Menu Zavřít

Mýty o koridorech

16. 2. 2005
Autor: Euro.cz

Co je a co není pravda o koridorech

Stát prohospodařil na stavbě I. a II. koridoru 270 milionů Kč Tyto peníze byly vynaloženy na práce nad rámec zásad modernizace koridorů. Bez těchto prací by však nebylo možno zkolaudovat navazující stavby. Buď se jednalo o práce potřebné k zajištění provozu či bezpečnosti, nebo o práce nařízené příslušným územním plánem, respektive stavebním povolením.

Na koridorech byly ceny nadhodnoceny o 10 až 24 miliard Kč Toto číslo bylo vykonstruováno tak, že z nabídkových cen různých dodavatelů byly vytrhány vždy jen ty nejlevnější položky a po té sečteny. Podle vyjádření ÚOHS však takto není možné postupovat.

Evropské orgány hospodaření našly pochybení ve financování Na financování některých staveb se podílela i Evropská unie a při přísných auditech neshledala v této oblasti závady.

Oproti původním plánům je délka modernizovaných tratí kratší Z administrativních důvodů byly některé stavby realizovány samostatně, a tím nebyly do koridorů započítány.

Stavební firmy nevytvářejí dostatečné konkurenční prostředí, a tím nedochází k optimalizaci cen Výběrových řízení se vždy zúčastnily právě ty firmy, které mají dostatek kapacit i zkušeností s tak náročnými stavbami, jako jsou práce na modernizaci koridorů. Takových firem není ovšem v České republice mnoho.

Výběrových řízení se účastní stále stejné firmy Veškerá výběrová řízení jsou dnes celoevropská. Každá firma z EU, která prokáže způsobilost, se jich může zúčastnit.

BRAND24

Traťové rychlosti budou výrazně nižší Technické parametry koridorů vycházejí z norem stanovených mezinárodní Dohodou AGCa AGTC. Ty jsou beze zbytku dodržovány. Vládním usnesením také bylo stanoveno, na jakých délkách a ve kterých úsecích má být dosažena traťová rychlost 120, respektive 160 km/h, a tento ukazatel je splněn.

Cena I. a II. koridoru byla úmyslně podhodnocena V letech 1994 a 1995, kdy se schvalovaly náklady na koridory, nebyl jasný vývoj inflace v ČR. Proto bylo dohodnuto, že náklady budou stanoveny bez inflace v předpokládaných letech výstavby. Veškeré navýšení ceny koridorů tak vyplývá ze započtení inflace a dalších vícenákladů vyplývajících z legislativních změn a požadavků dotčených obcí.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).