Nabízíme nadstandardní zaměstnanecké výhody

23. června 2003, 00:00 - Monika Bartoníčková, HR GURU, s. r. o.
23. června 2003, 00:00

Přestože mnohé české imezinárodní společnosti již v současnosti svým zaměstnancům nabízejí relativně široké možnosti zaměstnaneckých výhod, při zběžném pohledu na inzerované pozice to dosud nedávají příliš vědět.

Jak jsou v České republice využívány benefity v personálním marketingu?

Přestože mnohé české imezinárodní společnosti již v současnosti svým zaměstnancům nabízejí relativně široké možnosti zaměstnaneckých výhod, při zběžném pohledu na inzerované pozice to dosud nedávají příliš vědět.

Při nedávnem průzkumu na dvou nejpoužívanějších pracovních portálech jsme se pokusili pro vás alespoň „v kostce“ zmapovat současnou situaci.

Co naznačil průzkum

Značné procento společností (odhadem tak 55 %) se ani nezatěžuje tím, že by měly kandidátům na pracovní místa vůbec cokoliv nabízet. To by se snad dalo ještě pochopit u společností, které mají pověst skvělých zaměstnavatelů, ale tato situace se objevuje zejména u společností menších, méně známých - tedy u těch, které by se právě měly snažit co nejvíce potenciální uchazeče o práci zaujmout. Možná nemají žádné benefity, pomyslíte si. Pokud se ale podíváte na jejich konkurenty, tak zjistíte, že nejčastěji zmiňovaná lákadla jsou následující:

  • zázemí a jistota silné společnosti, práce v mladém kolektivu (případně dynamickém týmu), *

práce v pěkném pracovním prostředí, * práce v centru města (často zmiňováno je i „nedaleko od stanice XY“), * zajímavá, perspektivní a různorodá práce, někdy * i odpovědná a s možností seberealizace,
možnost dalšího vzdělávání a profesního růstu, občas narazíme i na „propracovaný systém profesního rozvoje“, odpovídající - případně nadstandardní - finanční ohodnocení, které je občas dokonce uváděno jako motivující (velmi tajemně působí i „zajímavé finanční podmínky“), okamžitý nástup.

Jsou to tedy „výhody“, které si při dostatku času a možnosti připojení k internetu je schopen hravě vygenerovat téměř každý zaměstnavatel.

Frázovité proklamace

Přestože podobné proklamace mohou na první pohled působit příznivě, při bližším prozkoumání se musí uchazeč cítit minimálně znejistěn. Při dnešním překotném vývoji mu ani v současnosti silná společnost nemůže nabídnout jistotu stálého zaměstnání, mladý kolektiv může být výhodou, ale také nemusí a skoro každá práce se dá při správném úhlu pohledu posoudit jako zajímavá či různorodá. A o neodpovědnou práci přece nestojí ani sám zaměstnavatel. Rozvoj a vzdělávání je skvělý motivační nástroj, ovšem ve více než 80 % případů u něj figuruje slůvko „možnost“. Tedy možná ano, možná ne. V čem se člověk může dále zdokonalovat, již pro jistotu neupřesňuje skoro nikdo. Těžko bychom také hledali inzerát, který by nabízel špatné nebo neadekvátní finanční ohodnocení. Okamžitý nástup zase může být spíše zoufalou snahou zaměstnavatele inzerovanou pozici už konečně obsadit a kandidáta pak spíš odradit, protože se svou dvouměsíční výpovědní lhůtou třeba zrovna prostě nic nezmůže. Je škoda, že většina inzerátů se snaží upoutat zájem na trhu práce takovýmito málo specifikovanými a obecnými frázemi. Jako čerstvý vánek na poušti těchto klišé pak působí inzeráty společností typu Plzeňský Prazdroj nebo Carrefour, které zaměstnanecké výhody ve svých nabídkách přímo vyjmenovávají. První z nich nabízí například týden dovolené navíc, příspěvek na penzijní připojištění, příspěvek na dětskou rekreaci, 13. plat, smluvního lékaře nebo dokonce - což opravdu ve změti nabídek zaujme - zaměstnaneckou pivnici. Výhod mají vyjmenováno ještě víc a dobrým nápadem je například zaměstnanecký časopis, který si může zájemce v pdf formátu stáhnout a přečíst ještě než si domluví první pohovor. Carrefour pro potenciální zaměstnance zase připravil relativně podrobný popis svých zaměstnaneckých výhod, kromě těch běžnějších zaujme například dárkový šek při zvláštních příležitostech v hodnotě 2500 Kč nebo sportovní aktivity dle vlastního výběru.

Zaostávání za zahraničím?

Také se dosud nepříliš rozlišují pojmy „bonus“ a „benefit“, což je naopak striktně oddělováno v zahraničních inzerátech (zdroj). Tam je na rozdíl od inzerátů českých většinou uvedeno i jasné platové rozpětí, procentuální výše bonusu a obsahuje-li balíček benefitů něco opravdu zajímavého, tak to váš potenciální zaměstnavatel jistě zmínit nezapomene. A co uvádějí zahraniční inzeráty jako svá nadstandardní plus? Například kulturu rovných příležitostí, podrobné zdravotní programy, programy pro zajištění bydlení, zaměstnanecké akcie nebo zaměstnání i pro dalšího člena rodiny. Závěrem můžeme říci, že možnosti používání benefitů pro personální marketing jsou přes svoji snadnou komunikovatelnost u nás oproti zahraničí zatím jen málo využívané. Otázkou je proč. Je to tím, že jsme je dosud nebyli zvyklí tak používat, nevážíme si jich, a proto nestojí zato je zmiňovat - anebo jsou naší „supertajnou“ zbraní pro přetahování zaměstnanců od konkurence? Co je ale jisté, je to, že se na ně téměř každý uchazeč o zaměstnání dříve nebo později zeptá. A protože celý tento náš miniprůzkum se odehrával v odlehčenějším duchu, na úplný konec ještě 3 opravdové „zaměstnanecké třešinky“, které zaměstnavatelé upřímně jako benefit nabízejí: přístup k informacím, pravidelný příjem, zázemí rozvíjející se firmy se zahraničním pozadím.

No nevzali byste to?

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Přímá volba prezidenta ČR
Z e-shopu přivezli rozbité zboží?
4 nejznámější kryptoměnové burzy současnosti
Když končí platnost řidičského průkazu...
Black friday je tu! Nakupte snadno, rychle a bez nervů
Auta
Seat dále navýší výkon Leonu Cupra. Příští rok dorazí…
Muzeum Citroën prodává část své sbírky. Jsou to samá krásná a zajímavá auta
Honda chystá na rok 2022 elektromobil, který se nabije za 15 minut
Kdo se stane evropským autem roku? SUV mají největší šanci, protože jich je většina
Kvíz: Poznáte auto jen podle předního světla?
Technologie
Další šikovná externí grafika s malými rozměry. Uvnitř je přitom desktopová GTX 1060
První týden s Android Pay: 90 % plateb mobilem provedli muži
EA byla příliš nenasytná. Některé země mikrotransakce ve hrách označují za formu gamblingu
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Už i zdroje se vyrábí speciálně pro těžbu kryptoměn. FSP uvádí 2000W model pro 16 grafik
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít