Na uhlíkových křídlech

21. dubna 2011, 18:06 - Tomáš Pohanka
21. dubna 2011, 18:06

Naučí nové ultralehké stroje létat lidi pro zábavu?

Stejně jako Colin Chapman před více než půl stoletím v případě automobilů i Aki Suokas pochopil, že základem jakékoli zábavy ve strojích ovládaných člověkem je jejich nízká hmotnost. S touto myšlenkou navrhl finský letecký konstruktér svůj inovativní stroj FlyNano, který stejnojmenná společnost představila v první polovině dubna na jedné z nejprestižnějších evropských leteckých výstav letošního roku Aero Friedrichshafen.
Když pomineme kola s křídly a vrtulí a ostatní podobné stroje z dob, kdy člověka poprvé napadlo dobývat vzdušný prostor, začaly se ultralehké letouny rozmáhat v osmdesátých letech. V případě FlyNano ovšem nejde o nějaké sofistikované motorizované rogalo. Futuristická karbonová konstrukce zajišťuje, že neobsazený stroj váží kolem sedmdesáti kilogramů. Samotný motor pak představuje necelou třetinu této hmotnosti.
Jednomístný stroj vzlétá z vodní hladiny a na ni rovněž přistává. Charakterem, jehož hlavní mantrou je zábava v otevřeném kokpitu, připomíná vodní skútry nebo přeneseně rychlé motocykly. Klíčem k zábavě je rychlost spojená se svobodou pohybu.
V případě FlyNano zábava znamená, že je schopné operovat do výšky tří kilometrů nad zemí či vodní hladinou a průměrná letová rychlost se pohybuje kolem 140 kilometrů v hodině. Se strojem je možné zdolat na jedno nabití akumulátorů nebo naplnění nádrže údajně čtyřicet až sedmdesát kilometrů.
V nabídce společnosti se totiž objeví tři verze tohoto prapodivného ptáka. Jedinou vrtuli pohání buď elektromotor, anebo jeden ze dvou benzinových agregátů. Jejich výkony přitom sahají od čtyřiadvaceti do pětatřiceti koní. FlyNano je kromě toho velmi skladné. Rozpětí karbonových křídel stroje činí sotva pět metrů, délka stroje nedosahuje ani čtyř metrů.
FlyNano by se mělo začít prodávat letos v létě, přičemž cena za nejméně výkonnou verzi začíná na 25 tisících eur, tedy nějakých 600 tisících korun. Nejspíš neposune lidstvo do oblak, jak se v reklamních letácích snaží jeho autoři veřejnosti namluvit. Jistá je ovšem jedna věc: jestliže se Suokasovi a společnosti FlyNano podaří dostat do vzduchu větší množství zákazníků, další podobné firmy budou následovat. Tenhle zajímavý stroj tak může stát na začátku éry, v níž se létání pro ještě větší počet lidí stane zábavou, a nikoli pouze časově nejvýhodnějším způsobem přesunu z jednoho bodu do druhého.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Po svatbě vás vyřizování na úřadech nemine!
Máté nízké příjmy? Do penze odejděte už v prosinci
Jak prověřit (nejen investiční) firmu, která se vám nezdá
Dlužíte na zdravotním pojištění? Co dělat? Ošetří vás lékař?
Jak se nenechat nachytat na internetu
Auta
Plug-in hybridní kupé Polestar 1 není Volvo a vyrábět se…
Končí norská elektrická pohádka? Na těžké Tesly se má vztahovat daň téměř 200 tisíc
Sportovní Mazda s motorem Wankel? Problémem není technologie, ale byznys
Polestar dnes představí své první auto. Bude to čtyřválcové plug-in hybridní kupé
Komentář: Řídím rád, ale příchodu autonomního řízení se nemohu dočkat
Technologie
Bez LTE, zato s Wi-Fi. Praha nabídne v metru bezplatný internet
Intel dává k procesorům Core i7-7700K a i7-6700K zadarmo dvě hry. Slevy zatím ne
Levnější smartphony budou zase o kus lepší. Díky Snapdragonu 636
Špičková výbava za hubičku. Archos Diamond Omega je nejlevnější mobil se Snapdragonem 835
Intel chystá kvantové počítače. S centrem QuTech vyrobili 17 qubitů na jednom čipu
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít