Menu Zavřít

Mobily navigují sanitky

25. 3. 2010
Autor: profit

Nejen běžné telefonování, ale i zasílání informací nebo pozvánek k vyšetření přes SMS, komunikace dispečinku se sanitkami nebo centrální úložiště rentgenových snímků. To jsou jen některé z možností využití mobilů ve zdravotnictví.

Autor: Jakub Stadler

Ředitel táborské nemocnice Ivo Houška nerozlišuje mezi tím, zda ke komunikaci využívá pevnou nebo mobilní síť. Zajímá ho především funkčnost daného komunikačního řešení. To musí co nejvíce ulehčit život nejen pacientům, ale i zaměstnancům. „Všichni jsme si zvykli nosit kancelář s sebou a být neustále k dispozici. Jediné, co nás zajímá, je, aby to vše fungovalo,“ říká.

Sanitky řídí mobily

V táborské nemocnici chtějí mobilní technologie využít hned v několika oblastech. Již dnes testují způsob informování pacientů a rodinných příslušníků o průběhu léčby zasíláním SMS zpráv. Stejným způsobem chtějí zprovoznit zasílání pozvánek či připomínek o plánovaných vyšetřeních. Úplnou novinkou má být také zavedení digitálního systému pro komunikaci s jednotlivými sanitními vozy.

V každé sanitce bude zabudované mobilní zařízení, které přes SIM kartu přijme požadavky na přepravu pacienta. Vše bude koordinováno z elektronického dispečinku. Díky využití GPS signálu a mapových podkladů z internetu se tak zefektivní komunikace mezi nemocnicí, řidičem sanitního vozu a pacientem.

Řidič bude mít díky chytrému softwaru on-line k dispozici přesné informace o tom, koho, odkud, kam a kdy má odvézt.

„Máme představu, že do systému budou moci vstupovat i lékaři mimo nemocnici, aby si mohli dopravu objednat přímo bez telefonování a sdělit pacientovi ještě v ordinaci, kdy a v kolik pro něj sanita přijede,“ vysvětluje Houška. Jestliže se systém osvědčí, bude nabídnut všem dopravním službám pod hlavičkou nemocnic Jihočeského kraje.

Nemocnice Tábor se stejně jako ostatní nemocnice v Jihočeském kraji zapojila také do projektu elektronické komunikace. Jeho cílem je vybudovat centrální úložiště rentgenových snímků, k němuž budou mít ze svých počítačů rychlý přístup doktoři z nemocnic v celém kraji.

„Velkou výhodou projektu je, že se nebudou opakovat vyšetření jednoho pacienta v případě, že přechází z jedné nemocnice do druhé. Dalším přínosem je, že prostřednictvím společné vysokokapacitní datové sítě na platformě Vodafone OneNet budeme moci také uskutečňovat on-line konzultace více lékařů z různých nemocnic nad jednou pacientskou dokumentací,“ dodává Houška.

CONTENT24

Mobily jako pevná linka **

V nemocnici sice na jednotlivých ambulancích a stanicích mají zavedeny pevné linky, ale většina zaměstnanců už mnohem více používá bezdrátová sluchátka. Proto nemocnice podle Houšky zvažuje, jestli má ještě cenu obnovovat stárnoucí infrastrukturu pevných ústředen a telefonních sítí. „Postupně počítáme s tím, že převedeme všechny telefony na mobilní, i když se některé z nich například pro příchozí hovory budou tvářit jako pevná linka. Finančně je pak v rámci nemocnice už jedno, zda voláte z mobilu nebo pevné linky. Máte nastavenou technologickou platformu a šetříte investice do zdí, kabeláží, infrastrukturního zázemí,“ uzavírá Houška. Řešení od Vodafonu navíc už dnes v podstatě nerozlišuje. Zaměstnanci si mezi sebou volají zadarmo a je jedno, zda používají pevný nebo mobilní telefon.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).