Menu Zavřít

Na nemoci nemáme čas

8. 10. 2007
Autor: Euro.cz

Dva z účastníků našeho podnikatelského seriálu v září nemile zaskočily zdravotní problémy. Zeptali jsme se proto, jak podnikatelé k nemocem přistupují. Také jsme se jich dotázali na chyby, jichž se v podnikání dopustili, a zda se z nich poučili.

Sedm statečných Dva z účastníků našeho podnikatelského seriálu v září nemile zaskočily zdravotní problémy. Zeptali jsme se proto, jak podnikatelé k nemocem přistupují. Také jsme se jich dotázali na chyby, jichž se v podnikání dopustili, a zda se z nich poučili.

Co se nemocí týče, patří podnikatelé k velmi specifické části populace. Nemocenské pojištění si platí jenom čtvrtina živnostníků a obecně má tato skupina obyvatel tendenci nemoci přecházet. Marodit si podnikatel totiž nemůže moc dovolit.

Půjčený spacák a límec

Jako názorný příklad mohou posloužit hned dva účastníci našeho seriálu. Výrobce karnevalových masek Zdeněk Rydygr nastydl na mimořádném cvičení aktivních záloh, kde půjčil prokřehlému kolegovi svůj spacák. „Nemocenskou jsem si samozřejmě nevzal, ale musel jsem doktorce slíbit, že to o víkendu vyležím. Normálně ale jezdím po schůzkách, sice se trochu víc potím, ale obchodní partneři jsou shovívaví,“ říká Rydygr.

Havlíčkobrodského hospodského Karla Palána zase postihl zánět krčních vazů. „Bylo to docela bolestivé, ale v práci mě nikdo nenahradil. Šel jsem k doktorce, dostal límec na krk. Ptala se mě, zda chci neschopenku, tak jsem říkal, k čemu by mi byla, že nemůžu zůstat doma. Navíc, když jsem měl nemocenskou posledně, tak mi vyšla asi na 18 korun za den,“ vypráví Palán.

Na to, jestli si podnikatel může vůbec dovolit onemocnět, jsme se zeptali i dalších ze Sedmi statečných. Majitel Student Agency Radim Jančura má na choroby jednoduchý recept. Pokud cítí, že na něho něco leze, tak spolkne hrst vitaminů a bacily tak prý zažene. Obchodnice se zážitky Linda Vavříková i vlastník strojírenské firmy Wikov Industry Martin Wichterle si také s nemocí nelámou příliš hlavu. Jelikož vykonávají především duševní práci, tak pokud už musí zalehnout do postele, stačí jim připojení k internetu a mohou vesele pracovat dál.

Část konkurence nechte přežít

BRAND24

I úspěšný podnikatel může občas udělat chybu. Podstatné je, zda se z ní dokáže poučit. Zeptali jsme se proto našich podnikatelů, z jakých chyb se poučili oni. „Dříve jsme se snažili být na všech autobusových linkách za každou cenu nejlevnější. Tím jsme většinu konkurentů z linky vyštípali. Časem jsme však zjistili, že je dobré si nějakou konkurenci na trhu ponechat. Pokud zůstanete na dané lince sami, padne na vás zodpovědnost za přepravu  všech cestujících,“ říká dnes již poučený Radim Jančura.

Severočeský podnikatel Zdeněk Rydygr zase došel k tomu, že zásadní je mít všechny informace dokonale ověřené. „Stalo se mi, že jsem dostal informaci, že práce bude, přijal jsem další lidi, a ta zakázka se nakonec neuskutečnila. Dostalo mě to do problémů,“ uvádí svoji zkušenost Rydygr. Martin Wichterle má sice radost, že je o výrobky jeho firmy obrovský zájem, díky tomu ale také zjistil, že hlavní je věci dokončovat a nemít velké množství rozdělaných projektů. „Již více vážím, zda do toho kterého projektu jít a jestli na to máme lidské i výrobní kapacity,“ dodává. Linda Vavříková si pak v odpovědi na tuto otázku vystačí s tradičním rčením: „Komu se nelení, tomu se zelení“.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).