Menu Zavřít

Na Davos zapomeňte, zamluvil si mě TED

7. 3. 2007
Autor: Euro.cz

Festival myšlenek v Monterey se stal událostí,...

BRAND24

Dlouho předtím, než Google koupil YouTube a iTunes začal nabízet epizody ze seriálu Grey’s Anatomy, Silicon Valley takřka pokoutně obchodovalo s Hollywoodem na exkluzivních setkáních na kalifornském pobřeží. Na začátku roku 1984 přednesli nejznámější představitelé technologií a uměleckých kruhů spolu s dalšími velké myšlenky na konferenci TED (technologie, zábava, design). Ta se v posledních letech konala v kalifornském Monterey. Připomeňme jen, že Apple Macintosh byl poprvé představen během konference TED a že časopis Wired na ní získal své první peníze. Minulý rok Google využil této příležitosti, aby získal Larryho Brillianta za šéfa své miliardové charitativní organizace Google.org.
V poslední době a za podpory druhého internetového boomu se TED dostal do sfér oběžných drah celebrit. Poptávka po nich je i u konkurenčních podniků, jako jsou konference v Sun Valley společnosti Allen, Světové ekonomické fórum v Davosu nebo Clintonova Globální iniciativa v New Yorku. Každý z téměř tisíce účastníků TED letos zaplatil 4400 dolarů za karneval setkání, která začnou 7. března a budou trvat tři a půl dne. Místa na konferenci, která se bude konat napřesrok, byla vyprodána již v polovině února, deset dnů po zahájení registrace, přestože účastnický poplatek se zvýšil na 6000 dolarů.
Autor a technolog Chris Anderson (50), který využil svůj charitativní fond a konferenci v roce 2000 koupil, stačil proměnit TED v globální značku. TED vypsal humanitární soutěž o sto tisíc dolarů a uskutečňuje v dvouletém cyklu globální konferenci, která se koná v tanzanijské Arushe. Loni v létě začal Anderson provozovat bezplatnou prezentaci na internetu, nazvanou rozhovory během TED, na níž je možné sledovat průběh minulých setkání.
Nejvýznamnější lidi láká na TED především možnost setkat se s výjimečnými osobnostmi, mysliteli. Jedno ze setkání na letošní konferenci nese název Mám sen. V jeho rámci přednesou osmnáctiminutový příspěvek s tématem podle vlastního uvážení válečný fotograf James Nachtwey, biolog E. O. Wilson, bývalý prezident Bill Clinton a zpěvák Paul Simon. Na jiném setkání nazvaném Výzkum a zděšení se v jedné řadě setká hudební skupina They Might Be Giants, zakladatel Virgin Group Richard Branson, speleolog Bill Stone a neurolog Vilayanur Ramachandran.
TED je místo, kde „potkáte lidi, kteří jsou chytřejší, než jste vy“, jak vysvětluje Max Levchin, jenž ve třiadvaceti letech založil placenou službu PayPal Web. Levchinova šťastná chvíle se dostavila před třemi lety, kdy na konferenci náhodou potkal Matta Groeninga, autora kresleného seriálu Simpsonovi, usrkávajícího zdarma nabízenou kávu Starbucks. „Myslím, že to byl nejdůležitější okamžik mého života,“ říká Levchin, „pak jsem se však otočil a potkal Craiga Ventera, který zmapoval lidský genom.“ V posledních letech má konference i výrazné humanitární zaměření. Důkazem toho je třetí ročník udílení cen TED, které poskytují finanční prostředky a zdroje třem sociálním podnikatelům, aby uskutečnili sen podle vlastního uvážení. Mezi minulé vítěze patřil zpěvák Bono, který ceny využil k vybudování komunity severoamerických aktivistů zajímajících se o Afriku. Clinton společně s Natcheweyem a Wilsonem vyhrál letos. Poté, co vítězové oznámí svůj plán, otevřou se podobně jako v minulosti šekové knížky na podporu poslání a dobrovolníci se začnou hlásit do služby.
Všechno toto konání dobra je velmi vzdálené původním záměrům konference. Některým prvním účastníkům TED se akce zdá trochu neupřímná a několik prominentních technologických guru v posledních letech přestalo na konferenci dojíždět. „Nedomnívám se, že by pojetí ,my jsme svět‘ mělo co říct do diskuse o dobrých nápadech,“ tvrdí Michael Schrage, spoluředitel MIT Media Lab, který však konferenci již nenavštěvuje, „začalo to vypadat, jako by se pokoušeli získat do programu Angelinu Jolie, až se bude vracet z Davosu.“

Copyrighted 2007 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).