MUŽ Z ÚSTRANÍ - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

MUŽ Z ÚSTRANÍ

, Jan Žižka,
MUŽ Z ÚSTRANÍ
Zdroj: Euro.cz

Manažer, který uměl využít příležitosti

Přestup fotbalisty Tomáše Rosického z pražské Sparty do Borussie Dortmund byl jedním z vrcholů manažerské kariéry Vlastimila Košťála (43). Díky 25 milionům marek, které český klub vyinkasoval, se jeho nepříliš slavné hospodaření dostalo do příznivějších čísel. Prezident Košťál si mohl připsat další skalp. K těm předešlým patří převod komunistického majetku vydavatelství Rudé právo na stát či povznesení vydavatelství Vltava–Labe–Press do role jasné jedničky v oblasti regionálního tisku.

Působení v čele Sparty je pro Vlastimila Košťála přelomem i v jiném směru. Daleko více se dostává do popředí zájmu médií. Netajil se tím, že raději hýbal figurkami na šachovnici v ústraní. „Zdá se mi to být lepší pozice. Umožňuje spíše realizovat faktickou moc než být frontmanem, říká prezident Sparty. Je ale ochoten přijmout i tuto roli. „Respektuji právo všech seznámit se s vedením klubu, dodává Košťál.

První velkou příležitost dostal v únoru 1990, kdy byl zvolen ředitelem vydavatelství Rudé právo. Do té doby tam pracoval na pozicích, které údajně neměly nic společného s ideologií, mimo jiné jako vedoucí odboru zásobování. Byl členem komunistické strany, což dnes vysvětluje tím, že si chtěl uchovat šanci na zajímavou práci. Během roku 1990 pak přišel s představou, jak převést na stát značný majetek – šlo prakticky o devadesát procent trhu novin a časopisů. „Bylo nutné zajistit jejich další fungování, říká Košťál. V té době získával první zahraniční kontakty. Posléze přišly tři nabídky od zahraničních firem a Vlastimil Košťál využil té od vydavatelství Passauer Neue Presse.

„Příležitosti chodí kolem všech. Jen malé procento lidí je ale schopno je přijmout, říká dnes Košťál ke svému působení v čele Rudého práva. Jemu se to podařilo, a díky tomu se stal šéfem vydavatelství Vltava, později Vltava–Labe–Press. Toto období pro něj bylo velkou manažerskou školou. „Nejvíce jsem se naučil od bývalého šéfa Passauer Neue Presse Franze Xavera Hirtreitera, zdůrazňuje přední český vydavatel.

Podobně jako Hirtreiter se Košťál po–dle svých slov snažil především dobře motivovat své podřízené a efektivně vyjednávat se třetími stranami. „Musíte mít vůdcovské charisma, vysvětluje. „Důvěru si však musíte zasloužit. Je nutné pracovat otevřeně a neslibovat modré z nebe. Svým spolupracovníkům musíte své kroky dobře vyargumentovat.

Košťálovi podřízení víceméně uznávají, že toto se mu podařilo. „Ukázal se jako vizionář a byl také zárukou uskutečnění svých vizí, tvrdí o Košťálovi šéfredaktor Jihočeských listů František Kotrba. Podle něj vydavatelství zvolilo jedinou možnou cestu rozvoje silných regionálních deníků s lokálními mutacemi. Kotrba potvrzuje, že Košťál umí naslouchat tomu, co říkají druzí, byť také tvrdě hájí své názory. Ty však dokáže doložit argumenty.

Pokud se v titulech vydavatelství Vltava–Labe–Press ozývaly během Košťálova působení kritické hlasy, týkaly se spíše toho, že vedení mělo někdy snahu zasahovat do obsahu tiskovin a prosazovat své obchodní zájmy. V zájmu korektnosti však uveďme, že podobným výtkám čelila i řada dalších vydavatelství.

Mezi výhrady vůči Košťálovým aktivitám je možné zařadit jeho úzké napojení na bývalou Investiční a Poštovní banku (IPB) a lidi kolem ní. Vlastimil Košťál kupoval od IPB tiskárnu Mír a jako šéf Sparty s bankou spolupracoval i na rekvalifikaci jejích úvěrů. On sám se nepovažuje za kompetentního k tomu, aby posuzoval činnost banky. „Mohu vidět negativně chyby IPB, ale také vnímat pozitivně, že tato banka byla ochotna kapitálově podpořit řadu úspěšných projektů, zdůrazňuje Košťál.

Když prezident Sparty poz–ději jednal o přestupu Rosického do Borussie Dortmund, snažil se uplatnit další z umění, kterému se učil u Hirtreitera – schopnosti vyjednávat. „Neřekl bych, že zdatný vyjednávač musí být nutně tvrdý. Tvrdost je spíše technokratický přístup. Uplatňuje se v případě, že ji váš partner po vás chce, domnívá se Košťál. Nejdůležitější je podle něj přesvědčit druhou stranu, že jste partnerem, kterému lze důvěřovat. Je nutné najít synergie spolupráce. Tak třeba spolupráce se Spartou může být pro Borussii zajímavá i do budoucna – při sledování hráčů na „východním trhu .

Svou největší sílu Košťál vidí v akviziční činnosti a aktivní konsolidaci firem. Z tohoto pohledu je do značné míry krizovým manažerem. Neusiluje o řízení a správu konsolidovaných společností. „Není to parketa, která by mě činila šťastným, tvrdí prezident Sparty. Proto také podle vlastních slov odchází z výkonného vedení Vltava–Labe–Press a chce se věnovat hlavně fotbalovému klubu, ve kterém je nutné hledat nové formy managementu. Připouští sice, že i ve vydavatelství by se našla pole neoraná – především na půdě internetu. To hodlá přenechat mladší generaci manažerů, jež se s novými médii více sžila.