Mýty kolem mýta nekončí

30. dubna 2007, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
30. dubna 2007, 00:00

Ač elektronický výběr mýta na dálnicích funguje už od ledna a výnosy z něj plní státní pokladnu podle předpokladů, zdá se, že téma mýtné bude aktuální i po celý letošní rok. Důvodem je příprava zpoplatnění silnic první třídy a zejména diskuze, které se kolem tohoto kroku vedou.

Dopravcům a logistickým firmám musí jít hlava kolem z toho, jak se mění plány. Původní představa ministerstva dopravy byla zpoplatnit celou síť silnic první třídy mikrovlnným systémem, který funguje na dálnicích. Nastoupilo nové vedení rezortu, vznikla ministerská komise a její výstup byl zpoplatnění silnic první třídy ano, ale satelitním způsobem. Při jednáních s firmou Kapsch je dosaženo kompromisu, tedy na části silnic by měl fungovat mikrovlnný systém, na většině pak satelitní.

Uběhne pár týdnů a všechno je zase jinak. Zpoplatnění celé sítě silnic by prý nebylo ekonomické a už vůbec ne satelitním systémem, který by si vyžádal další výrazné investice do celého systému. Posledním výstupem z jednání kolem mýta je tedy to, že se zpoplatní pouze zhruba šestina původního rozsahu silnic první třídy, a to stejně jako dálnice mikrovlnným způsobem. Jelikož diskuze nadále trvají a není jasno, zda tento výstup je opravdu poslední, nikdo dnes neřekne, zda se podaří plánované komunikace zpoplatnit od začátku příštího roku.

A co na to všechno říkají dopravci? Těm musí jít z těchto tahanic hlava kolem. Na konci minulého a počátku tohoto roku horečně vyjednávali se zákazníky o navýšení ceny, protože stanovení konkrétních sazeb se nechalo doslova na poslední chvíli. Nejinak tomu zřejmě bude u druhé etapy. Dopravní firmy nebudou zase do poslední chvíle vědět, zda se podaří systém spustit, kolik bude sazba mýtného a jaké komunikace se zpoplatní. A to se samozřejmě smlouvy se zákazníkem neuzavírají v prosinci, ale již během podzimu.

Ministerstvo dopravy navíc plánuje, že od ledna zpoplatní všechna nákladní vozidla od 3,5 tuny. To by znamenalo, že dopad na cenu dopravy bude ještě větší. I když zpoplatnění všech nákladních aut je otázkou, kterou bude muset vyřešit Poslanecká sněmovna přijetím novely silničního zákona. Ta přitom loni maximální rozsah zpoplatnění dálnic odmítla s tím, že by to mělo negativní vliv zejména na ceny spotřebního zboží a potravin. Zkrátka kolem mýta bude letos ještě hodně dusno.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když končí platnost řidičského průkazu...
Black friday je tu! Nakupte snadno, rychle a bez nervů
Chcete mít jako živnostník slušný důchod?
Rozhovor se zakladatelem Trip.market aneb jak si sestavit dovolenou podle vlastních představ
dTest: Které dary musíte zdanit a kolik odvedete státu?
Auta
Tesla Roadster: Z 0 na 100 za 1,9 s a z 8000 dolarů na 0 za…
Volvo oficiálně odstartovalo výrobu svého historicky prvního malého crossoveru
Mercedes-Benz třídy A dostane nový interiér. Změnilo se toho hodně
Také Apple připravuje autonomní řízení. Jeho systém má být levnější, ale velmi přesný
Srážka se zvěří hrozí nejen na podzim. Co v takovém případě dělat?
Technologie
Hodinky Misfit Command jsou trochu chytré a vydrží nabité celý rok
Vypnete lokalizační služby a vyjmete SIM. Android vás může sledovat i tak
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Galaxy S9 uvidíme už za sedm týdnů. Samsung jej přiveze na CES 2018
Herní počítač pod stromeček II: levná sestava do 20 tisíc [Vánoce 2017]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít