Na předsevzetí s rozumem

22. ledna 2012, 05:47 - Petra Trnková
22. ledna 2012, 05:47

Také jste se rozhodli, že zkusíte v novém roce žít zdravěji, přestanete kouřit, začnete cvičit, omezíte alkohol, zhubnete? Jak to ale udělat, aby se vaše dobrá předsevzetí dožila února?  

Foto: Profimedia.cz

Pokud jste někdy chodili celoročně cvičit, víte, že v posilovnách, tělocvičnách a bazénech nebývá v lednu k hnutí. Pak zájem postupně opadá a před létem už se pravidelně vídáte pouze s několika dobře známými tvářemi. Novoroční předsevzetí se často pojí s naším životním stylem a zdravím, což je jistě pozitivní skutečnost. Naše dobrá vůle se ale obvykle v průběhu roku pod návalem běžných starostí a stresu tak nějak rozpustí.

Zločin a trest

Všichni odborníci na životní styl se shodují, že změna, která se má v našem životě natrvalo prosadit, by měla přicházet postupně a pomalu. Existují sice na světě jedinci, kteří jsou schopní skoncovat se svými zlozvyky ze dne na den, ale není jich mnoho. Většině z nás nedělá překonávání sebe sama takovou radost, jež by nám dokázala vynahradit ztrátu těch potěšení, které si odpíráme. Na mysli máme hlavně drobné prohřešky proti správné životosprávě, které nám zpříjemňují život. Je jedno, jestli mají ve vašem osobním případě podobu dortu po obědě, kávy a cigarety místo svačiny, chipsů k televizi nebo skleničky na dobrou noc.

Když si zakážete něco, co máte rádi, v podstatě se trestáte. Pravděpodobně to dlouhodobě nevydržíte a ve slabé chvilce podlehnete. Místo kousku dortu pak sníte celý, budete na sebe mít vztek a celou snahu vzdáte s tím, že už jste stejně selhali a nemáte šanci to dokázat. Aby k podobnému scénáři nedošlo, neměli byste si nic zakazovat úplně, pouze se snažit to špatné postupně omezovat, popřípadě nahrazovat něčím zdravějším.

Pro začátek stačí vypít místo dvou skleniček alkoholu jednu, dort si dát jednou za čas za odměnu, místo výtahu občas použít schody, vystoupit o zastávku dřív a dojít zbytek cesty pěšky, k masu si místo hranolek a tatarky objednat zeleninový salát, koupit si ráno cestou do práce něco přijatelného k svačině. Každý dobře dokáže odhadnout, kde jsou jeho slabá místa, i to, bez čeho žít dokáže a bez čeho už ne. Důležité je, že každá drobná změna k lepšímu se počítá.

Rodina je základ stylu

Změna životního stylu je věc, která se dotýká celé rodiny. I když jsou sklony k nadváze částečně dědičné, je dokázáno, že stravovací návyky z rodiny ovlivňují naše dispozice k tloustnutí minimálně ve stejné míře. Pokud se tedy rodiče stravují nevhodně, předávají negativní model i svým dětem a zakládají jim tak na budoucí problémy.

Ve většině rodin stále nakupují a vaří spíš ženy/matky. Ty si pak často stěžují na to, že i když ony samy by rády žily a vařily zdravěji, muž a děti to odmítají. V tomto případě opět platí pravidlo o postupné a nenápadné změně jídelníčku. Muže, který byl po léta zvyklý večeřet smažený sýr a hranolky, pravděpodobně hrášková polévka zrovna nenadchne. Naopak ho spíš otráví a jeho nevrlost zase ubere vašemu elánu a snaze vařit zdravěji. Nejdřív můžete zkusit lehčí verzi „smažáku“ připravenou bez smažení v troubě, hranolky rovněž upéct, ubrat na množství a přidat hrášek.

Změnu životního stylu rodiny byste měli společně prodiskutovat, svůj názor by měl vyjádřit každý a na změnách v jídelníčku byste se měli také shodnout. Pokud totiž budete bojovat za zdravější životosprávu sami, šance na trvalou změnu se značně snižuje, zatímco s každou další podporou naopak roste.

Odborníci poradí

V poslední době můžete v médiích nebo ve fitnesscentrech narazit také na novou profesi, takzvaného výživového poradce. Tito odborníci by vám měli s nápravou životního stylu pomoct. Přístup je individuální, výživový poradce by měl být schopný na základě stravovacích zvyklostí odhalit chyby v jídelníčku u každého klienta. Možná vás překvapí, že kromě nadváhy trápí mnoho z nás také podvýživa a tyto dvě zdánlivě protichůdné charakteristiky se navzájem nevylučují. Podvyživený organismus nemusí být automaticky vyhublý, ale kvůli nevyvážené stravě postrádá některé vitamíny, minerální látky, stopové prvky nebo bílkoviny, bez nichž se nedá správně fungovat ani hubnout. Někteří klienti s nadváhou tedy nejedí příliš, jak bychom laicky předpokládali, ale naopak málo a nepravidelně.

Kromě chyb v jídelníčku by měl výživový poradce analyzovat také váš metabolický typ a doporučit vám takové změny životosprávy, které nebudou nad vaše možnosti a postupně vás dovedou k funkční a trvalé změně. Za konzultace a služby výživového poradce obvykle zaplatíte, což je další motivace pro to, abyste jeho rady brali vážně a své snažení po prvním klopýtnutí nevzdali.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Nereferenční Radeony Vega konečně tady? PowerColor chystá vydání před koncem listopadu
Cnews FM: Platíme mobilem s Android Pay. Vydrží nám to? [podcast]
Desky platformy Intel Z390 už existují. V Sandře se objevil model od SuperMicro
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít