Menu Zavřít

Multimilionář andělem

28. 10. 2010
Autor: Euro.cz

Portál Zoot si od vstupu Oldřicha Bajera slibuje nové nápady i pomoc s hledáním investorů

Druhá vlna internetové horečky byla téměř na vrcholu, když před třemi lety Oldřich Bajer se svým někdejším společníkem Ondřejem Tomkem prodávali majoritu v portálu Centrum.cz. Nyní, když se Bajer vrací v opačné pozici – jako investor nového českého portálu Zoot.cz – je situace v internetové branži o notný kus posunutá. Rozvoj trhu se kvůli krizi zpomalil, v určitých ohledech i na čas zastavil. Někteří investoři přišli o část svých peněz, klasická bannerová reklama není zdaleka tak dominantní jako dřív a naopak neustále roste počet uživatelů i význam nového fenoménu, sociálních sítí. A projekt Zoot, kam Bajer nedávno investoval své peníze, je vlastně takovým malým českým nákupním Facebookem (viz Co je Zoot). „Nevytváříme konkurenci velkým sociálním sítím, ale jakýsi inspirátor a nadnakupovač, tedy portál sdružující lidi s podobnými preferencemi v nakupování na internetu,“ vysvětluje.

Třetí do party

Bajer se svými několika miliony korun (spekuluje se o pěti až šesti milionech) vstoupil jako investor do již rozjetého projektu, byť už ve firmě určitou dobu figuruje jako člen dozorčí rady. Zoot založili na konci minulého roku jako ryze český start-up projekt Ladislav Trpák s Josefem Havelkou, zkušení odborníci z reklamně-internetového byznysu. Portál byl oficiálně spuštěn v červnu letošního roku a v současnosti má přes 30 tisíc aktivních uživatelů, tedy těch, kteří se přihlásí alespoň jednou měsíčně. „Přiznávám, zpočátku jsem smyslu Zootu ne úplně rozuměl. Čím více jsem se ale do toho nořil, tím víc jsem chápal, že vzniká zcela nová kategorie na internetu, respektive nový trh, který nemá obdobu ani v zahraničí,“ vrací se v myšlenkách Bajer k začátkům.
Když mu Havelka s Trpákem před pár měsíci nabídli, jestli by se nechtěl podílet na financování dalšího rozvoje Zootu, dlouho neváhal. „Svůj vstup považuji za typickou andělskou investici, nebudu se podílet na klasickém denním řízení firmy. Spíše bych měl působit jako další mozek „vzadu“, který se snaží dívat na byznys a další rozvoj Zootu s nadhledem,“ popisuje Bajer svou roli. Trpák připouští, že se svým společníkem uvažovali i o vstupu jiného typu investora – velkého portálu, který by Zootu přinesl masu návštěvníků – ale nakonec se rozhodli pro Bajera. „Kromě peněz na marketing a další rozvoj projektu hodláme využít Oldovy nápady a zkušenosti z internetové branže a rovněž kontakty z dob, kdy v Centrum.cz vyjednávali prodej firmy investorům,“ řekl Trpák týdeníku EURO.

Efekt sněhové koule

Prvním konkrétním cílem tří majitelů Zootu a zhruba čtyřiceti spolupracovníků portálu je navýšit počet aktivních uživatelů alespoň na sto tisíc. Podle Trpáka by se to mohlo podařit na přelomu roku. „Náš specializovaný software sleduje preference uživatelů, dívá se na to, co se líbí dalším podobně zaměřeným lidem, a pak to uživatelům dá vědět ve formě doporučení něčeho nového, zajímavého. Čím více lidí bude, tím přesnější a kvalitnější doporučení budou uživatelé od Zootu dostávat,“ vysvětluje Trpák s tím, že i v nákupní sociální síti funguje efekt nabalující se sněhové koule.
Vedle práce na uživatelském kmeni musí majitelé zapracovat na byznysu Zootu, tedy rozvoji výnosových segmentů. „Naší primární ekonomickou vizí bylo propojit fanoušky značek s firmami, které silné brandy do Česka dovážejí, a nabídnout jim kanál pro cílený marketing. Ale do doby, než budeme představovat alespoň stotisícovou masu lidí, ideální by byl zhruba půlmilion uživatelů, nejsme pro značky příliš zajímaví,“ přiznává spolumajitel Zootu. Největší část příjmů dnes Zoot inkasuje z takzvaných affilate programů, tedy provizí od internetových obchodů, kterým prostřednictvím svého portálu přivede zákazníky. „Za říjen to jsou tržby v řádech statisíců korun,“ říká Trpák.
Dalším příjmovým segmentem je webová reklama, která je kvůli vysokému zacílení na konkrétní uživatele dražší než u obecných portálů. A vedle toho by majitelé chtěli otevřít nový zdroj peněz – marketingové analýzy pro značky, respektive jejich dovozce. Všechny tyto kroky by měly Zootu pomoci k tomu, aby byl do konce příštího roku v provozním zisku. Bajer říká, že jeho investiční horizont v Zootu je spíše dlouhodobější, i proto, že portál je zcela novým internetovým modelem. Zároveň ale očekává, že byznys Zootu bude v budoucnu po finanční stránce hodně zajímavý. „Předpokládám, že v určitém časovém horizontu si na trh půjdeme pro finance na další rozšíření a rozvoj Zootu,“ uzavírá Bajer.

BRAND24

Box: Co je Zoot? Last FM pro nakupování Internetový nákupní rádce a inspirátor, sociální síť pro nakupující na webu, nadnakupovač, agregátor fanoušků zboží a značek. Výrazů, které lze použít pro vysvětlení smyslu Zootu existuje několik, ale přesná formulace – vzhledem k faktu, že se jedná o koncepčně nový a unikátní portál – k dispozici není. Smyslem celého projektu je sdružit na portálu masu lidí, kteří při registraci vyplní své preference týkající se zboží, služeb a jednotlivých značek a Zoot jim v návaznosti na to bude doporučovat atraktivní nabídky zboží v internetových obchodech. A to nejen zboží značek, které si uživatel sám označil jako oblíbené, ale i od značek jiných – nových, které Zoot automaticky doporučí na základě preferencí uživatelů s podobnými „oblíbenostmi“. Sami zakladatelé Zootu řadí svůj server do skupiny takzvaných internetových doporučovačů, z nichž zřejmě nejznámější je hudební portál Last FM. Ten od uživatelů sbírá informace o poslouchané muzice (interpretech, jednotlivých skladbách, stylech), na základě složitého algoritmu je vyhodnocuje, porovnává s hudebními preferencemi jiných uživatelů a zpět jednotlivým posluchačům doporučuje nové interprety ve smyslu „lidé, co poslouchají kapely jako vy, mají rovněž rádi i tuto skupinu, či interpreta“. „Zoot je podobně zaměřený, jen místo muziky cílíme na nakupování a oblíbené značky našich uživatelů a vzájemně je chytře propojujeme,“ vysvětluje jeden ze spolumajitelů Ladislav Trpák. Samotné slovo Zoot nemá v českém jazyce žádný konkrétní významový obsah. Původně pochází ze západního pobřeží Spojených států, kde v třicátých letech minulého století sloužil obrat zoot k sebeidentifikaci minoritních skupin z Latinské Ameriky. „Zoot suite byl velmi výstřední styl oblékání a odlišoval tuto skupinu od ostatních,“ říká spoluzakladatel Zoot.cz Josef Havelka.

Komu patří Zoot Josef Havelka – známá tvář reklamního byznysu v Česku a Německu, kromě jiného zakládal a dlouhou dobu vedl místní pobočku Leo Burnett Advertising
Ladislav Trpák – stál u zrodu pracovního portálu Jobpilot.cz, poté se věnoval vlastní marketingově-internetové agentuře Advertures, kterou předloni prodal skupině Ogilvy
Oldřich Bajer – spoluzakladatel portálu Centrum.cz patřícího do struktury společnosti Centrum Holdings, kterou společně s Ondřejem Tomkem prodal na konci roku 2007 investičnímu fondu Warburg Pincus za sumu v rozmezí 1,5–2,5 miliardy korun

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).