Na kobereček kvůli odborářům

30. května 2012, 16:22 - Tomáš Pohanka
30. května 2012, 16:22

PSA Peugeot Citroën

Blíží se prezidentské volby ve Francii a továrna koncernu PSA Peugeot Citroën (PSA) na pařížském předměstí Aulnay-sous-Bois se opět hlásí o pozornost. Během minulé kampaně v roce 2007 bojovali pracovníci továrny šestitýdenní stávkou za vyšší mzdy. Letos jim hrozí, že v dohledné době přijdou o práci. Odbory proto před několika dny zorganizovaly protesty nedaleko hlavního volebního štábu Nicolase Sarkozyho. A prezident si minulou sobotu pozval na kobereček šéfa PSA Philippa Varina.
Evropský automobilový průmysl trpí nadbytečnou kapacitou továren. U některých výrobců dosahuje méně než sedmdesáti procent, PSA využívá závody těsně pod osmdesáti procenty, což je podle odborníků z automobilového průmyslu hranice rentability. Šéf Fiatu a také prezident Asociace evropských výrobců automobilů (ACEA) Sergio Marchionne před měsícem vyzval Evropskou unii, aby s „bolestnou“ restrukturalizací provázenou zavíráním továren napříč kontinentem pomohla. „Pokud bude s automobilkami vyjednávat každý stát samostatně, k restrukturalizaci nedojde,“ upozornil Marchionne s tím, že politici si nebudou chtít proti sobě poštvat voliče a budou se všemi prostředky snažit zachovat pracovní místa.
Právě to se nyní děje ve Francii. Sarkozy odborářům slíbil, že jim s vedením PSA dohodne schůzku za účasti vlády. „Udělám vše pro to, aby byla továrna v Aulnay zachráněna,“ prohlásil.
Závod vyrábějící malý Citroën C3 je v ohrožení od loňského roku, kdy se do médií dostal interní dokument PSA podrobně plánující ukončení výroby a prodej pozemků. Podle generálního ředitele Varina definitivní rozhodnutí zatím nepadlo, nicméně budoucnost závodu po roce 2014 je více než nejistá. „Všichni víme, že vedení jen čeká, až proběhnou volby, a poté oznámí uzavření továrny,“ řekl agentuře Reuters zástupce odborů CGT Jean-Pierre Mercier. Podle odborářů by výroba C3 měla v Aulnay-sous-Bois pokračovat přinejmenším do konce roku 2016 a vedení by mělo do té doby zachovat všech zhruba 3200 pracovních míst.
Všechny automobilky ovšem s politiky problémy nemají. S vměšováním Evropské unie nesouhlasí (k nelibosti šéfa ACEA) německé BMW, Volkswagen a Daimler. Všechny si totiž vedou nadmíru dobře: BMW využívá své továrny podle finančních analytiků z Morgan Stanley na 96 procent, Volkswagen na 88 procent a Daimler na 85 procent.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Vyplatí se fixovat si letos cenu elektřiny?
Co je dobré vědět o otcovské dovolené po porodu v roce 2018?
Jak se daní příjmy z pronájmu bytu?
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Auta
Další věc, která zamotá pražským taxikářům hlavu: Uber…
Škoda spustí výrobu elektromobilů v roce 2020, plug-in hybridů o rok dřív
Tajemný prototyp z českých silnic přišel o maskování. Jedná se o nové Lynk&Co 02
Elektrický tahač Tesla Semi má po premiéře. Někteří ho ale za žádný zázrak nepovažují
První upoutávky na Mercedes-Benz CLS ukazují předek a digitální interiér
Technologie
6 tipů na profesionální programy. Fotoeditory, e-maily či myšlenkové mapy [Vánoce 2017]
Google vytvoří lepší Street View. Budovy už nebudou roztrhané
Dostupnost šestijader Coffee Lake se asi zlepší v půli prosince, Intel spustí další linku
Operátoři slibují „datování bez počítání“. Je to prachsprostá lež [komentář]
Tip: Firefox vám poradí, čím nahradit nefungující doplňky. Jak na to?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít