Minerálka pro Železného - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Minerálka pro Železného

, Dalibor Premus,
Minerálka pro Železného
Zdroj: Euro.cz

Firma spojena s TV Nova má úvěry v konsolidační agentuře

Karlovarská Korunní kyselka zůstává v úzkém spojenectví s TV Nova. Její minerálky prodává společnost Alphaduct, distribuční a servisní organizace, která vznikla pro výrobní podniky ovládané vlastníky společnosti CET 21. Zdeněk Bouzek, generální ředitel Alphaductu, však popírá vliv nynějších skandálů kolem TV Nova na prodej nebo popularitu kyselky.
Alphaduct byl založen v listopadu roku 2000 a Korunní zastupuje od února 2001. Jeho výhradním vlastníkem je MEF Holding. Vladimír Železný 22. ledna oznámil, že na společnost METO ze skupiny MEF Holdingu převede svůj podíl ve společnosti CET 21. Pokud transakci posvětí Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, stane se MEF Holding i většinovým vlastníkem CET 21.

Železného právník.
Další „nováckou“ osobou v karlovarské firmě je Aleš Rozehnal, předseda představenstva společnosti Racie, která vlastní dvě třetiny Korunní kyselky. Právník Rozehnal je vazebně stíhán v souvislosti se směnkou, kterou společně s Vladimírem Železným vydali lichtenštejnské nadaci Astrona, čímž se mohli dopustit poškozování věřitele. Aleš Rozehnal přes společnost Edikon také kontroluje téměř čtvrtinu CET 21. O celém propletenci firem, které jsou navázány na TV Nova, týdeník EURO již jednou informoval (EURO 46/2001).
Alphaduct kromě kyselky zastupuje také známého českého výrobce kosmetiky, firmu Dermacol. Bouzek týdeníku EURO řekl, že počítá s možným rozšířením portfolia produktů, jejichž marketing a prodej bude Alphaduct řídit.

Korunní každý den.
Zdeněk Bouzek hodlá při budování značky Korunní sázet zejména na kvalitu produktu. V současné fázi nepovažuje za nutné dosahovat zisku, ale chce „vybudovat image nejlepší značky na trhu“. Slabost Železného pro minerálku Korunní, kterou prezentuje ve svém pořadu Volejte řediteli, vítá, ale vysvětluje ji pouze vytříbenou chutí šéfa televize.
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání ale nepovažuje tuto prezentaci značky za nevinnou záležitost a zahájila proti Nově správní řízení. Radní Arnošt Wagner týdeníku EURO řekl, že láhev Korunní, pravidelně se objevující se na stole Železného, je porušením zákona. „Je potěšitelné, že rada konečně proti tomuto nešvaru zakročila,“ říká Wagner. TV Nova se k tomuto řízení prozatím nevyjádřila.

Transparentnost nade vše?
Reklama na Nově je pro Bouzka jen jednou součástí jeho marketingového mixu. Pokud by jeho poradce vyhodnotil jako nejefektivnější naopak reklamu v České televizi, určitě by prý tuto možnost využil.
Bouzek považuje své podnikání za zcela průhledné a důvěryhodné. Jeho manažerské pravomoci ovšem nejsou neomezené. Rozhovor týdeníku EURO poskytl teprve po zásahu Vladimíra Komára z MEF holdingu.
Společnost Karlovarská korunní kyselka se objevila na seznamu „černých úvěrů“, které ČSOB odmítla převzít po zkrachovalé Investiční a Poštovní bance. Jiří Pekárek z České konsolidační agentury potvrdil, že těsně před Vánoci převzali pohledávky za Karlovarskou korunní kyselkou. V současné době probíhá analýza těchto úvěrů, potom se agentura rozhodne, jakým způsobem je bude řešit. Bouzek na dotaz týkající se těchto úvěrů odpověděl: „Jde o informace, které neřeším a bohužel ani nevím, kdo by byl schopen je kvalifikovaně komentovat.“ Zdroj z Korunní ovšem potvrdil, že finanční řízení společnosti má v kompetenci finanční ředitel Alphaductu Jaroslav Slivoně. Ten připustil, že o úvěrech ví. Jejich vypořádání bude prý záviset na chování nabyvatele pohledávky. Týdeník EURO má informace o dvou úvěrech v celkové výši okolo 80 milionů korun.

Nepovolená fúze.
V Česku je Korunní s tržním podílem 3,9 procenta stále ještě podstatným hráčem mezi výrobci minerálních vod. Trh, na němž kralují Karlovarské minerální vody se značkou Mattoni (více než 50 procent trhu), by se měl dále koncentrovat. Karlovarské minerální vody již získaly většinový balík v Poděbradce. Generální ředitel Hanácké kyselky Josef Doležal potvrdil, že karlovarský gigant drží asi 35 procent akcií i v jeho firmě. Všechny společnosti deklarovaly svůj zájem na vzájemné fúzi. Spojením by vznikl kolos kontrolující asi 83 procent trhu. Transakci ovšem zamítl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.
Proti tomuto rozhodnutí se „postižené“ subjekty odvolaly a řízení stále probíhá. Fúzi přirozeně odmítá i šéf Alphaductu Zdeněk Bouzek s poukazem na ohrožení konkurenčního prostředí.
Mluvčí Karlovarských minerálních vod Michal Donáth, který spojení výrobců obhajuje, přehnanými sympatiemi ke Korunní rozhodně neoplývá. Její prezentaci v pořadu Volejte řediteli nepovažuje za férovou formu reklamy. Zajímavé je, že již v minulosti stál proti Korunní, a to jako mediální zástupce společnosti CME při boji o vliv v televizi Nova. Tehdy CME zažalovala Železného za údajné tunelování televize prostřednictvím podhodnoceného prodeje reklamy na kyselku. Mluvčí televize Nova Martin Chalupský týdeníku EURO sdělil, že soudní řízení v této věci ještě neskončilo.