Měkký asfalt může nebezpečně rozkmitat řízení

11. srpna 2003, 00:00 - Karel Nový, <a href="mailto:auta@profit.cz">auta@profit.cz</a>
11. srpna 2003, 00:00

Letní horka na mnoha místech českých nedokonalých silnic nechávají roztát celé koláče měkkého asfaltu. Táhne se jako med a s velkou oblibou se lepí hluboko do vzorku pneumatik. Může to být počátek velkých problémů, varuje automobilový závodník Emil Triner.

POHLED ZÁVODNÍKA

Letní horka na mnoha místech českých nedokonalých silnic nechávají roztát celé koláče měkkého asfaltu. Táhne se jako med a s velkou oblibou se lepí hluboko do vzorku pneumatik. Může to být počátek velkých problémů, varuje automobilový závodník Emil Triner.

* Když se umaže pneumatika, tak to snad takový problém není. Nebo ano?

Nejde o umazání. Jde o to, že měkký asfalt vlastně vyplní dezén na části pneumatiky a tím pádem na její části zmizí vzorek. A to už vážná věc je.

* Hrozí něco, když je to tak vážné, jak tvrdíte?

Minimálně se rozkmitá řízení. Nejčastější je to u většiny aut tak mezi šedesáti a osmdesáti kilometry v hodině.

* Tolik, že je to nepříjemné do rukou?

Nejen nepříjemné. Totéž chvění se zmocňuje i brzd. A pak je třeba dát i pozor na uklouznutí v zatáčce. Znovu opakuji: na části kola zmizel vzorek a změklý asfalt je najednou výborné mazivo.

* Takže dávat pozor na smyk?

Ne! Zastavit, vzít šroubovák a prachobyčejně vyšťourat alespoň to nejhorší z pneumatiky.

* Ruku na srdce, vy už jste někdy zastavil a začal šťourat asfalt z pneumatiky?

Samozřejmě!

* A co vám na to říkali spolucestující? Neptali se, jestli jste se náhodou nezbláznil?

Ne! Jednou mi dokonce sami pomohli. Šlo to o to rychleji. V ěřte mi, vypadá to hloupě, ale zdraví nebo dokonce možná i život za to stojí.

* Co když se do vzorku kola dostanou s asfaltem i větší kamínky a při jízdě střílejí do podběhů?

Často se mě na to lidi ptají, někteří mají dokonce strach, že kamínky mohou poškodit okruh brzdové kapaliny. Myslím, že nemůžou. Kamínky nejsou až tak moc nebezpečné. To proto, že odstředivá síla je vytáhne ze vzorku dost brzy, a proto nezískají takovou energii.

* Jak se všem těmto problémům vyhnout?

Předvídat. Když zaparkuji a vystoupím a v asfaltu po mně zůstávají stopy, tak až se vrátím, bude auto vzorkem už asi zabořené. Anebo netočit volantem, když vůz úplně stojí. Ale klid, já sám občas asfalt v létě naberu také.

Emil Triner

FOTO: ARCHIV

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC…
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto, které má velký potenciál
Technologie
Velký přehled: Kdo vlastní naše pojišťovny?
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Vyšel Total Commander 9.10. Co je nového?
Philips začíná upgradovat své televizory na Android 7.0, na rozdíl od Sony ale ne všechny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít