Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Technologie ARISTON pomohou v Grónsku rozkrýt globální oteplování

Společnost Ariston zůstává věrná svému cíli přinášet pohodlí každému a oznámila úspěšné…

Jak si připomenout 100. výročí založení Československé republiky? Svatováclavským dukátem!

Právě dnes slavíme snad nejvýznamnější výročí, jaké naše republika dosud zažila. Je jím…

Zbrojaři mají pomocníka na ministerstvu obrany. Už čtvrtý rok

Firmám podává pomocnou ruku odboru průmyslové spolupráce. Jeho úkolem je, aby se české…

Mýtné se blíží, ale nejasnosti zůstávají

22. srpna 2005, 00:00 - TOMÁŠ JOHÁNEK
22. srpna 2005, 00:00

ZPOPLATNĚNÍ DÁLNIC Placení mýtného na českých dálnicích a rychlostních silnicích dostává reálnější podobu. Poslanecká sněmovna totiž v prvním čtení schválila příslušný vládní návrh. Povinnost platit mýtné budou mít v první fázi pouze řidiči kamionů o hmotnosti nad 12 tun.

ZPOPLATNĚNÍ DÁLNIC Placení mýtného na českých dálnicích a rychlostních silnicích dostává reálnější podobu. Poslanecká sněmovna totiž v prvním čtení schválila příslušný vládní návrh. Povinnost platit mýtné budou mít v první fázi pouze řidiči kamionů o hmotnosti nad 12 tun. ||
|Kamiony si kvůli mýtnému budou muset pořídit zvláštní palubní jednotku.|
Vsoučasnosti jsou dálnice a rychlostní silnice v České republice zpoplatněny formou dálničních známek. Od 1. ledna 2007 se ale místo nich začne postupně vybírat takzvané výkonové mýtné - tedy poplatek závislý na skutečně ujetých kilometrech. Prozatím jen pro nejtěžší vozy, tedy kamiony nad 12 tun. Osobní auta a nákladní vozy do 12 tun budou i nadále používat dálniční známky. Kamiony si budou muset pořídit zvláštní palubní jednotku, která bude snímat pohyb vozidla po zpoplatněných komunikacích. Výkonové mýtné by se mělo začít vybírat od 1. ledna 2007 nejdříve na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací, nejpozději o rok později by se mělo rozšířit také na vybrané silnice první třídy. Celkem tedy bude zpoplatněno zhruba na 2100 kilometrech komunikací. Osobních vozů se povinnost placení mýtného začne týkat nejdříve v roce 2012.
CENA? MEZI RAKOUSKEM A NĚMECKEM

Cena za průjezd kamionu po zpoplatněných úsecích zatím zůstává neznámou. O výši tarifů chce ministerstvo dopravy jednat se samotnými dopravci. Zatím uvedlo pouze to, že poplatky by měly být nižší než v Rakousku, kde se v průměru platí 22 eurocentů (necelých sedm korun) za kilometr, a naopak vyšší než v Německu, kde kilometr stojí zhruba 12 eurocentů. Příslušná novela zákona počítá také s tresty za jízdu bez placení. Provozovatel kamionu bez funkční palubní jednotky pro měření elektronického mýtného by mohl zaplatit až půl milionu korun pokuty.

VZNIKÁ DALŠÍ LEGISLATIVNÍ PASKVIL?

Plánované zavedení systému elektronického mýtného však mohou ovlivnit legislativní zmatky. Podle předsedy sněmovního hospodářského výboru Josefa Hojdara totiž nemá již vypsané výběrové řízení na dodavatele systému výběru mýtného oporu v zákoně. Hrozí proto možné problémy s jeho účastníky. „Je to zásadní věc, která měla ležet na stole spolu se samotným návrhem na zavedení mýtného,“ tvrdí Hojdar. Ještě radikálnější je stínový ministr průmyslu a obchodu Martin Říman (ODS). Podle něj je vládní návrh nekompletní a chybí mu jak patřičné finanční analýzy, tak i prováděcí předpisy. Podle některých odborníků se měla zpoplatnit všechna nákladní vozidla. Také vláda dříve uvažovala o zavedení mýtného pro vozidla nad 7,5 tuny. Nakonec podle ministra dopravy Milana Šimonovského převládl názor, že se nejprve zpoplatní pouze těžké kamiony.

**UCHAZEČI O DODÁVKY SYSTÉMU VYČKÁVAJÍ

Samotné výběrové řízení na dodávku technologie výběru mýtného vypsala vláda na konci června. Uzávěrka přihlášek je 16. září. Podle informací z ministerstva dopravy si zadávací podmínky tendru, ve kterém jde o 11 miliard korun, vyzvedla více než stovka firem, což prý samotné ministerstvo považuje za nadstandardní zájem. Očekává se, že se soutěže zúčastní všichni přední poskytovatelé mýtných systémů, jako jsou firmy Kapsch, Siemens, T-Systems, IBM, Fela, Ascom nebo Toll Collect. Všichni však zřejmě se svou konkrétní nabídkou budou vyčkávat až do poslední chvíle. „Na nabídce intenzivně pracujeme, aby co nejlépe odpovídala zadávacím podmínkám. Předložíme ji však až v naprosto posledním okamžiku,“ potvrdil Karel Feix, generální ředitel jednoho z potenciálních zájemců, společnosti Kapsch Telecom.


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
Kdy začít nakupovat na Vánoce?
Zájem o úvěry na bydlení v září lámal rekordy
Ceny elektřiny se domácnostem prodraží až o 15 %. Kdy můžete odejít k jinému dodavateli?
Podporu z pracáku nedostanete vždy a její součástí mohou být poukázky (2)
Nové zálohy pro OSVČ v roce 2019: kolik a kdy si změnit platební příkazy?
Auta
Huawei Mate 20 Pro: nejočekávanější smartphone je plný…
Sedm chyb při předjíždění, kterými můžete i někoho zabít
Test asistovaného řízení: Žádné dnešní auto nenabízí autonomní řízení. Ani Tesla ne
Kvíz: Poznáte správně model auta podle fotografie?
Zákazníci vzali Ford GT útokem. Automobilka proto znovu začne přijímat objednávky
Technologie
GeForce GTX 1060 s pamětí GDDR5X potvrzena Nvidií. Prý je založená na čipu GP104
Cnews FM: Óda na Windows 10 October „ještě to není dokonalé“ Update [podcast]
Biostar Racing X470GT8 – vyplatí se dát šanci Biostaru? (uživatelská recenze)
Vyšly testy Core i9-9900K, i7-9700K a i5-9600K. Jaká je pájka, OC, spotřeba a výkon?
Konec čekání. Po pěti letech vychází „nový“ Winamp
Hry pro příležitostné hráče