Menu Zavřít

Motorová paliva čekají změny, doplní je líh

23. 6. 2003
Autor: Euro.cz

Hledání paliv vyráběných z jiných surovin, než je ropa, nabírá tempo. Mění se také nabídka mazacích olejů.Jezdit na líh bychom měli začít v roce 2005.

Do dvou let mohou být na čerpacích stanicích už jen dva druhy benzinů

Hledání paliv vyráběných z jiných surovin, než je ropa, nabírá tempo. Mění se také nabídka mazacích olejů.

Jezdit na líh bychom měli začít v roce 2005. Je to jedna z výrazných změn v motorových palivech, které čekají od roku 2005 na rafinerie, distributory, provozovatele čerpacích stanic a a v neposlední řadě každého motoristu. V yplývá ze směrnice Evropské unie 2003/30/EC přijaté minulý měsíc, která ukládá zavedení biopaliv v roce 2005 ve výši dvou procent celkové spotřeby motorových paliv pro všechny státy Evropské unie. Do 31. prosince 2004 ji začlení do legislativy všechny unijní státy, včetně České republiky. Biopaliva mohou být používána v motorech čistá nebo jako deriváty. Splnit kvótu pro ČR nebude jednoduché, přitom v dalších letech podíl biopaliv bude muset dále stoupat - až na pět procent v roce 2010. „Věc je na spadnutí, musí se řešit,“ řekl na nedávném setkání odborníků České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (Čappo) Jaroslav Buchta z Parama Pardubice. „Náhrada stávajících paliv za biopaliva se stává nutností,“ potvrdil Václav Pražák z České rafinerské (ČeR). Z biopaliv se u nás zatím používá pouze methylester řepkového oleje (Meřo), který se míchá s naftou a jako směsná nafta se(zpravidla pod názvem bionafta) prodává na čerpacích stanicích. Zvýšit přibližně 1,5procentní podíl Meřa na spotřebě paliv by nebylo jednoduché, protože osevní plochy řepky jsou na hranici možného využití.

Potřebujeme nový lihovar

Řešením je zavedení bioetanolu, palivového lihu, který se běžně používá v zahraničí. Nejrozšířenější je v Brazílii, kde se na něj jezdí od 70. let, kdy propukla ropná krize. Prodává se zde ve směsi s benzinem (podíl lihu je přes 80 procent). V čisté podobě se nebude podle expertů používat ani v České republice. Spíše naopak - podíl lihu v benzinu bude zřejmě jen několik procent. „Přidávání alkoholu do benzinů může přinést problémy zejména v síti čerpacích stanic,“ upozornil Milan Vitvar z České rafinerské (ČeR). Česká republika navíc nemá dostatečné kapacity pro výrobu palivového lihu. Vzhledem k nedostatečným kapacitám českého cukrovarnictví nebude totiž možné vyrábět líh z melasy, ale bude třeba postavit velký specializovaný lihovar na palivový líh vyráběný ze škrobu. „Je to pro nás výzva,“ říkají pracovníci ministerstva zemědělství. Vstup do palivářského odvětví přináší zemědělství značnou šanci na udržení produkce. Při současných přebytcích potravinářské výroby se rolníkům otevírá nový, velice perspektivní trh. I to je jeden z důvodů proč Evropská unie podporuje zavádění biopaliv. Dalším důvodem je snaha snížit dovozovou závislost na ropě. Změny lze očekávat i v použití Meřa, které se přestane s největší pravděpodobností míchat s naftou přibližně v poměru jedna ku dvěma. Řepkový olej by mohl být přidáván v pětiprocentním podílu do veškeré motorové nafty. Tím se ale ztratí ekologický přínos biopaliva. Odborníci také upozorňují, že bude nutné zvýšit důraz na dodržování stejné kvality bionafty, jakou mají státy v EU. Kontroly nacházejí na čerpacích stanicích u bionafty nedostatky ve vyšší míře než u ostatních paliv. „Česká republika má nejvíce výrobců Meřa na světě, ale pouze jednoho s laboratoří, která může kvalitu měřit,“ připomíná Buchta.

Speciál a Natural 98 mají na kahánku

Výrazná změna čeká na provozovatele čerpacích stanic a motoristy kolem roku 2005 také v užití benzinů. Podle expertů do dvou let může nastat situace, že se přestane v rafinerii centrálně aditivovat Speciál 91, který by tak zmizel z nabídky paliv, což se dotkne zejména majitelů starších škodovek vyráběných v 80. letech. Jeden krok tímto směrem udělali distributoři paliv již před dvěma roky, když zrušili olovnatý benzin Super. Starší škodovky sice stále ještě představují pětinu tuzemského vozového parku, ale jejich podíl na spotřebě paliv je jen 11 procent. Meziročně klesá o tři procenta, takže během dvou let se dostane do pásma, kdy centrální aditivace Speciálu 91 nebude pro rafinerii ekonomicky únosná. Podle některých expertů to může způsobit nejen úbytek starších škodovek, ale také jejich přestavbu na pohon propan-butanem (LPG), který je výrazně levnější než benzin, provozně spolehlivý a přitom s výrazně menšími emisemi. Roční spotřeba tohoto autoplynu dosáhla v ČR 80 000 tun a bude patrně dále stoupat s tím, jak se začínají přestavovat na plyn nové vozy. Do dvou let může skončit také výroba benzinu s nejvyšším oktanových číslem, Naturalu 98. Ročně se ho vyrobí pouze 16 až 20 tisíc tun. Pro rafinerii se jedná o drahý a výrobně obtížný produkt, takže lze očekávat, že rovněž zmizí z nabídky čerpacích stanic. Během dvou let by tak na pumpách měly zůstat z dosavadních ropných produktů dva druhy benzinů a motorová nafta.

Nafta, nafta, nafta!

Očekává se, že spotřeba nafty bude stoupat na úkor benzinů, přestože z ekologického hlediska to není vítaný trend. Benzinu je navíc přebytek, zatímco v naftě má Evropa již v současnosti deficit 15 milionů tun. Automobilky totiž produkují stále větší počet dieselových motorů. Například ve Francii je již 70 procent aut s naftovým pohonem. Tyto motory mají mnohem více prvků pro zlepšení než benzinové a zaměstnávají proto motorářský výzkum a vývoj. Očekává se napříkad optimalizace kompresního poměru, tlak vstřiku by měl růst z 900 na 2000 atmosfér. Pro rafinerie to ale není dobrá zpráva, může jim to způsobit značné problémy. Pravděpodobně se ve větším měřítku začne používat i tzv. emulgovaná nafta, složená z 85 procent motorové nafty, 13 procent vody a dvou procent přísad. Zatím se na ni jezdí hlavně ve Francii a Itálii. Na celém světě také probíhá intenzivní výzkum výroby syntetických kapalných paliv na bázi uhlí nebo zemního plynu, která by mohla v budoucnu nahradit klasická ropná motorová paliva. Podobné úvahy vedoucí ke snížení závislosti na dovážené ropě se objevují i v České republice. Ve výrobě syntetických paliv mají čeští chemici značné zkušenosti. Až do roku 1972 se vyráběl syntetický benzin z hnědého uhlí v Záluží.

Paliva budoucnosti

Náhrada konvenčních motorových paliv na bázi ropy začala a tento proces se bude v dalších letech prohlubovat. Biopaliva tuto změnu rozhodnutím EU otevírají. V dalších letech se s podporu EU začne ve velké míře uplatňovat zemní plyn a po roce 2010 vodík. Uplatnění vodíku může podle odborníků začít mnohem dříve, v souvislosti s nástupem palivových článků, které chemickou cestou vyrábějí elektrický proud a teplo. Firma Shell například nedávno otevřela první vodíkovou čerpací stanici na Islandu, kde chtějí do roku 2025 převést na tento čistý energetický zdroj veškeré hospodářství. V Německu provozuje první tři čerpací stanice na vodík konsoricium firem v němž pracují Linde, Siemens, Aral, automobilky BMW a Man. Ve spolupráci s automobilkami rozvíjí vodíkové technologie i třetí největší německá energetická firma EnBW, jejíž představitelé předpokládají, že při sériové výrobě se tyto technologie výrazně zlevní a brzy zpřístupní širokému využití.

Více aut, méně oleje

Podobně jako u paliv bude se měnit i trh s motorovými oleji. Výrazný pokles v prodeji mazacích olejů ve střední a východní Evropě je způsoben modernizací autoparku, přibývají nová vozidla, jejichž spotřeba motororového oleje dosahuje podstatně méně než jedno procento spotřebovaného množství paliva. U starších aut to bylo až kolem tří procent. Urychluje se také proces zavádění nových druhů olejů s tím, jak se technicky zlepšují a zdokonalují motory. V ývoj pohonů automobilů směřuje k ultranízkým a postupně nulovým emisím. Na to musí reagovat i výrobci mazacích olejů. Na trhu by se měly brzy objevit oleje s podstatně sníženým obsahem popela, síry a fosforu. Tyto složky oleje snižují účinnost katalyzátoru a zkracují jeho životnost. Automobilky tlačí výrobce olejů, v České republice se jedná o firmy Paramo a Koramo, aby ke každému motoru byl doporučován jediný schválený olej, vyvinutý na míru. To se také odrazí ve zvýšení počtu olejů prodávaných pod značkou výrobce vozidla.

Nevyhovující vzorky motorových paliv (v procentech)

Období benziny motorová směsné celkem

nafta palivo

2. pololetí 2001 5,7 15,8 42,7 13,5

BRAND24

2002 4,0 12,2 27,7 9,0

PRAMEN: ČOI

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).