Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Nezaměstnanost je nízká, poptávka po personalistech vysoká

Nezaměstnanost v ČR se už spoustu měsíců drží na minimu. Od roku 2014 s občasnými výkyvy…

Oslavy výročí vzniku ČSR potrvají celý měsíc od 28. září

Národní oslavy 100 let Československa začnou 28. září znovuspuštěním staroměstského…

Průlom v pohledu na alternativní medicínu

Informace o předání petice na podporu biotroniky do Poslanecké sněmovny a Senátu…

Na levnější benzin prostě zapomeňte

02. června 2008, 00:00 - Filip Černoch
02. června 2008, 00:00

Rozpočty evropských zemí jsou na palivových daních závislé.

Evropou letí plamen vzpoury. Holandští a francouzští řidiči stojí na barikádách z kamionů, raketově rostoucí ceny pohonných hmot nahnaly do protestů i rybáře Itálie, Belgie nebo Španělska. Situace se vymyká kontrole, vůdci evropských zemí jen zmateně pobíhají. A do této arény hněvu a vášní vstupuje hrdina zrozený pro tento okamžik. Francouzský prezident Nicolas Sarkozy. „Daň z přidané hodnoty na paliva je třeba zrušit, alespoň než ceny klesnou,“ hřímá a vrhá do davu obdivovatelů jeden kanystr za druhým. Sláva prezidentovi!

Bohužel, komentářová rubrika není určena pro publikování pohádek, vraťme se proto na chladnou zem ekonomické reality. Sarkozyho návrh neprojde. Už jen proto, že levnější benzin by drasticky stimuloval spotřebu a tím samozřejmě přispěl k růstu cen ropy se všemi jeho následky.

Co je ale důležitější, nenasytné sociální rozpočty evropských zemí jsou na palivových daních závislé a i krátkodobý výpadek by je velmi rychle poslal k zemi. „A co budete dělat až ceny ropy zase klesnou, znovu ty daně vrátíte? Tu politickou debatu si potom rád poslechnu,“ rýpnul si rakouský ministr financí Wilhelm Molterer.

Jenže pozor, Sarkozy je možná horkokrevný střelec, není ale diletant. Moc dobře ví, že jeho návrh má životnost demokratického politika v komunistické diktatuře a hraje proto na prohru. Protože až Brusel a jednotlivé státy návrh nepodpoří, bude v očích veřejnosti jediný dobrák mezi padouchy. Nikdo už nebude řešit, že unijní pravidla umožňují uplatňovat na benzin i patnáctiprocentní daň, zatímco Francie ji má o čtvrtinu vyšší. A že by tedy k menším účtům tamních řidičů stačil jednostranný krok pařížské vlády, do kterého by nikdo neměl co mluvit.

Jenže v okamžiku, kdy se Sarkozymu nedaří plnit předvolební sliby, a kdy v jeho zemi začíná standardní letní stávková praxe, potřebuje prezident pořádné bouchnutí do stolu, i kdyby jen na oko a pro naivní voliče. A to umírněné snížení cen a dramatický propad ve státních příjmech není.

Pro české automobilisty by nicméně francouzský příklad měl být inspirací. Až se podobně laděný návrh objeví i ve Strakově akademii, zkuste se zeptat, kdo kocovinu z levnějšího benzinu nakonec zaplatí.


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
S čím při změně zdravotní pojišťovny nepočítejte?
Nejste alergičtí na jídlo?
V pátek je svátek! Obchody zůstanou zavřené
Jak vypadají SPZ na autech v Evropě?
Platíte víc za vlak kvůli slevě pro studenty a důchodce?
Auta
Políčeno na filtry pevných částic: měření emisí v Česku…
Fotogalerie: V Hannoveru se ukázala také historie nákladních aut
Peugeot má nový hybrid. Nabídne až 300 koní a prodávat se začne příští rok
Elektrická ofenzíva koncernu VW: Audi nabídne svůj Taycan a Porsche končí s dieselem
Ford Ranger Double Cab 3.2 TDCi vs. Toyota Land Cruiser 5dv. 2.8 d-4d AT: Rám proti rámu
Technologie
Mikrokódy proti chybě Spectre ve Windows Update rozbíjí na některých CPU přetaktování
Mozilla vynutila sběr malého objemu dat ve Firefoxech s vypnutou telemetrií
Data cennější než zlato. Proč firmy chtějí vaše osobní údaje?
Je vám během cestování špatně? Česká aplikace KineStop by měla pomoci
Když se přihlásíte k účtu Google na webu, dojde k přihlášení i ve Chromu
Hry pro příležitostné hráče