Menu Zavřít

Ministerský test

27. 1. 2005
Autor: Euro.cz

Vláda vybrala železniční trať a nemocniční ubytovnu

Na výstavbě železničního spojení mezi letištěm Ruzyně a pražským Masarykovým nádražím i na výstavbě ubytovny v Ústřední vojenské nemocnici v Praze-Střešovicích by se měl vedle státu podílet i soukromý sektor. Vláda odsouhlasila zařazení těchto návrhů mezi pilotní projekty, které by se měly uskutečnit formou partnerství veřejného a soukromého sektoru (Public Private Partnership - PPP). Toto rozhodnutí má ale háček. Nálepka pilotní totiž ještě vůbec neznamená, že projekt bude skutečně dokončen. V první vlně obdrželo PPP Centrum a ministerstvo financí devět projektů, o nichž se zadavatelé domnívali, že jsou vhodné pro partnerství veřejného a soukromého sektoru. PPP Centrum vyzvalo k předložení návrhů všechna ministerstva. Své projekty ale mohli přihlásit i zástupci regionů a státních organizací. Mezi předkladateli proto figurovala města Praha a Brno, Liberecký kraj, ale také Akademie věd, Masarykova univerzita Brno a společnost UniEeduca. Přednost při výběru nicméně dostaly návrhy ministerské.

Maximum je osm.

Cílem PPP Centra bylo limitovat množství pilotních projektů na pět až osm. „Zkušenosti se budou získávat postupně a záměrem je nepřetížit kapacity subjektů, které se zúčastní příprav projektů, tedy PPP Centra, poradenských společností, finančních institucí a stavebních společností,“ vysvětluje Filip Drapák, ředitel PPP Centra. V první vlně byly vybrány dva pilotní projekty. O tom, zda návrh bude zařazen mezi pilotní, rozhodovalo například to, zda se v zahraničí při realizaci stejného typu projektu osvědčila metoda PPP. Důležitou roli hrál také objem investic. PPP Centrum doporučovalo, aby se u pilotních návrhů pohybovaly náklady v rozmezí od jedné do pěti miliard korun. Výjimkou byly pouze dopravní projekty, které mohou být řádově dražší. Zkoumalo se též, zda je projekt skutečně dlouhodobou prioritou a zda navrhované řešení formou PPP není ve skutečnosti jen snahou zajistit financování, na které není dostatek prostředků ve státním rozpočtu. „Pilotní projekty by měly sloužit jako model, jak by mohlo PPP v Česku fungovat,“ říká Filip Drapák. Dodává, že takovýto model by měl být později aplikovatelný na další návrhy. „Piloty by měly otestovat prostředí. Díky tomu zjistíme, jaké jsou nutné legislativní změny,“ tvrdí Drapák. Pokud byl předložený návrh označený za pilotní, znamená to, že PPP Centrum se bude aktivně účastnit na jeho přípravě. „Na druhé straně ale není zaručeno, že bude tento projekt skutečně realizován a dokončen, případně že bude mít přednost před ostatními projekty,“ doplňuje ředitel. České legislativa nestanovuje, že předkladatel projektu PPP musí mít pro realizaci schválení PPP Centra. „V současné době je pouze nutné, aby byly budoucí závazky z těchto projektů zveřejněny a aby bylo účetnictví v souladu s požadavky Eurostatu,“ tvrdí Drapák.

BRAND24

Jako v Madridu.

Prvním již vládou schváleným pilotním projektem je modernizace železniční trati z pražského Masarykova nádraží do Kladna a výstavba přípojky z ní na letiště Ruzyně. „Železniční spojení mezi centry měst a letišti fungují v mnoha zemích světa. Často jsou provozována soukromým subjektem,“ tvrdí Drapák. Dodává, že obdobná dráha je například v Madridu a připravuje se ve Vancouveru. Předkladatelem návrhu železničního spojení mezi Prahou, letištěm a Kladnem je ministerstvo dopravy. Projekt tvoří dvě části, a to modernizaci buštěhradské dráhy, která už v 19. století spojila Prahu s Kladnem, a výstavbu odbočky do Ruzyně. Kritické hlasy k projektu se ale ozývají z městské část Praha 6, přes kterou by podstatná část dráhy měla vést. Zastupitelé se obávají hlavně zvýšení hladiny hluku. Poukazovali též na to, že změna dosavadní jednokolejky na elektrifikovanou trať může podstatně ovlivnit podobu městské části. Pro jejich konečný souhlas prý bude důležité technické provedení trati, kam až povede a jaké protihlukové bariéry budou podél ní instalovány. O konkrétní podobě železnice doposud rozhodnuto nebylo. „Vláda nerozhodovala o parametrech železničního spojení. Pouze dala souhlas, aby byl projekt financován soukromým kapitálem,“ vysvětluje Vojtěch Kocourek, náměstek ministra dopravy. Dodává, že byl sestaven pracovní tým, jehož členy jsou nejen zástupci ministerstva dopravy, ale i Prahy 6 a magistrátu. Tento tým bude jednat o podobě projektu. Náměstek ministra tvrdí, že zatím nepadla ani varianta spojení centra Prahy s letištěm prodloužením metra trasy A.
Náklady na stavbu spojení na letiště se odhadují na dvanáct miliard korun. „Již dnes je řada zájemců o financování tohoto projektu. Soukromý partner ale bude vybrán ve výběrovém řízení,“ tvrdí Kocourek. „Pokud se projekt opravdu uskuteční, soudím, že je reálné začít se stavebními pracemi na přelomu let 2007 a 2008,“ doplňuje.

NATO jako vzor.

Druhým pilotním projektem PPP již schváleným vládou je výstavba ubytovny a parkoviště v Ústřední vojenské nemocnici (ÚVN) v Praze - Střešovicích. „Strategickým záměrem je vybudovat z ÚVN Praha špičkové vojenské zdravotnické zařízení srovnatelné s podobnými pracovišti v ostatních zemích NATO. Nemocnice bude výcvikovým a školícím zařízením, které vzdělává vojenské a civilní lékaře, spolupracuje s mezinárodními institucemi v rámci NATO a Evropské unie a poskytuje služby cizím státním příslušníkům armád NATO,“ tvrdí Iva Ruskovská, mluvčí ministerstva obrany. V nové ubytovně by mělo sloužit 200 až 300 lůžek. Využívat by ji měli pacienti, kteří nemocnici navštíví kvůli krátkodobým zákrokům a není nutné je hospitalizovat, absolventi několikadenních zdravotních prohlídek či předoperačních vyšetření. Zároveň bude ubytovna sloužit i rodinným příslušníkům hospitalizovaných pacientů, účastníkům kongresů pořádaných ÚVN, a bude využívána i komerčně. Doposud ale nebyla stanovena výše nákladů na výstavbu ubytovny ani lhůta, do které by měla být dokončena. Návrhy pro druhou vlnu pilotních projektů PPP by mělo centrum předložit ministerstvu financí do konce dubna letošního roku. Doporučeno bylo zatím pět projektů. Soukromý sektor by se měl podílet na výstavbě vysokoškolských kolejí Masarykovy univerzity v Brně. Další projekty spadají pod ministerstvo spravedlnosti. Metodou PPP by měly být postaveny justiční areály v Brně a v Ústí nad Labem, pobočka Krajského soudu Hradec Králové v Pardubicích a pobočka Krajského soudu Plzeň v Karlových Varech. O druhé vlně by měla vláda rozhodnout v létě letošního roku.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).