Menu Zavřít

Milan Šlachta z Bosch ČR: Investujme do digitalizace i čisté budoucnosti

10. 6. 2019
Autor: Hynek Glos, Euro

Bosch v Česku loni utržil téměř 22 miliard korun, čímž srovnal rekord z předchozího roku. Navíc si stanovil ambiciózní cíl zlepšit od roku 2020 životní prostředí

Společnost Bosch čeká jedna z největších výzev v historii firmy. Milan Šlachta, reprezentant Bosch Group v ČR, vysvětluje, o co usilují tuzemské pobočky a závody Bosch. V souladu s mezinárodní strategií firmy se od příštího roku stanou uhlíkově neutrální. Bosch bude vůbec první průmyslovou společností, která něčeho podobného dosáhne.

Mateřský koncern hlásil za loňský rok rekord, jak si Robert Bosch vedl v Česku?

Společnost Bosch Group je v České republice úspěšná a zaměstnává okolo devíti tisíc lidí. Skutečnost, že jsme byli schopni udržet vysoký objem tržeb z loňského roku i v tomto roce, to potvrzuje. Konsolidované tržby dosáhly v roce 2018 výše 21,8 miliard korun, což je vyrovnání rekordních tržeb z roku 2017. A tržby včetně exportu ve výši 53 miliard korun dokonce znamenají meziroční růst o 2,2 procenta. Jinými slovy: Bosch je stabilní a zodpovědná firma, významný importér i exportér a dlouhodobý investor.

Kterým divizím se dařilo nejvíce?

Největší část výkonu Bosch patří divizi Mobility Solutions , kde se dařilo velmi dobře výrobním závodům v Jihlavě a Českých Budějovicích. Úspěšná byla také průmyslová technika. Divize Bosch Rexroth s výrobním závodem v Brně realizovala projekty automatizace a hydrauliky v automobilovém průmyslu, zakázky na hydraulické zkušební stolice a divadelní pódiovou techniku, třeba pro Státní operu Praha. Výrobky dalších obchodní divizí Bosch našly na trhu více zákazníků než v předloňském roce. V obchodní oblasti energetika a technika budov dosáhla divize Termotechnika v České republice rekordních tržeb v oblasti rezidenční, komerční podnikové i v průmyslové. Úspěšně byly zavedeny produkty s možností napojení na internet a zvýšily se tržby v prodeji tepelných čerpadel. I Bosch domácí spotřebiče BSH a divize Elektrické nářadí přispěly výrazně ke skvělému výsledku. V oblasti spotřební zboží rostla divize Power Tools, která úspěšně rozšířila distribuci nářadí pro profesionální uživatele, jako jsou třeba akumulátorové elektrické nářadí a měřicí technika, do velkých online obchodů a hobby marketů.

Realizovali jste loni nějaké významné investice?

Investiční výdaje celkově dosáhly 3,1 miliardy korun. Největší část připadla na projekt vývojového a testovacího centra v Českých Budějovicích a do projektů automatizace v Jihlavě. Celkově investovala skupina Bosch v letech 2015 až 2018 přibližně deset miliard korun. Českobudějovický závod v současné době rozšiřuje výrobní kapacitu a vývojové a zkušební centrum. Za poslední rok a půl dosáhly investice přes jednu miliardu korun. V dokončovací fázi budeme ještě pořizovat strojní a laboratorní vybavení, a celková investice tak bude do roku 2020 dosahovat 1,9 miliardy korun. V budově nového vývojového centra bude pracovat více než 550 odborníků. Slavnostní otevření je naplánováno na letošní podzim. Jsem velice hrdý, že českobudějovický závod hraje v rámci celosvětové vědeckovýzkumné sítě Bosch důležitou roli.

Očekává se ekonomické zpomalení, jaké máte vyhlídky do letošního roku i do dalších let?

V současné době to vypadá, že v roce 2019 bude růst tržeb pravděpodobně o něco pomalejší, ale věříme si, že opět navážeme na úspěšné loňské výsledky.

Žádné velké změny ve strategii firmy se tedy nečekají?

Co se týká Bosch Group, nadále probíhají investice do digitalizace výroby a rozvoj oblastí konektivity a internetu věcí. Bosch disponuje všemi třemi úrovněmi konektivity: senzory, softwarem a službami. To nám dává značnou konkurenční výhodu v příležitostech, které nabízí internet věcí. Není mnoho firem, které mají tuto kompetenci z jedné ruky. V Česku, kde je Bosch silně zaměřen na výrobu komponentů pro automobilový průmysl, musíme flexibilně reagovat na vývoj trhu a pracovat na zvyšování naší flexibility a produktivity výroby. V ostatních oblastech trhu, jakými jsou například termotechnika, technika budov a domácí spotřebiče, přineseme na český trh mnoho nových výrobků schopných konektivity. I toto je hmatatelný výsledek transformačního úsilí naší společnosti.

Co se z oblasti digitalizace podařilo uplatnit ve vašich českých výrobních závodech?

Základem je konektivita, sběr dat a jejich vyhodnocování. V závodech v Jihlavě a Českých Budějovicích zavádíme propojená průmyslová řešení, jako jsou například monitorování v reálném čase, rozšířená realita, 3D tisk, projekty využívající vysoké datové objemy, autonomní vozíky ve výrobě nebo prediktivní údržba. A pokud byly některé tyto projekty v minulém roce označovány jako pilotní, staly se nyní standardní technologií výroby. Naše dceřiná společnost Bosch Rexroth je zároveň kompetentním partnerem pro projekty digitalizace i mimo naše výrobní závody.

Bosch letos oznámil, že do roku 2020 se stane CO2 neutrální…

Bosch je zodpovědná firma a téma změny klimatu bere vážně. Je zapotřebí něco dělat už teď. A nedělat jen dlouhodobé plány opatření. Jako lídr v oblasti inovací chceme poskytovat odpovědi na ekologické problémy v podobě technologických řešení. Zaměřujeme se za prvé na snižování skleníkového plynu CO2 a za druhé na obecné snížení emisí, které vznikají v dopravě. Jako první velká průmyslová společnost budeme odteď za necelý rok ve všech 400 pobočkách Bosch po celém světě uhlíkově neutrální. V oblasti dopravy vyvíjí Bosch technologie s nízkými emisemi, spolupracuje s městy na projektech zlepšení plynulosti provozu a zavádí systém řízení firemní mobility ve svých vlastních pobočkách.

Proč se domníváte, že můžete trumfnout ostatní společnosti v oblasti uhlíkové neutrality? Berete to zkratkou, nebo máte skutečně tak velký náskok?

Mít vývoj, výrobu a správu firmy klimaticky neutrální do roku 2020 je hodně ambiciózní cíl. Žádná jiná průmyslová společnost se k něčemu podobnému nezavázala. Nemáme tedy s čím srovnávat. Systém opatření pro šetrný přístup k životnímu prostředí máme ve světě již od roku 2007 zaveden ve všech důležitých lokalitách Bosch. „Důležitými“ myslíme všechny výrobní závody a vývojová střediska s padesáti nebo více zaměstnanci a všechny ostatní lokality se sto nebo více zaměstnanci. Jinými slovy, důležitých je 414 lokalit ze 462 po celém světě.

Co přesně váš plán stanovuje?

Nadále prosazujeme úsilí o zvýšení energetické účinnosti, nakupování zelené elektřiny a zvýšení našich vlastních dodávek obnovitelné energie. Jsou-li v nějaké oblasti skleníkové plyny nevyhnutelné, budeme je kompenzovat – v plné výši – přijetím zvolených opatření k ochraně klimatu v jiných oblastech. Nicméně naší prioritou je předcházet vzniku emisí. To znamená vylepšit energetickou účinnost, používat obnovitelnou energii a novou čistou energii.

Přestane Bosch po roce 2020 vypouštět CO2?

Ne. Neexistence uhlíkové stopy znamená, že nebudeme mít žádný celkový dopad na úroveň oxidu uhličitého v atmosféře. Jako průmyslová společnost bude Bosch i nadále vypouštět CO2. Existuje mnoho oblastí, kde je to nevyhnutelné. Ale do roku 2020 budeme mít veškeré naše uhlíkové emise neutralizované.

BRAND24

Co to znamená pro firmu Bosch v Česku?

V Česku postupujeme stejně – zvyšováním energetické účinnosti, nakupováním zelené elektřiny a zvýšením našich dodávek obnovitelné energie. Ročně spotřebujeme 150 gigawatthodin elektřiny. V současné době vybíráme vhodné dodavatele a nakupujeme elektřinu po částech v průběhu roku.

Jak je na tom vůbec Bosch a společenská odpovědnost?

V roce 2018 jsme věnovali přibližně 15 milionů korun na několik různých projektů. Nejvíce se zaměřujeme na zvýšení atraktivity technického vzdělávání u mladé generace. Letos v březnu jsme uspořádali svůj druhý hackathon v České republice. Dvoudenní akce nazvaná Mechathon spojila dohromady padesát účastníků z oborů strojírenství, informačních technologií a robotiky. Dále propagujeme koncept duálního vzdělávání, proto oba závody v Jihlavě a Českých Budějovicích spolupracují s místními odbornými školami a univerzitami. Pořádáme takzvané High-tech Days, Dny dívek nebo Dny technologů. Obzvláště úspěšné jsou sponzorované projekty Formula Student na VUT v Brně a skládačky aut Kaipan pro střední odborné školy. Také darujeme školám technické hračky jako Merkur, Lego a Roto, abychom vzbudili zájem o technické disciplíny u žáků a učitelů. V sociální oblasti podporujeme modernizaci nemocnic, centra pro rehabilitaci nemocných, mateřské školy. Potěšilo mě, že náš českobudějovický závod v květnu obdržel ocenění v prvním ročníku Ceny hejtmanky Jihočeského kraje za společenskou odpovědnost za rok 2018.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).