Na dálničních pumpách dáte za litr i o pět korun víc. Podle regulátora je to v pořádku

 Miroslav Tryner 11. května 2017, 06:01  -  Miroslav Tryner
11. května 2017, 06:01

Motoristé se musí smířit, že výrazně vyšší ceny pohonných hmot na dálnicích oproti zbytku silniční sítě v republice jsou opodstatněné. Aktuálně je tento rozdíl čtyři až pět korun za litr. Antimonopolní úřad i experti z branže se shodují, že tím nedochází k porušování zákona ani nekalé konkurenci.

„Koncem roku 2015 jsme zažili i okamžiky, kdy ceny u čerpacích stanic u dálnice D1 byly až o devět korun na litr vyšší než ve zbytku republiky. V současnosti u D1 natankujete naftu za 34,90 Kč/l, zatímco například v Královehradeckém kraji řidiči běžně tankují za 29,90 Kč/l,“ komentuje cenový vývoj Damir Duraković, generální ředitel nákupní aliance Axigon.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) web Euro.cz s dotazem, zda jsou vysoké ceny na dálničních pumpách oprávněné, odkázal na závěry svého dlouhodobého sektorového šetření na trhu maloobchodního prodeje PHM v letech 2008 až 2015.

„Při šetření jsme neshledali žádné vážné nedostatky či projevy protisoutěžního chování, které by plošně na území České republiky narušovaly hospodářskou soutěž,“ konstatoval předseda ÚOHS Petr Rafaj.


Přečtěte si: Označení paliv E a B se blíží. Benzinky ale trápí další povinnost: srovnání cen s CNG


Analýza antimonopolního úřadu neprokázala tvorbu jednotně vysokých cen na exponovaných tazích, tedy nekalostního chování benzinek.

„U cen pohonných hmot souvisela výše ceny paliva s hustotou provozu na konkrétní komunikaci. Různé dálniční a rychlostní komunikace jsou různě drahé,“ konstatoval Rafaj.

Trh se stabilizoval

V minulosti ÚOHS vedl řadu šetření na základě podnětů, které se týkaly trhu s PHM, například zneužití dominantního postavení, zakázaných dohod nebo uplatňování predátorských cen.

Nyní úřad hlásí v tomto směru klid. „Aktuální situace na trhu prodeje PHM kopíruje výsledky z našeho sektorového šetření. V současné době nevedeme žádné řízení ani šetření, které by se týkalo cen pohonných hmot. V poslední době jsme neobdrželi ani žádný podnět, který by se týkal daného trhu,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.


Čtěte: Levný benzin táhne: Češi si oblíbili čerpačky Tank ONO a utrácí u nich miliardy


Za přemrštěné nepovažují „dálniční“ ceny ani zástupci pumpařů. Václav Loula, šéf stálé komise pro paliva České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu, považuje za podstatné, že ÚOHS ve svém šetření u cen pohonných hmot nezjistil porušování zákona.

„Prodej paliv je naopak jedním z mála oborů, který standardně a viditelně ještě před vjezdem na čerpací stanici i před tankováním informuje zákazníka o aktuální ceně paliva,“ hájí čerpadláře Loula.

I když je to pro motoristy nepříjemné, vyšší ceny pohonných hmot u dálnic jako přirozené hodnotí i Ivan Indráček, předseda představenstva Unie nezávislých petrolejářů ČR. „Je to podobné jako s jakýmkoli jiným zbožím: na exponovaných místech se prodává obvykle za vyšší ceny,“ míní.

Exkluzivní místo: vyšší náklady i cena

Kromě ceny za „exkluzivitu místa“ podle jeho slov existují i čistě ekonomické důvody vyšších cen. „Postavit dálniční pumpu často znamená postavit dlouhou elektrickou přípojku nebo rozsáhlé parkovací plochy a podobně. To jsou investice, které samy o sobě nevydělávají, ale musejí být uhrazeny,“ vysvětluje Indráček.

Srovnání vývoje cen Naturalu95 na burze v Rotterdamu a u čerpacích stanic v Česku (Kč/litr)

Pramen: ÚOHS

„Dálniční čerpací stanice vyžadují nejen vyšší investiční náklady, ale i vyšší počet zaměstnanců, vyšší náklady na údržbu a podobné záležitosti spojené s obvyklým nonstop provozem. Provozní náklady se tak podílejí na vyšších prodejních cenách,“ dodává Loula s tím, že stejná situace je i na ostatních evropských dálničních stanicích.

Dlouhodobé šetření antimonopolního úřadu také potvrdilo, že ceny tuzemských benzinek kopírují cenovou hladinu PHM na burze a nedochází k „českým úpravám“.

„Při srovnání vývoje cen na burze v Rotterdamu a u čerpacích stanic v Česku jsme nezjistili protichůdné trendy. Můžeme tvrdit, že vývoj cen maloobchodních prodejců kopíruje cenovou hladinu na burze. Drobné odlišnosti mohou být zapříčiněny časovou prodlevou mezi momentem nákupu PHM a momentem jejich prodeje. Dále je třeba brát v úvahu i kurzové rozdíly mezi eurem a korunou,“ konstatoval ÚOHS.


Přečtěte si analýzu, proč nemá smysl v Česku stavět vysokorychlostní tratě:

Svou superrychlou železnici sami nikdy nepostavíme. Kdo by platil 700 korun za každého Čecha jen na úrocích?


Čtěte také:

Čeští řidiči kupovali letos palivo nejlevněji za posledních sedm let

Češi by rádi jezdili na vodík. Ale jen levně

Globální spotřeba ropy má růst až do roku 2040



Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
V práci se řeší problémy v kuchyňce. Začátek konce
Rozdílný výpočet sociálního a zdravotního pojištění v příkladech
Chystáte se do zoo? Kolik stojí vstupné a kde můžete kouřit?
České neprůstřelné vesty chrání od Keni po Austrálii
ČNB opět zpřísňuje poskytování hypoték - není ale třeba panikařit
Auta
Dacia jako ojetina: Kterou chtít, kterou nebrat a jak…
Abt přidal pětiválci v Audi RS3 dalších 100 koní. Teď už jich má 500
Sedm slepých uliček automobilového vývoje: Tudy ne, přátelé
Ford Focus bude „číst“ silnici a vyhlazovat díry pomocí adaptivních tlumičů
Kvíz: Poznáte auta podle těchto detailů?
Technologie
Američan vyrobil robota na kompletní přípravu burgerů
Google upravil nastavení účtu. Denně ho navštíví 20 milionů lidí
Nvidia vyrobila speciální 32GB verzi grafiky Titan V: CEO Edition s vyšším výkonem
Instagram je další miliardovou službou Facebooku a jde po krku YouTubu
Šéf Intelu náhle končí. Oficiálním důvodem je nevěra, reálným by mohl být 10nm proces
Hry pro příležitostné hráče