Na šrotovné jen 2,5 miliardy

02. června 2009, 00:00 - Tomáš Johánek
02. června 2009, 00:00

Pokud Česká republika opravdu nakonec zavede šrotovné, bude na tyto účely vyčleněno maximálně 2,5 miliardy korun.

Autor: Martin Siebert

Šrotovné se v Česku zavede, teprve až to bude výhodné. Tvrdí to ministr financí Eduard Janota. Tuzemský automobilový průmysl totiž zatím profituje ze šrotovného v okolních zemích, zejména v Německu.

Ministr Janota tvrdí, že konečné schválení šrotovného bude záležet na tom, zda vláda odsouhlasí parametry, postup, legislativní, finanční a další parametry. „Budu respektovat stanoviska, která vzešla z dohody politických stran ve sněmovně,“ slibuje. Pokud premiér Jan Fischer rozhodne o spuštění tohoto procesu, bude Janotovým úkolem sehnat peníze ve státním rozpočtu. Janota říká, že 2,5 miliardy korun získá pouze tehdy, pokud rezortům seškrtá některé výdaje. O jaké škrty by se mohlo jednat, však prozradit nechce.

Šrotovné na auto do půl milionu

Poslanci zatím v prvním čtení schválili šrotovné jako jedno z protikrizových opatření. Vyplácet se bude ve výši 30 tisíc korun při nákupu vozidla s benzinovým nebo naftovým motorem s cenou do 500 tisíc korun. Výměnou za to majitel musí nechat zlikvidovat automobil starší deseti let. Zvýhodněni budou lidé, kteří si budou chtít pořídit vůz s alternativním pohonem, například elektromobil, automobil s hybridním motorem nebo s pohonem na stlačený plyn. V takovém případě bude šrotovné činit 60 tisíc korun a limit na cenu kupovaného vozu bude 700 tisíc korun. O příspěvek 30 tisíc korun se bude žádat u Státního fondu životního prostředí.

Systém šrotovného, o jehož dlouhodobém účinku panují mezi odborníky stále větší pochybnosti, platí v současné době podle dostupných údajů v deseti zemích Evropy, mimo jiné například v Německu, Rakousku, Británii nebo na Slovensku. Cílem opatření je podpořit automobilový průmysl, který je jedním z hlavních obětí současné ekonomické krize. Kromě zvýšení prodeje automobilů má systém šrotovného také omezit znečišťování ovzduší tím, že na silnicích ubude starých a méně úsporných vozidel.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Vyplatí se fixovat si letos cenu elektřiny?
Co je dobré vědět o otcovské dovolené po porodu v roce 2018?
Jak se daní příjmy z pronájmu bytu?
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Auta
Další věc, která zamotá pražským taxikářům hlavu: Uber…
Škoda spustí výrobu elektromobilů v roce 2020, plug-in hybridů o rok dřív
Tajemný prototyp z českých silnic přišel o maskování. Jedná se o nové Lynk&Co 02
Elektrický tahač Tesla Semi má po premiéře. Někteří ho ale za žádný zázrak nepovažují
První upoutávky na Mercedes-Benz CLS ukazují předek a digitální interiér
Technologie
Apple má v iMacu Pro ARM procesor A10. Běží na něm Siri a náhrada Intel ME, i po vypnutí
Herní pocta metalové hudbě jménem Brütal Legend je teď ke stažení zdarma
6 tipů na profesionální programy. Fotoeditory, e-maily či myšlenkové mapy [Vánoce 2017]
Google vytvoří lepší Street View. Budovy už nebudou roztrhané
Dostupnost šestijader Coffee Lake se asi zlepší v půli prosince, Intel spustí další linku
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít