Menu Zavřít

Marketingový význam veletrhů vzroste

1. 12. 2003
Autor: Euro.cz

V DOBĚ, KDY SE ČESKÝ TRH STANE SOUČÁSTÍ JEDNOTNÉHO EVROPSKÉHO TRHU, STOUPNE PRO ČESKÉ FIRMY I VÝZNAM ÚČASTI NA RŮZNÝCH VELETRZÍCH A VÝSTAVÁCH. A TO JAK DOMA, TAK V DALŠÍCH ZEMÍCH EU.

I malé a střední firmy budou asi muset více zvažovat, kterých akcí se zúčastnit

DÁ SE OČEKÁVAT, ŽE PRÁVĚ VELETRHY A VÝSTAVY BUDOU HRÁT VĚTŠÍ ROLI V MARKETINGOVÝCH ČINNOSTECH FIREM, A TO NEJEN VELKÝCH, ALE I MALÝCH A STŘEDNÍCH.

Výstavy a veletrhy již dávno nejsou především místem, kde se uzavírají obchody. Jsou rovněž, a možná ve větší míře, místem, kde se firma představuje veřejnosti, i zde vytváří svoji image, sleduje trendy na trhu a konkurenci. Veletržní a výstavní akce by tedy i právě kvůli těmto svým rolím neměly být záležitostí především velkých firem, ale i středních a malých. K tomu i tyto dvě kategorie firem budou po vstupu ČR do EU podle všeho muset ve větší míře věnovat pozornost i zahraničním veletrhům, zejména v zemích Unie, které vlastně již budou „domácím“ trhem. Odtud také může přijít nová konkurence, nebo naopak, právě tam se mohou objevit nové příležitosti. Účast na veletrzích v zemích EU - a jedno, jestli již vlastní expozicí, nebo třeba „jen“ formou návštěvy - by tak měla dodávat firemnímu marketingu nové informace o nových trzích.

MOŽNOSTI VÝBĚRU

Účastnit se každého veletrhu, který je v oboru významnější, asi není pro malou či střední firmu reálné. A to jak z pohledu financí, tak i z personálních důvodů. Nezbytný je tedy výběr. A to znamená mít přehled o tom, co za veletržní a výstavní akce doma či za hranicemi, případně i na celém jednotném trhu EU, se koná. Podle tohoto přehledu pak lze dělat určitou selekci. Postup může být následovný: prvním krokem je vybrání těch akcí, které se zdají firmě zajímavé (s některými již může mít určitou zkušenost, jiné pro ni mohou představovat novinku). U vybraných akcí je pak dobré sehnat si další informace, případně reference. Například zjistit, které české firmy se účastnily minulého ročníku a u nich se pak pokusit získat reference o jejich spokojenosti a hodnocení úspěšnosti. Následovat pak může rozdělení vybraných veletrhů na ty, u nichž by připadala v úvahu vlastní expozice, a na ty, jichž se pracovník či pracovníci firmy zúčastní jako návštěvníci, aby zde sbírali informace o vývoji na trhu, o novinkách a o konkurenci. Kde získat přehled o konaných veletrzích? U domácích akcí to asi nebude nijak těžké. Velké veletrhy jednotlivých oborů jsou dostatečně známé, na mnohé další upozorňuje pak inzerce. K tomu přehled o veletrzích lze získat u Sdružení organizátorů veletržních a výstavních akcí (SOVA), každoročně vydává kalendář domácích veletržních akcí i Profit ve své příloze Speciál (letos tomu tak bude v čísle 50). Obtížnější již může být vytipovat vhodné zahraniční veletrhy. Velké zahraniční veletržní správy - zejména ze sousedních zemí - mají vČR svá zastoupení. I na ně je možné se obrátit s žádostí o zaslání přehledu konaných akcí, případně na ně vznést dotaz, zda pořádají akce z daného či blízkého oboru. I zde může být pomocníkem Profit, který pravidelně každé dva měsíce přináší přehled některých zahraničních veletrhů.

FINANČNÍ LIMITY

Mnohé malé a střední firmy mohou namítnout, že zahraniční veletrhy a výstavy - i když se konají v sousedních zemích - většinou pro ně nejsou, protože stojí dost peněz. Nemusí ale tomu být tak vždy. Především na některé veletrhy je možné přijít jako návštěvník a sbírat potřebné informace, udělat si přehled o místním trhu. Z tohoto pohledu mohou být zajímavé i malé, regionální výstavní akce, které se konají v místech třeba do sto kilometrů od našich hranic. Možnosti, jak snížit finanční náklady na expozici na zahraničním veletrhu, rovněž existují. Především to jsou zahraniční veletrhy se státní účasti, při nichž stát výrazně přispívá na cenu vystavovací plochy (vloni to pro malé a střední firmy bylo 100 % této ceny, pokud plocha nepřesáhla 18 metrů čtverečních). Některých výstav či podobných akcí se účastní i jednotlivé okresní, resp. krajské hospodářské komory - účast ve společné expozici může finanční náklady rovněž snížit. Další možností pak je, že se několik českých firem dohodne na společném stánku a náklady na něj si pak rozdělí.

PŘEDNOSTI A SLABINY VELETRHŮ

SILNÉ STRÁNKY:

* přehlednost o trhu

* jako dočasné místo střetu poptávky a nabídky jsou přímým informačním médiem

* ideální místo na prezentaci inovací a novinek, které jsou testované přímo zákazníky anebo potenciálními zákazníky

* možnost osobní komunikace

místo pro vytváření vlastní identity mezi konkurenčními značkami v rámci odvětví

* výstavní stánek reprezentuje corporate identity (firemní identitu) a může být svým pojetím i velikostí nástrojem jak se profilovat mezi konkurencí

SLABINY:

* časové a finanční náklady na dovoz a odvoz exponátů, výstavbu stánku, montáž a demontáž

* datum konání je časově ohraničené, což může mít za následek, že veletrh není schopný kopírovat velmi rychle se měnící inovační cykly

* poměrně vysoké pracovní náklady

BRAND24

* úspěšnost organizace a realizace veletrhu závisí na spolupráci mnoha partnerů na trhu - vystavovatelů, návštěvníků, organizátorů veletrhu a mnohých poskytovatelů výstavních služeb

(Pramen: Marek Balluška, Veletrhy a ich marketingové funkcie,

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).