosáhnout“ na peníze z evropských fondů. Nejbližší dva roky jsou obdobím, které se v tomto smyslu už nebude opakovat. Jihomoravský kraj proto hledá tu nejlepší cestu k přijetí úvěru ve výši jedné miliardy korun na financování projektů z fondů Evropské unie. * Jak spolupracujete s krajskou hospodářskou komorou?

Dosavadní spolupráci hodnotím jako dobrou. Podařilo se vybudovat devět regionálních informačních center pro podnikatele a dalších 11 expozitur ve všech jihomoravských městech s rozšířenou působností. Pracovníci krajského úřadu se jako lektoři podílejí na vzdělávacích akcích pořádaných komorou pro podnikatele. Spolupracujeme rovněž při zpracování strategie rozvoje hospodářství kraje, tematických seminářích, konferencích a při zahraničních akcích.

* Myslíte, že se podnikatelé v kraji dokáží organizovat a vystupovat v případě potřeby jednotně?

Domnívám se, že to moc neumí. Existuje sice Krajská hospodářská komora, ale ta nezasahuje do všech segmentů podnikání. Možná by pomohlo povinné členství podnikatelských subjektů v Hospodářské komoře České republiky.

**ING. STANISLAV JURÁNEK

Narodil se 24. ledna 1956 v Brně. Vystudoval Experimentální matematicko-fyzikální základní školu, na stejné obory se zaměřil i na gymnáziu. V roce 1985 absolvoval Mendelovu zemědělskou a lesnickou univerzitu, konkrétně studoval lesní inženýrství na lesnické fakultě. Od roku 1977 až do roku 1990 pracoval jako dělník, mistr a stavbyvedoucí u Jihomoravských státních lesů. V letech 1990-1994 byl vedoucím střediska u stavební firmy Ekostavby, v letech 1995-1996 pracoval jako okresní tajemník KDU-ČSL Brno-město. Činnost v samosprávě zahájil v roce 1994 jako radní městské části Brno-Židenice, poté se stal starostou této městské části a posléze radním města Brna. Mezi jeho koníčky patří běh, lehká atletika, vážná hudba, básně a příroda.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
9 rizikových suvenýrů, které si raději z dovolené nevozte
10 ekologických „kazítek“, která prodražují provoz auta
Kvíz: Poznáte tato auta podle fotografie?
Češi si s GDPR neví rady, až 65 % e-shopů stále není připraveno
Hypoték se poskytuje méně. Proč?
Auta
Video: Podívejte se, jak se má správně řídit staré Porsche …
Na návštěvě Jaguar Land Rover Classic Centre v Essenu. Tak trochu jiný „showroom“
Obytný VW California slaví 100 000 exemplářů vyrobených v továrně v Hannoveru
Hamburk zavírá dvě ulice dieselům, lidé čekají chaos. Totální nesmysl, tvrdí odborník
Škoda Karoq má dalšího sourozence. Nový Volkswagen Tharu ale nemíří jen do Číny
Technologie
Technologie VDC-M: ztrátová komprese obrazu mezi GPU a displejem bude i v mobilech
Jak si může důchodce zvýšit příjmy?
Cnews FM: Kelly Family Link je v Česku, Zuckerberg byl v Evropském parlamentu [podcast]
Kvíz: Smartphony jsou si čím dál víc podobné. Dokážete je od sebe rozeznat?
Osmijádrové procesory Coffee Lake mají spotřebu 80 nebo 95 W, Intel prozradil TDP
Hry pro příležitostné hráče