Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Zahradní domky dají vaší zahradě nový rozměr

Na konci zimy opět plánujeme zahradní práce. Avšak zahrada bez místa na relaxaci není…

Nebankovní půjčky prolamují svou neblahou pověst

Ještě nedávno bylo spojení nebankovní půjčky téměř sprostým slovem. Lidé se na ně dívali…

Astratex posiluje management, novým ředitelem je Ladislav Bárta

Lídr na středoevropském trhu se spodním prádlem a plavkami Astratex posiluje svůj…

Na východ společně

27. dubna 2007, 19:37 - Tomáš Skřivánek
27. dubna 2007, 19:37

Největší tuzemská pojišťovna se stane součástí nového holdingu

Dlouho očekávaný prodej České pojišťovny nakonec dopadl jinak a na první pohled lépe, než se všeobecně očekávalo. Překvapením nebyla ani tak cena, jako spíš struktura transakce a jméno nového obchodního partnera – pojišťovny Generali. Vyjednávací týmy a poradci odvedli dobrou práci, protože jméno italské pojišťovny nefigurovalo na žádném ze seznamů zájemců, které se v posledním měsíci objevily na veřejnosti. Nejedná se nakonec o prodej celé České pojišťovny, ale o vytvoření nového holdingu, který propojí aktivity obou skupin ve střední a východní Evropě. Kromě pojišťovnictví se nová skupina pokusí posílit pozici také na trhu penzijních fondů a zdravotních pojišťoven.

Prodávají na vrcholu.

Česká pojišťovna, s třiatřicetiprocentním tržním podílem jednička v Česku, a Generali, třetí největší pojistitel v Evropě, vytvoří skupinu, která bude působit ve dvanácti zemích. PPF do ní vloží Českou pojišťovnu včetně jejích dceřiných společností a zahraničních akvizic, Generali přidá své východoevropské aktivity. Hodnota České pojišťovny byla pro potřeby transakce stanovena na 3,6 miliardy eur. Poslední známé ocenění České pojišťovny vypracovala společnost Ernst & Young v roce 2005. Tehdy cenu České pojišťovny stanovila na 63 miliard korun. Načasování transakce se PPF zkrátka povedlo. V posledních dvou letech, pod vlivem historicky nejdéle trvající ekonomické konjunktury, kdy se navíc množí nepotvrzené zprávy o probíhajících jednáních o přeshraničních fúzích mezi bankami, roste cena akcií většiny firem z oblasti finančních služeb včetně pojišťoven. „U nás v BBH počítáme za úspěch jediné: úspěch našich klientů. Jsem hrdý na to, že výsledkem naší dlouhodobé práce pro skupinu PPF je takto úspěšná transakce,“ komentoval prodej Tomáš Otruba, partner právní firmy Brzobohatý Brož & Honsa odpovědný za transakci.

Generali bude mít majoritu.

Majoritním vlastníkem nového holdingu, jehož pracovní název je Generali PPF holding, bude s 51procentním podílem Generali. PPF získá 49procentní podíl. Spolumajitelé PPF Petr Kellner a Jiří Šmejc k tomu od Generali dostanou 1,1 miliardy eur s tím, že pokud se podíl zhodnotí nad hodnotu stanovenou na počátku transakce, dostanou ještě časově odloženou prémii. Dohoda zahrnuje v případech neřešitelných sporů a zásadního porušení smlouvy kupní opci pro Generali, a v určitých případech prodejní opci pro skupinu PPF.
„Věříme, že toto partnerství je pro nás vhodné jak po stránce obchodní, strategické, tak i z hlediska firemní kultury. Působíme na vzájemně se doplňujících trzích a potenciál naší spolupráce je obrovský. Spojení sil s Generali poskytne skvělou příležitost získat vedoucí pozici na pojišťovacím trhu ve střední a východní Evropě, stejně jako posílení základny v zemích Společenství nezávislých států, kde je také vysoký potenciál růstu,“ uvedl Ladislav Bartoníček, který bude generálním ředitelem nové firmy. Sergio Balbinot, šéf Generali, bude v holdingu předsedou představenstva. Petr Kellner, jenž vlastní většinu v PPF, by se měl stát členem představenstva celé skupiny Generali. Nová firma hodlá dále expandovat na východoevropských trzích a na území Společenství nezávislých států. Hned od počátku bude nabízet své služby ve dvanácti zemích střední a východní Evropy, na Balkáně, v Rusku a Kazachstánu. Bude mít dohromady devět milionů klientů, objem předepsaného pojistného slučovaných skupin dosahuje 73 miliard korun.

Ladislav Bartoníček Jde o logické partnerství Generální ředitel nové firmy bude třetím akcionářem PPF Group

EURO: Minulý týden vyšla dlouho očekávaná zpráva, že Generali a skupina PPF se dohodly na společném podniku. Kdy k tomu dojde? BARTONÍČEK: Očekávám, že na podzim, až získáme veškerá nezbytná schválení od regulátorů.

EURO: Do té doby zůstávají Česká pojišťovna a Generali vzájemnými konkurenty? BARTONÍČEK: Ano, budou fungovat nezávisle na sobě.

EURO: Jaké bude procentní rozložení sil v onom společném podniku? BARTONÍČEK: Čtyřicet devět procent vlastníme my, 51 procent Generali.

EURO: A řízení společného holdingu? BARTONÍČEK: Dohoda je, že Petr Kellner bude na nejbližší valné hromadě navržen jako člen představenstva skupiny Generali, což by mělo být ve chvíli, kdy tento rozhovor vyjde, již známo. Co se týká vlastního společného podniku, tak v představenstvu bude mít rovné zastoupení PPF i Generali. Já budu generálním ředitelem společného podniku a i nadále zůstávám předsedou představenstva České pojišťovny. Ostatní členové výkonného vedení budou jmenováni a oznámeni v rámci procesu formování holdingu. Obě skupiny, Generali i PPF, mají dostatečně kvalitní týmy zkušených manažerů a v prvé řadě budeme samozřejmě vybírat z nich.

EURO: Účastnili se členové vedení České pojišťovny na vyjednávání? BARTONÍČEK: Vyjednávání se účastnil relativně široký tým, který vedl Petr Kellner a já. Manažeři České pojišťovny se na něm přirozeně aktivně podíleli.

EURO: Proč jste si vybrali právě Generali? BARTONÍČEK: Těch důvodů je hodně. Generali je nepochybně špičkou v pojišťovací branži, trojka v Evropě, dlouhodobě je sledujeme a oceňujeme. Jde o logické partnerství, vždyť Generali a Česká pojišťovna mají podobnou historii a sdílejí obdobné hodnoty klientské péče, profesionality, respektu a odpovědnosti. Obě skupiny se navzájem doplňují, a to jak vzhledem k zeměpisnému působení, znalostem místních trhů, tak i co se týče odborných znalostí v oblasti pojišťovnictví. Partnerstvím obou skupin a jejich úspěšných pracovních týmů vznikne bezkonkurenční zdroj talentů. Prostě se k sobě perfektně hodíme.

EURO: Spekulovalo se o zájmu AXA, AIG, Allianz, KBC… BARTONÍČEK: Nebudu komentovat konkrétní jména zájemců, mohu ale říci, že z mnoha nabídek, které jsme dostali, ta od Generali nejlépe splňovala naše představy. Základním kriteriem pro nás bylo mít možnost podílet se na růstu hodnoty holdingu a také si zachovat významný vliv na tvorbu této hodnoty, protože v tom si věříme. Mimo jiné z ní vyplynula silná manažerská role pro naši skupinu. Musíte uznat, že získat při minoritním podílu ve společném podniku vrcholovou pozici je úspěch. Jedná se nepochybně o uznání našich manažerských schopností.

EURO: Říkáte, že Generali jako jediná souhlasila s modelem společného podniku s vysokým podílem na manažerském rozhodování pro vás. Vy jste tedy nejednali o prodeji celé České pojišťovny? BARTONÍČEK: Primárně nám šlo o to najít partnera pro další rozvoj České pojišťovny. Nikdy jsme se netajili tím, že variant byla na stole celá řada. To jenom některá média si to zjednodušila na pouhý prodej pojišťovny.

EURO: Takže České pojišťovny se nechcete vzdát? BARTONÍČEK: Proč bychom měli? Českou pojišťovnu jsme kupovali na pokraji jejího bankrotu. Její následnou transformací jsme dokázali, že umíme zhodnocovat firmy – chátrající podnik koupíme, restrukturalizujeme a ten potom akcionářům vydělává. Podobně tomu bylo třeba v případě Novy. Jsme market leaderem na trhu v České republice a partnerství s Generali se pro nás stane odrazovým můstkem k pokračování úspěšného působení v celém regionu. Máme teď dvě úspěšné firmy a jejich spojením budeme jedničkou ve střední a východní Evropě.

EURO: Nespojili jste se právě proto, že máte problém s udržením růstu České pojišťovny? BARTONÍČEK: Nikoliv. Průměrný růst hrubého předepsaného pojistného byl v letech 2000 až 2006 přes osm procent. Nedávno jsme vstoupili do nových zemí, konkrétně na Ukrajinu a do Kazachstánu a jsme optimističtí i ohledně dalších příležitostí v regionu střední a východní Evropy. Zdejší trh bude podle našich předpokladů v následujících letech značně růst. V období 2007-2009 je reálná výše HDP očekávána v rozmezí pěti až pěti a půl procenta, což je takřka trojnásobek oproti růstu HDP v západní Evropě. Rychlý ekonomický rozvoj přinese další zvyšování zájmu o pojištění a jeho rozšiřování směrem ke standardům běžným v západní Evropě.

EURO: A co spekulace o IPO pojišťovny, které se objevovaly v minulém roce? BARTONÍČEK: V tuhle chvíli pro IPO žádné konkrétní plány nemáme.

EURO: Jaký výnos z této transakce pro skupinu PPF plyne? BARTONÍČEK: Největší zisk očekáváme v budoucnu v podobě růstu hodnoty holdingu. V rámci vyrovnání podílů, kdy od nás Generali odkupuje 21,5 procenta holdingu, aby celkově držela 51 procent, okamžitě získáváme 1,1 miliardy eur.

EURO: Na co tyto peníze skupina použije? BARTONÍČEK: Na investice, které budou minimálně stejně úspěšné, jako je naše investice do České pojištovny.

EURO: Tedy na žádné akvizice PPF Investments, o kterých se spekuluje? BARTONÍČEK: Skupina PPF a PPF Investments jsou dvě na sobě zcela nezávislé skupiny, a to ve smyslu majetku, obchodních aktivit i manažerského vedení.

EURO: Ale lidé z PPF Investments vám při jednáních s Generali radili… BARTONÍČEK: PPF Investments bylo jen částí skupiny poradců během vyjednávacího procesu.

EURO: A další poradci transakce? BARTONÍČEK: Například právní kanceláře Brzobohatý, Brož, Honsa a White&Case, investiční banka J. P. Morgan, společnosti Delloite a KPMG, a to jsem určitě nevyjmenoval všechny. Při takto rozsáhlé a náročné transakci se i přes extrémní pracovní nasazení vlastních lidí bez poradců neobejdete.

EURO: Jak se bude společný podnik jmenovat? BARTONÍČEK: Pracovní označení je prozatím Generali PPF holding, což ale myslím není zásadní věc. Pro více než devět milionů našich klientů, pro obchodní partnery a zaměstnance budou klíčové zejména obě naše značky, jak ČP tak Generali.

EURO: Značku České pojišťovny tedy zachováte? BARTONÍČEK: V České republice ji určitě zachováme a v rámci společného podniku se budeme snažit o maximální využití obou značek. Je samozřejmě nutné vytvořit jejich strategii pro trh každé jednotlivé země. Obě značky, Česká pojišťovna i Generali, mají nespornou sílu, hodnotu i historii. Vždyť České pojišťovně je letos 180 let.

EURO: Bude se propouštět? Při možnostech určitých synergií obou společností se to dá předpokládat. BARTONÍČEK: Žádné masové propouštění neočekávám. Naší strategií je růst v Česku i v zahraničí, proto budeme primárně tvořit hodnotu. Pro růst budeme potřebovat kvalitní lidi. To neznamená, že nebudeme vyvíjet průběžně tlak na efektivitu, kterou mají ostatně obě skupiny v „genech“.

EURO: Jak jste vy osobně prožíval poslední měsíce? BARTONÍČEK: Vcelku v pohodě, i když manželka by to pravděpodobně mohla vnímat trochu jinak. Když děláte na takto zajímavém projektu se spoustou špičkových lidí, dá se dobře snést i poměrně intenzivní pracovní nasazení.

EURO: Za koho teď vlastně budete v nové pozici kopat, za ČP, PPF nebo Generali? BARTONÍČEK: Rozhodně za nově utvářený holding. Růst jeho hodnoty přináší zhodnocení oběma akcionářům, Generali a samozřejmě i PPF, kde mě to mimořádně zajímá.

EURO: Proč? BARTONÍČEK: Již před nějakou dobou jsem se s dosavadními akcionáři skupiny PPF dohodl na svém majetkovém vstupu do skupiny PPF, a to s podílem do jednoho procenta. Dohoda s Petrem Kellnerem a Jiřím Šmejcem je učiněna a nyní se již řeší jen technické otázky ohledně mého nabytí akciového podílu ve skupině PPF.


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Slovenské prezidentské volby: vše, co potřebujete vědět
Jaké jsou výdaje za zimní dovolenou v Česku a kolik stojí týden na horách v zahraničí?
Může si cizinec v ČR udělat řidičák?
3 možnosti, jak odevzdat daňové přiznání
Jak se počítají srážky ze mzdy při exekuci v roce 2019?
Auta
Audi Q8 dostalo benzinový šestiválec. Nový vrchol nabízí 34…
Plná moc k přepisu vozidla: Co musí obsahovat a kde ji ověřit + vzor ke stažení
Test ojetiny: Volkswagen Passat B7 je dobrý, ale pozor na jeho historii
Subaru ukáže v Ženevě dva hybridy a studii Viziv Adrenaline. Dorazí i Forester?
Nová Mazda3 vs. Scala a spol: Podrobné srovnání údajů s pěti konkurenty
Technologie
Odstranění zprávy nemusí vést k odstranění, ukazuje případ Twitteru
Do časové osy ve Windows 10 už oficiálně zaznamenáte aktivity z Chromu
Soutěžte s Kaspersky Lab a vyhrajte spolehlivý antivir pro svůj počítač nebo mobil
Cena GeForce GTX 1660 Ti už je potvrzená, uniklý benchmark ukazuje výkon GTX 1070
Ivo Lukačovič opouští představenstvo Seznamu
Hry pro příležitostné hráče