Manažerka pivovaru Primátor: Roste nám vývoz do Řecka

23. července 2012, 10:59 - vag
23. července 2012, 10:59

Většina lidí si ve spojitosti s Řeckem vybaví kromě azurového moře spíš astronomické dluhy a chřadnoucí ekonomiku, než zemi zaslíbenou obchodu. Exportní manažerka náchodského Primátora Lenka Krausová má ale jiné zkušenosti. „Řecko se letos dostane mezi pětici našich největších zahraničních odběratelů, vystřídá Anglii,“ říká v rozhovoru pro E15.cz. Celkový vývoz pivovaru stoupl za pololetí o 15 procent, kvůli prodejům do Izraele usiluje o košer certifikát.

Kolik jste už letos vyvezli piva?

V prvním pololetí rekordních 15 851 hektolitrů, což je meziročně o 14,7 procenta více. Výsledek pozitivně ovlivnily nové obchody s Francií a Izraelem a zvýšení prodejů do Španělska, Řecka, Polska a Litvy. Za červen jsme s 3800 hektolitry překonali i loňský extrémně silný měsíční export, ale „jen“ o pět procent. Jinak za celý rok očekávám až pětinový nárůst. Na vývoz směřuje zhruba čtvrtina našeho výstavu.

Jaké pivo jde v cizině nejvíc na odbyt?

Nejoblíbenější je jednoznačně klasická česká dvanáctka. Náš ležák Premium tvoří u většiny zákazníků hlavní produkt a ostatní piva jej doplňují. Z exportních prodejů zastupuje 40 procent. Velkým trendem poslední doby je kvasnicový Weizenbier, který získává na oblibě po celém světě. V roce 2009 jsme ho vyvezli tisíc hektolitrů a letos to odhaduji již na čtyřnásobek.

Kde máte nejvýznamnější odběratele?

Mezi největší pětici zákazníků standardně patří Slovensko, Polsko, Rusko, Švédsko a loňskou Anglii letos vystřídá Řecko.

Vám se daří v zadluženém Řecku?

Zadluženost a krize se na obchodu jasně podepisují, nám ale v Řecku pomáhají především dva jiné faktory. Prvním je skutečnost, že Řekové v poslední době začali objevovat rozmanitost světové pivní nabídky a druhým je nahodilá situace, kdy se nám podařilo najít souběžně dva silné partnery, kteří nás chtěli reprezentovat.

Můžete být konkrétnější?

Několik let zpátky byste v Řecku nenašli téměř nic jiného než jejich národní pivo, které tehdy zabíralo naprostou většinu trhu. Situace se ale změnila a řecký zákazník dnes touží ochutnat i jiné speciality. To si uvědomili i naši dva současní partneři a rozhodli se dovážet tradiční české pivo. Díky tomu, že přišli prakticky najednou a my je postavili spíše proti sobě, museli bojovat o každého zákazníka. Naštěstí jsou to šikovní obchodníci a tak nám prodej piva v Řecku roste.

Jak podporujete vývoz na další trhy?

Hodně poptávek přichází zvenčí. Nicméně minulý měsíc jsme se zúčastnili velkého asijského beerfestu v Singapuru a také usilujeme o získání košer certifikátu pro všechna naše piva, což by nám určitě pomohlo v dalším průniku do Izraele.

Kdy bude vaše pivo košer?

Doufám, že v srpnu. Vzhledem k používaným surovinám by v tom neměl být problém. Oslovili jsme Židovskou obec v Praze a náš pivovar už navštívil rabín. Nejvíce se zajímal o suroviny a způsob výroby. Existují jasně daná pravidla, které potraviny jsou rituálně způsobilé, čili košer, a které ne. Bylo tedy nutné do detailu prostudovat průběh výroby a ingredience. Museli jsme prokázat i způsobilost dodavatelů.

A výsledek?

Bohužel jsme narazili na fakt, že zároveň s pivem vyrábíme i hroznovou limonádu, do níž přidáváme přírodní aroma z révy. Momentálně čekáme na posouzení, jestli naše technologie čistíme dostatečně a nemůže dojít ke kontaminaci piva limonádou. Hroznové víno v přírodní formě totiž patří mezi nepovolené potraviny. Samozřejmě věříme, že nám pražský rabinát certifikaci schválí.


Více čtěte:

Výroba piva v Česku po třech letech vzrostla

Alexander Tomský: Dvojitý zázrak českého piva

Stát zvýšením daně z piva příliš nezbohatl


Jak dopadl singapurský beerfest, který je vedle běžných milovníků piva určen i pro obchodníky?

Naše distributorská firma Dre@mfields akci vyhodnocuje. Předpokládám, že získá klienty v Singapuru a Malajsii.

Kam nejdále vozíte vaše pivo?

Zmínila bych v první řadě Brazílii a Jižní Koreu. Zde máme dlouhodobé a hlavně perspektivní partnery. Dále mohu uvést Chile, Dominikánskou republiku, Vietnam a třeba Nový Zéland. U těchto trhů se ale jedná spíše o zajímavost, piva se tam zatím moc neprodalo, spolupráce je v začátcích a není jistá, protože zákazníci jsou spíše fandové. Najdou se i výjimky, ale ty se většinou ukážou až časem.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Vyplatí se fixovat si letos cenu elektřiny?
Co je dobré vědět o otcovské dovolené po porodu v roce 2018?
Jak se daní příjmy z pronájmu bytu?
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Auta
Další věc, která zamotá pražským taxikářům hlavu: Uber…
Škoda spustí výrobu elektromobilů v roce 2020, plug-in hybridů o rok dřív
Tajemný prototyp z českých silnic přišel o maskování. Jedná se o nové Lynk&Co 02
Elektrický tahač Tesla Semi má po premiéře. Někteří ho ale za žádný zázrak nepovažují
První upoutávky na Mercedes-Benz CLS ukazují předek a digitální interiér
Technologie
6 tipů na profesionální programy. Fotoeditory, e-maily či myšlenkové mapy [Vánoce 2017]
Google vytvoří lepší Street View. Budovy už nebudou roztrhané
Dostupnost šestijader Coffee Lake se asi zlepší v půli prosince, Intel spustí další linku
Operátoři slibují „datování bez počítání“. Je to prachsprostá lež [komentář]
Tip: Firefox vám poradí, čím nahradit nefungující doplňky. Jak na to?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít