Mateřské Vítkovice nepřistupují na návrh své firmy VPE na konkurz

02. srpna 2017, 13:58 - čtk
02. srpna 2017, 13:58

Mateřská firma Vítkovice, a. s., se distancuje od návrhu představenstva společnosti Vítkovice Power Engineering (VPE) přeměnit reorganizaci firmy na konkurz. Návrh podle ní ohrozil vstup investorů a také zvýšil riziko, že věřitelům klesnou výnosy. ČTK to dnes sdělila mluvčí skupiny Vítkovice Machinery Group, do níž VPE patří, Eva Kijonková.

VPE je od loňska v úpadku. Věřitelé firmě povolili reorganizaci, do 14. srpna má vedení lhůtu na předložení reorganizačního plánu. V úterý však představenstvo firmy podalo soudu návrh na konkurz. Členové představenstva Petr Krupa a Marián Knápek to zdůvodnili tím, že bez finanční a faktické podpory investora, kterým měla být mateřská firma Vítkovice, a. s., není reálné, že by se insolvenci podařilo vyřešit reorganizací.

Vítkovice, a. s., se ohradily, že podporu VPE naopak zopakovaly a že investorem pro VPE nikdy být neměly. „Postup představenstva VPE ohrozil vstup investora do projektu turecké elektrárny Adularya, který právě v těchto dnech vede jednání s tureckou stranou. Dále ohrožuje vstup investora, který podal indikativní nabídku VPE den před konkurzním návrhem. Konkurs VPE může zmařit i tollingové (vnější) financování, které Vítkovice, a. s., zajistily VPE pro financování zakázky v Ruské federaci,“ uvedla Kijonková.

Vítkovice Power Engineering
VPE se zabývají hlavně výstavbou a dodávkami elektráren a patřily k nejdůležitějším firmám skupiny. Patří do strojírenské skupiny Vítkovice Machinery Group ostravského podnikatele Jana Světlíka, v níž je přes 20 firem, které mají dohromady téměř 4000 zaměstnanců. Několik firem se ale loni dostalo do finančních potíží, kromě VPE skončily v úpadku ještě Vítkovice Gearworks, Vítkovice Envi a Vítkovice Revmont.

VPE se zabývají hlavně výstavbou a dodávkami elektráren a patřily k nejdůležitějším firmám skupiny. Nyní mají k 800 zaměstnanců. Do potíží je dostala mimo jiné právě problémová stavba hnědouhelné elektrárny Yunus Emre společnosti Adularya v Turecku. Věřitelé přihlásili u soudu pohledávky za více než 71 miliard korun, řadu z nich ale insolvenční správce David Vandrovec popřel. Podle dostupných informací nyní vytvářejí měsíčně ztrátu v několika desítkách milionů korun.

„Představenstvo Vítkovic, a.,s., je i nadále ochotno zvažovat další podporu pro úspěšné dokončení klíčových zakázek na VPE, chce pomoci snížit či zcela eliminovat škody v záručních lhůtách a poskytnout podporu pro vstup investora do VPE, jakožto i podporu pro jednání v Turecku,“ uvedla Kijonková.

Ve skupině Vítkovice Machinery Group ostravského podnikatele Jana Světlíka je přes 20 firem, které mají dohromady téměř 4000 zaměstnanců. Do finančních potíží a úpadku se kromě VPE dostaly ještě Vítkovice Gearworks, Vítkovice Envi a Vítkovice Revmont.

Problémy Vítkovic:

- Loni v dubnu ostravský krajský soud zahájil insolvenční řízení s firmami Vítkovice Power Engineering (VPE) a Vítkovice Mechanika ze skupiny Vítkovice Holding, a to na návrh brněnských společností Wetag Invest a PHR Estate ze skupiny Wetag. Wetag sdělila, že jako obchodní příležitost skoupila pohledávky za oběma firmami. V květnu soud ale návrh PHR zamítl, protože se věřiteli nepodařilo prokázat, že je dlužník v úpadku. PHR v insolvenčním návrhu uvedla, že má pohledávku 500 tisíc korun.

- Vítkovice Power Engineering podaly 18. srpna 2016 insolvenční návrh samy na sebe a spojily ho s návrhem na povolení reorganizace. Krajský soud, který původně nařídil jednání o úpadku společnosti VPE, po návrhu jejího představenstva jednání zrušil, 25. srpna poslal VPE do úpadku. Společnost dlužila přes dvě miliardy korun, z toho zhruba 500 milionů po splatnosti.

- Koncem loňského listopadu věřitelé VPE rozhodli, že podnik půjde do reorganizace. Letos v březnu prodloužil soud lhůtu k předložení reorganizačního plánu do 14. srpna. Koncem července ale věřitelé VPE neschválili posudek oceňující hodnotu firmy, nyní se čeká na nové ocenění. Dnes na sebe VPE podala návrh na konkurz, členové představenstva Petr Krupa a Marián Knápek uvedli, že bez finanční a faktické podpory investora, kterým měla být mateřská firma Vítkovice, a. s., není reálné, že by se insolvenci podařilo vyřešit reorganizací.

- Loni v červnu podal slovenský podnikatel Pavol Krúpa prostřednictvím své společnosti Arca Capital nabídku na odkup pohledávky Raiffeisenbank za některými společnostmi vítkovické skupiny (Vítkovice Heavy Machinery, Vítkovice Mechanika, Vítkovice Revmont, Vítkovice Power Engineering a Vítkovice Doprava). Krúpa nabídl 45 procent nominální hodnoty. Dluhy Vítkovic u Raiffeisenbank v hodnotě kolem 800 milionů korun podle červencového vyjádření mluvčí společnosti Evy Kijonkové nakonec odkoupil podnikatel Martin Ulčák.

- Celá strojírenská skupina Vítkovice loni vytvořila v loňském roce konsolidovanou ztrátu přibližně 5,3 miliardy korun. Způsobily ji hlavně insolvence několika firem ze skupiny, oprávky a kroky, které s insolvencemi souvisejí. V roce 2015 byly Vítkovice ve ztrátě zhruba 82 milionů korun. Skupina loni dosáhla tržeb ve výši zhruba 8,5 miliardy korun, což bylo asi o 2,3 miliardy méně než v předchozím roce. Letos by už ale Vítkovice měly podle svého vedení skončit v zisku.

Čtěte také:

Věřitelé Vítkovic neschválili znalecký posudek na 1,2 miliardy

Vítkovice Power Engineering opustí až 300 zaměstnanců. Někteří budou propuštěni

Světlíkovo impérium se hroutí i za hranicemi. Do konkurzu míří BAT Engineering

Vítkovice loni vytvořily konsolidovanou ztrátu 5,3 miliardy. Na vině jsou insolvence


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
9 rizikových suvenýrů, které si raději z dovolené nevozte
10 ekologických „kazítek“, která prodražují provoz auta
Kvíz: Poznáte tato auta podle fotografie?
Češi si s GDPR neví rady, až 65 % e-shopů stále není připraveno
Hypoték se poskytuje méně. Proč?
Auta
Video: Podívejte se, jak se má správně řídit staré Porsche …
Na návštěvě Jaguar Land Rover Classic Centre v Essenu. Tak trochu jiný „showroom“
Obytný VW California slaví 100 000 exemplářů vyrobených v továrně v Hannoveru
Hamburk zavírá dvě ulice dieselům, lidé čekají chaos. Totální nesmysl, tvrdí odborník
Škoda Karoq má dalšího sourozence. Nový Volkswagen Tharu ale nemíří jen do Číny
Technologie
Technologie VDC-M: ztrátová komprese obrazu mezi GPU a displejem bude i v mobilech
Jak si může důchodce zvýšit příjmy?
Cnews FM: Kelly Family Link je v Česku, Zuckerberg byl v Evropském parlamentu [podcast]
Kvíz: Smartphony jsou si čím dál víc podobné. Dokážete je od sebe rozeznat?
Osmijádrové procesory Coffee Lake mají spotřebu 80 nebo 95 W, Intel prozradil TDP
Hry pro příležitostné hráče