Na britské automobilky padá brexitová nejistota. Razantně omezily investice

03. července, 20:10 - čtk
03. července, 20:10

Investice britských automobilek se prudce snižují, loni klesly o 30 procent na 1,66 miliardy liber (téměř 50 miliard korun) a v letošním prvním pololetí činily pouhých 322 milionů liber (9,6 miliardy korun). Vyplývá to z údajů britského Svazu výrobců a prodejců aut (SMMT). Na automobilový průmysl tak zjevně padá nejistota před odchodem Británie z Evropské unie, píše list Financial Times.

Pokud se v druhé polovině roku úroveň investic nezmění, celkové investice britského automobilového sektoru budou činit jen 644 milionů liber, a to je jen čtvrtina investic z roku 2015 a současně prudší pokles, než kdokoli v sektoru čekal. „Je velmi obtížné kalkulovat investici, když neznáte ceny výstupu,“ uvedl ředitel SMMT Mike Hawes. Aby sektor získal potřebnou jistotu, svaz si přeje uzavření prozatímní dohody, že Británie zůstane členem celní unie „tak dlouho, jak bude třeba“, než Británie dospěje ke komplexní obchodní dohodě s EU.

Britský automobilový průmysl zažíval v posledních letech renesanci jak díky zahraničním investicím, tak rekordním prodejům osobních vozů v EU i Británii. Nyní však výrobci investice omezují anebo vůbec ruší. V květnu se výroba automobilů v porovnání se stejným měsícem 2016 snížila o deset procent, přičemž meziroční pokles zaznamenala už v dubnu.


Přečtěte si o zastřené budoucnosti konvenčních motorů:

Velmoc elektromobility. V Norsku po roce 2025 „vymřou“ spalovací motory


Zatímco dříve se světové automobilky Británii nevyhýbaly, od referenda o brexitu se situace mění. Společnost BMW nedávno oznámila, že nejspíš začne vyrábět elektrickou verzi vozu Mini za britskými hranicemi, neboť výsledek referenda EU přináší nejistotu pro automobilový průmysl obecně a zvláště pro zahraniční investory. Nissan se loni zavázal vyrábět dva ze svých budoucích modelů v Británii, ale učinil tak až poté, co britská vláda přislíbila řadu opatření garantujících, že závod Nissanu v Sunderlandu bude před dopady brexitu chráněn. Co automobilce slíbila, vláda odmítla zveřejnit.

Svaz SMMT sbírá údaje o investicích z automobilového sektoru od roku 2011 a z nich vyplývá, že loňských 1,66 miliardy liber je dosavadním minimem. Naprostou většinu z letošních 322 milionů liber pak zaujímá investice do závodu Toyoty v Burnastonu ve výši 240 milionů liber.

Přečtěte si také:

Elektrický Aston Martin: automobilka slibuje 560 koní

Audi, BMW a MAN upraví statisíce naftových vozů. Cílem je snížení emisí

Londýnské taxíky budou čistě elektrické


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Tento pátek bude svátek
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Desky platformy Intel Z390 už existují. V Sandře se objevil model od SuperMicro
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Nvidia má nové GeForce pro notebooky, MX110 a MX130. Používají ale staré 28nm čipy
Psaní na displeji tažením a nová gesta při psaní rukou [Windows Insider]
Začalo testování Opery 51. Už nezapomíná, které weby jste si připnuli
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít