Ministr Kalousek nechce dotaci regionální železniční dopravy rušit, ale jen omezit

06. května 2011, 14:44 - MediaFax
06. května 2011, 14:44

Stát bude na ztrátové regionální vlakové spoje přispívat dál, ale o zřejmě méně než dosud a jen v případě aktivního přístupu krajů. Takový je závěr páteční schůzky ministra financí Miroslava Kalouska (TOP 09) s předsedou Asociace krajů ČR Michala Haška (ČSSD).

Foto: Profimedia.cz

Je samozřejmě možné hovořit pouze o redukci, nikoli o zrušení celého dotačního titulu. Za předpokladu, že se kraje zaváží minimalizovat dopad opatření na občany,“ řekl po schůzce Kalousek. Další jednání podle něj proběhne v úterý. O kolik klesne krajům dotace, to bude podle ministra financí ještě předmětem jednání a rozhodne o něm vláda.

Teprve jsme zahájili sérii jednání o tom, zda je skutečně dobrým nápadem, aby vláda škrtla část dotace na regionální železniční dopravu. šlo tedy o úvodní debatu a pokračovat budeme příští týden v úterý,“ uvedl po jednání Hašek.

Podle něj by za chyby vlády neměli pykat občané, kteří denně potřebují dojíždět do zaměstnání: “V regionech by došlo k poklesu vlakových spojů o 40 až 60 procent.“

Ministerstvo financí má analýzy právní závaznosti memoranda hotové, jednak z vlastního legislativního odboru a také z nezávislých advokátních kanceláří, a je zjevné, že toto memorandum je neplatné,“ zmínil Kalousek a dodal: “Žádná vláda, tím méně úřednická, nemůže zavázat všechny vlády na deset let dopředu mandatorním výdajem, to může pouze Poslanecká sněmovna.

Přesto, že hejtmani mají zcela odlišný názor než ministr financí a vláda, preferuje Hašek dohodu před právním řešením. “Fungovat musí stát i kraje. V případě soudního sporu bychom však na rozhodnutí mohli čekat poměrně dlouhou dobu. Právní bitva je tedy až posledním řešením,“ dodal jihomoravský hejtman s tím, že vlaky prozatím jezdí dál a rušení spojů ze dne na den nehrozí.

Memorandum o pravidelném dotování železniční dopravy mezi státem a kraji uzavřela úřednická vláda Jana Fischera. Podle něj měly kraje dostávat do svých rozpočtů každoročně 2,6 miliardy korun, a to až do roku 2019.

Ministr financí se rozhodl zpochybnit právní závaznost memoranda, a tím i ušetřit s ním svázané prostředky v reakci na verdikt Ústavního soudu o změnách ve stavebním spoření. Na základě úspěšné stížnosti ČSSD musí ministerstvo financí vyplatit 5,25 miliardy korun jako státní příspěvek ke stavebnímu spoření, který měla původně ušetřit 50procentní daň.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC…
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto, které má velký potenciál
Technologie
Velký přehled: Kdo vlastní naše pojišťovny?
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Vyšel Total Commander 9.10. Co je nového?
Philips začíná upgradovat své televizory na Android 7.0, na rozdíl od Sony ale ne všechny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít