Móda je velmi osobní věc

27. července 2010, 14:34 - Petr Matějček
27. července 2010, 14:34

Ladislavem Blažkem

Krátce po pádu železné opony se Ladislav Blažek rozhodl, že do světa pánské módy v Česku vrátí styl. Téměř o dvacet let později si týdeník EURO s majitelem společnosti Blažek popovídal o tom, zda se mu to podařilo, proč nešije obleky na míru a kde vidí budoucnost českého textilního průmyslu.

EURO: Co vás vlastně v roce 1992 přimělo vstoupit do světa módy? BLAŽEK: Bylo to o velmi odvážném snu vybudovat módní dům evropské úrovně a mé touze vzít osud do vlastních rukou. Dokončoval jsem strojařinu na vysoké škole a přemýšlel, co bude dál. Na českém trhu s pánskou módou vznikla za komunismu obrovská mezera, kterou bylo potřeba vyplnit. Naštěstí zde bylo na co navázat. Oděvní výroba u nás bývala na velmi vysoké úrovni. Rychle jsem našel zkušené lidi z branže. Jenže minimálně 50 procent každé kolekce dělají kvalitní materiály, a ty se u nás sehnat nedaly. Takže jsem musel vyrazit do zahraničí.

EURO: Jak se v Itálii či Francii tvářili na dvaadvacetiletého kluka z postkomunistického Československa? BLAŽEK: Nejprve docela zvláštně. Nakonec mě ale překvapilo, že jsem se všude setkal s velkou podporou. Lidé pochopili, co chci udělat, a pomáhali mi. S některými obchoduji dodnes. Tehdy to byla právě jejich pomocná ruka, jež mi dala velký impulz a chuť do práce.

EURO: Móda pro muže v Česku, to je dvojí nebezpečí, nemyslíte? BLAŽEK: Nesouhlasím. Pro muže v západní Evropě je oblečení velmi důležité. Bylo jasné, že pokud tam chceme patřit také, budeme muset změnit i náš postoj k módě. Navíc si myslím, že když chcete v něčem vynikat, je potřeba zúžit pole působení.

EURO: V roce 2005 jste otevřeli první pobočky na Slovensku a v roce 2007 v Polsku. Kam bude rozmach společnosti Blažek pokračovat? BLAŽEK: Ekonomická krize módní průmysl tvrdě zasáhla. V loňském roce jsme se tudíž rozhodli pobočky v Polsku zavřít. Značka tam byla nová a vývoj nedokázal splnit naše očekávání. Dnes se intenzivně soustředíme na trhy, na nichž máme výborné jméno. Poslední dekádu jsme zažili velmi prudký rozvoj a růst. Sprintovat pořád dopředu ale není vždy tím správným receptem. Čas od času je dobré trochu zpomalit a podívat se na procesy, servis, sortiment a podobně. K tomu nám paradoxně dala možnost právě finanční krize.

EURO: Jak se dnes vůbec daří konfekci, když se ve světě dělá čím dál více věcí šitých na míru? BLAŽEK: Nechat si dnes něco šít na míru, to je časově strašně náročné. Našimi zákazníky jsou podnikatelé, manažeři, právníci. Tito lidé neustále bojují s nedostatkem času. Snažíme se jim nabídnout špičkový servis a oblečení na našich prodejnách upravit podle jejich potřeb. Myslím si, že je to zajímavý kompromis.

EURO: Budoucnost módního průmyslu se zřejmě bude odehrávat na internetu. Dnes tam najdete i tradiční domy jako Louis Vuitton, Armani či Chanel. Jaká bude reakce společnosti Blažek? BLAŽEK: Internet je fenomén. Proto bychom chtěli již začátkem příštího roku spustit internetový obchod. Jsem však přesvědčen, že móda je velmi osobní věc a že je vždy lepší si na ni sáhnout, oblečení si vyzkoušet, porovnat s jinými modely a velikostmi. Máte ale pravdu, že digitální revoluci asi neunikneme.

EURO: Kde vidíte svoji firmu za dalších dvacet let? BLAŽEK: V první řadě je velmi důležité uvědomit si, že to, že jsme tady dvacet let, neznamená, že tady budeme ještě i příští rok. Je potřeba si z těch let tvrdé a intenzivní práce vzít to dobré, hlavně zkušenosti. Značka dostala od zákazníků zelenou, teď musíme držet krok s vývojem. Móda se za posledních deset let velmi uvolnila a bude se měnit i dál. Byl bych rád, kdyby si dům Blažek udržel pověst, kterou dnes má, a stal se tou nejlepší tuzemskou adresou.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak získat hypotéku, nebo půjčku, kterou vám banka odmítá schválit
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Auta
Retro: Ford Mustang přežil i zlé časy. A dnes je to úplný…
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC ztrácí. ABT má řešení
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Technologie
Compact od Sharpu dostojí svému názvu. Navíc má nejrychlejší displej
Zotac uvádí krátkou GeForce GTX 1080 Ti s vodním chlazením, pro kompaktní highendová PC
OLED, QLED a Smart TV. Jaké jsou nejlepší televizory roku 2017?
Jak (ne)funguje propojení počítače s mobilem ve Windows 10 Fall Creators Update?
Mladí Číňané soutěží ve virtuálním tleskání prezidentovi, mají na to aplikaci
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít